RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo omarmt Coca-Cola de smartphone

icon
RetailDossier11 april, 2016

Smartphones worden een onmisbare partner tijdens het winkelen, denkt Coca-Cola: het frisdrankmerk speelt hierop in met allerlei initiatieven, waaronder een gloednieuwe app.

Digitaal is relevant

Digitale marketing wordt heel relevant voor een merk als Coca-Cola, meent marketingdirecteur Karel Demeester: “Ik werk sinds acht jaar op digitale projecten voor Coca-Cola. We hebben met ons lokaal team intussen flink wat expertise opgebouwd en we delen beste praktijken met onze Europese collega’s.”

 

Het terrein is breed: enerzijds is er het pure marketingaspect, waarbij merken sociale media kunnen inzetten om de merkbeleving en de consumentenbetrokkenheid te vergroten – denk aan spelletjes en wedstrijden bijvoorbeeld. Anderzijds wordt digitaal ook belangrijker als verkoopkanaal, en dan komt digitale shoppermarketing in beeld.

 

E-commerce groeit

“België is misschien geen voorloper in e-commerce, maar we zien dat er toch heel wat innovatie mogelijk is in het aankoopproces. Voor Coca-Cola zijn verkoopautomaten bijvoorbeeld erg belangrijk, dus bekijken we hoe we digitale innovatie kunnen inzetten om de aankoop te vergemakkelijken en er beleving aan te koppelen.”

 

“We zitten ook aan tafel met de grootste retailers om te bekijken hoe we de online verkoop kunnen stimuleren. Per slot van rekening verkopen we vrij omvangrijke producten. Het percentage e-commerce is nog klein, maar de verkoop groeit met dubbele cijfers. En het is altijd de benadering geweest van Coca-Cola om alomtegenwoordig te zijn. Dus moeten we ook online aanwezig zijn. We leren snel.” 

 

Beacons en m-coupons

Coca-Cola ziet daarbij heil in samenwerkingen met externe partners. “Twee jaar geleden al hebben we beacons uitgetest in samenwerking met MyShopi bij Delhaize. Shoppers kregen persoonlijke aanbiedingen op hun smartphone wanneer ze de winkel binnenkwamen. Wat we daaruit geleerd hebben: een meerderheid bleek wel degelijk te reageren en de korting te gebruiken.“

 

“Dat was positief, maar het bleek nog te vroeg voor een uitrol. Bovendien was het cashback concept dat we hanteerden niet ideaal: vandaag kijken we eerder naar oplossingen met mobiele coupons. We hebben ook beacons ingezet bij Kinepolis: daar hebben ze zelfs de kassasystemen aangepast om persoonlijke aanbiedingen mogelijk te maken. Bezoekers kregen bijvoorbeeld gratis popcorn bij aankoop van een Coke Zero.” 

 

Happy Caps

Om bij te blijven met de razendsnelle digitale evoluties, gaat Coca-Cola Enterprises het gesprek aan met ‘digital natives’, jongeren die bij wijze van spreken geboren zijn met een smartphone in de hand. Voor het derde jaar op rij organiseerde het bedrijf een ‘bootcamp’ digitale marketing in samenwerking met de Vlerick Business School, om zo meer inzicht krijgen in hun leefwereld.

 

Dat bleef niet zonder resultaat, want zo kwam Coca Cola met een concrete toepassing: de app Happy Caps, een digitaal loyaliteitsprogramma voor studenten, ontwikkeld tijdens de eerste twee bootcamps en vorig jaar gelanceerd bij de start van het academiejaar in Gent. Door spelletjes te spelen, te bewegen, opdrachten uit te voeren of aankopen te verrichten, kunnen de studenten caps sparen die ze kunnen inruilen voor gratis drankjes aan de automaten op de campus. De Happy Caps app telt ondertussen al meer dan enkele duizenden actieve gebruikers. 

 

Strategische doelgroep

“Studenten zijn voor ons een strategisch belangrijke doelgroep. Dit is een manier om relevanter te zijn voor deze jongeren. De grote uitdaging bestaat er niet alleen in om de app te laten downloaden maar vervolgens ook relevant te blijven, de relatie te onderhouden en gebruiksfrequentie op te bouwen”, klinkt het bij Demeester.

 

Dit jaar werkten de Vlerick-studenten voor Coca Cola een project uit om door middel van digitale oplossingen meer transacties te genereren in de horeca en op festivals, maar ook om de Happy Caps-app te introduceren buiten de campus-omgeving. Daarnaast werkten de studenten aan vier digitalemarketingcases van de partners: Collect&Go (Colruyt Group), Brussels Airlines/Airport, Vooruit en Sodexo. “We zijn telkens verrast door de kwaliteit van de ideeën die uit zo’n bootcamp komen. We zien dat onze partners er ook concreet mee aan de slag gaan.” 

 

Startupdenken

Een bedrijf als Coca-Cola mag zijn grote structuur niet als een handicap zien, meent Demeester: “Het verandert allemaal heel snel, dus moeten we alert en lenig reageren. Daarom maken we ons het startupdenken eigen: klein beginnen, en dan bijsturen en groeien. We merken bijvoorbeeld dat jongeren echt een ‘zero tolerance’-houding aannemen tegenover technische bugs. En als ze kunnen cheaten, zullen ze het niet laten – daar spelen we dan op in door de hulp van die studenten in te roepen om de app te verbeteren.”

 

Wat brengt de toekomst? “De smartphone is geen toekomst meer, hij is een deel van ons leven, een verlengstuk van onszelf. Hij wordt een echte ‘shopping companion’. Voor een merk als Coca-Cola is het cruciaal om op die smartphone aanwezig te zijn, zowel voor, tijdens als na het aankoopproces. Een drankje in de ene hand, een smartphone in de andere, zeg maar.” 

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN