Halalvoeding en -cosmetica zijn kansrijk in sterke groeimarkt

Halalvoeding en -cosmetica zijn kansrijk in sterke groeimarkt
Shutterstock

Voeding en cosmetica zijn kansrijke segmenten in de groeimarkt halal, waar supermarkten op kunnen inspelen. De moslimconsument, maar ook de bewuste niet-moslim, heeft een toenemende belangstelling voor producten met halalcertificering.

Transparantie trekt aandacht

De markt voor halalproducten kan op steeds meer aandacht van de consument rekenen, zo bleek tijdens de tweede internationale vakbeurs Halal Expo Europe, die deze week in Eindhoven plaatsvond. Ook niet-moslims hebben een stijgende interesse in halal, vooral dan bewuste consumenten uit de grote steden, die belang hechten aan transparant geproduceerde producten met relatief weinig toevoegingen.

 

Halalproducten zijn in steeds meer reguliere supermarkten als Jumbo en Albert Heijn verkrijgbaar. “Albert Heijn heeft al enkele jaren een apart schap voor halal. Het geeft de groeiende vraag van de consument aan”, constateert beursorganisator Jop Thissen. Hij verwacht in voeding, maar ook in cosmetica en drogisterijartikelen, een toename: “De markt ligt open voor dergelijke producten voor dagelijks en dichtbij en kan harder groeien”.

 

Supermarkten: met halal vertrouwen creëren

Supermarkten krijgen met halal kansen om een vertrouwensband met de consument te creëren, verwacht Ramaza Erdem van Rogiad, onderdeel van beursorganisatie Hogiaf die Halal Expo Europe organiseert. “Met eerlijk geproduceerde, transparante producten die passen bij de levenswijze van  moslims is ook voor niet-moslims een wereld te winnen. Supermarkten kunnen door een zorgvuldige keuze in assortiment en een goede positionering van producten deze consumenten aan zich binden”, aldus Erdem.

 

“Voorwaarde is wel dat zij de controle over de herkomst van producten houden. Vooral vleesproducten moeten honderd procent verantwoord worden aangeboden, dus vanuit een halalgecertificeerde keten komen.” Hij ziet eveneens in cosmetica een kansrijk segment in de halalmarkt. “In cosmetica met halalcertificering zijn geen dierlijke bestanddelen verwerkt.”

 

Kieskeurig

Supermarkten moeten dus kieskeurig zijn met het in de schappen zetten van verantwoorde halalproducten, vindt Erdem: “Zij werken op deze manier mee aan een manier van leven van de consument. Bovendien hebben zij een ketenaansprakelijkheid naar de consument toe. De klant wil een controlemogelijkheid hebben op de producten en legt hiervoor de verantwoordelijkheid bij de supermarkt.” Allochtone supermarktformules als Tanger met tien vestigingen, Sahan met zes vestigingen in Rotterdam, F&S en ook Meram in Antwerpen en Reynan in Charleroi zijn volgens hem voorlopers in halalassortiment.

 

Erdem ziet dat de bewustwording voor halal ook toeneemt bij niet-moslims: “Dit komt deels omdat consumenten zich kunnen informeren over de producten en achtergrond van halal, maar ook omdat zij bewust willen omgaan met belangrijke dagelijkse producten als voeding, cosmetica en kleding.”

 

Halal is de basis van een levenswijze die steeds meer niet-moslims aanspreekt. Het concept wortelt weliswaar in de religie, maar kent aspecten die aantrekkelijk zijn voor de huidige consument. Voorop staat dat alle schakels in de keten van het product in orde moeten zijn en moeten voldoen aan de kwaliteitseisen. Deze behoren volgens Erdem tot het hoogste niveau in kwaliteitsnormen: “Een halalproduct moet voor de consument consequent geproduceerd, transparant en eerlijk zijn.”

 

Markt kent hoge koopkracht

In Nederland wonen momenteel een miljoen moslims, in Europa zijn er ruim 50 miljoen moslims. Mede door de hoge koopkracht van de moslimgemeenschap heeft de Europese halalsector een waarde van bijna zestig miljard euro. Wereldwijd zullen de 1,5 miljard moslims moslims in 2025 een aandeel van ruim 25 procent hebben in deze consumentenmarkt.

 

Wanneer een product halal (rein, zuiver in het Arabisch) is, voldoet het aan voorschriften uit de Koran. Producten mogen geen bestanddelen van varken bevatten zoals gelatine. De regels gelden ook voor vers bereiden van gerechten en maaltijden in supermarkten. Halalproducten mogen tijdens het bereiden niet in contact komen met 'haram' producten; zoals varkensvlees en alcohol.

 

Een producent mag een halalproduct op de markt brengen wanneer het in een gescheiden keten is verwerkt, bewerkt, verpakt, opgeslagen en vervoerd volgens de halalrichtlijnen. Voldoen al deze ketenschakels aan halalwetgeving, dan wordt het product halal-gecertificeerd. Dit gebeurt door een erkende controle-instantie. Er zijn in ons land echter geen door de overheid erkende certificatie-eisen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Groenteboeren eisen eerlijke prijzen van supermarkten

07/12/2017

De groentecommissie van het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) heeft een open brief gestuurd naar de supermarkten, waarin ze de lage prijzen voor groenten aan de kaak stelt.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Godiva wil de wereld veroveren met hulp van supermarkten

12/09/2017

Het Belgische pralinemerk Godiva gaat zijn chocolade binnenkort in supermarkten verkopen. Het heeft daarvoor een overeenkomst getekend met ketens als Albert Heijn en Sainsbury’s. Voorheen verkocht het vrijwel enkel via eigen winkels.

Zeven voorspellingen over de supermarkt

08/06/2017

Kleinere winkels, minder promoties, meer service en meer robots in de winkelpaden: dat zijn slechts enkele veranderingen die we de komende jaren mogen verwachten in de supermarkt. Hoe moeten retailers en fabrikanten reageren? 

Supermarkten verkopen meer brood dan warme bakkers

08/06/2017

Voor het eerst kopen we met ons allen meer dan de helft van ons brood in de supermarkt. “Brood in de supermarkt is van betere kwaliteit dan vroeger, en het aanbod is even ruim als bij een bakker. Die concurrentie is nefast”, zegt de bakkersfederatie.

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Back to top