Halalvoeding en -cosmetica zijn kansrijk in sterke groeimarkt

Halalvoeding en -cosmetica zijn kansrijk in sterke groeimarkt
Shutterstock

Voeding en cosmetica zijn kansrijke segmenten in de groeimarkt halal, waar supermarkten op kunnen inspelen. De moslimconsument, maar ook de bewuste niet-moslim, heeft een toenemende belangstelling voor producten met halalcertificering.

Transparantie trekt aandacht

De markt voor halalproducten kan op steeds meer aandacht van de consument rekenen, zo bleek tijdens de tweede internationale vakbeurs Halal Expo Europe, die deze week in Eindhoven plaatsvond. Ook niet-moslims hebben een stijgende interesse in halal, vooral dan bewuste consumenten uit de grote steden, die belang hechten aan transparant geproduceerde producten met relatief weinig toevoegingen.

 

Halalproducten zijn in steeds meer reguliere supermarkten als Jumbo en Albert Heijn verkrijgbaar. “Albert Heijn heeft al enkele jaren een apart schap voor halal. Het geeft de groeiende vraag van de consument aan”, constateert beursorganisator Jop Thissen. Hij verwacht in voeding, maar ook in cosmetica en drogisterijartikelen, een toename: “De markt ligt open voor dergelijke producten voor dagelijks en dichtbij en kan harder groeien”.

 

Supermarkten: met halal vertrouwen creëren

Supermarkten krijgen met halal kansen om een vertrouwensband met de consument te creëren, verwacht Ramaza Erdem van Rogiad, onderdeel van beursorganisatie Hogiaf die Halal Expo Europe organiseert. “Met eerlijk geproduceerde, transparante producten die passen bij de levenswijze van  moslims is ook voor niet-moslims een wereld te winnen. Supermarkten kunnen door een zorgvuldige keuze in assortiment en een goede positionering van producten deze consumenten aan zich binden”, aldus Erdem.

 

“Voorwaarde is wel dat zij de controle over de herkomst van producten houden. Vooral vleesproducten moeten honderd procent verantwoord worden aangeboden, dus vanuit een halalgecertificeerde keten komen.” Hij ziet eveneens in cosmetica een kansrijk segment in de halalmarkt. “In cosmetica met halalcertificering zijn geen dierlijke bestanddelen verwerkt.”

 

Kieskeurig

Supermarkten moeten dus kieskeurig zijn met het in de schappen zetten van verantwoorde halalproducten, vindt Erdem: “Zij werken op deze manier mee aan een manier van leven van de consument. Bovendien hebben zij een ketenaansprakelijkheid naar de consument toe. De klant wil een controlemogelijkheid hebben op de producten en legt hiervoor de verantwoordelijkheid bij de supermarkt.” Allochtone supermarktformules als Tanger met tien vestigingen, Sahan met zes vestigingen in Rotterdam, F&S en ook Meram in Antwerpen en Reynan in Charleroi zijn volgens hem voorlopers in halalassortiment.

 

Erdem ziet dat de bewustwording voor halal ook toeneemt bij niet-moslims: “Dit komt deels omdat consumenten zich kunnen informeren over de producten en achtergrond van halal, maar ook omdat zij bewust willen omgaan met belangrijke dagelijkse producten als voeding, cosmetica en kleding.”

 

Halal is de basis van een levenswijze die steeds meer niet-moslims aanspreekt. Het concept wortelt weliswaar in de religie, maar kent aspecten die aantrekkelijk zijn voor de huidige consument. Voorop staat dat alle schakels in de keten van het product in orde moeten zijn en moeten voldoen aan de kwaliteitseisen. Deze behoren volgens Erdem tot het hoogste niveau in kwaliteitsnormen: “Een halalproduct moet voor de consument consequent geproduceerd, transparant en eerlijk zijn.”

 

Markt kent hoge koopkracht

In Nederland wonen momenteel een miljoen moslims, in Europa zijn er ruim 50 miljoen moslims. Mede door de hoge koopkracht van de moslimgemeenschap heeft de Europese halalsector een waarde van bijna zestig miljard euro. Wereldwijd zullen de 1,5 miljard moslims moslims in 2025 een aandeel van ruim 25 procent hebben in deze consumentenmarkt.

 

Wanneer een product halal (rein, zuiver in het Arabisch) is, voldoet het aan voorschriften uit de Koran. Producten mogen geen bestanddelen van varken bevatten zoals gelatine. De regels gelden ook voor vers bereiden van gerechten en maaltijden in supermarkten. Halalproducten mogen tijdens het bereiden niet in contact komen met 'haram' producten; zoals varkensvlees en alcohol.

 

Een producent mag een halalproduct op de markt brengen wanneer het in een gescheiden keten is verwerkt, bewerkt, verpakt, opgeslagen en vervoerd volgens de halalrichtlijnen. Voldoen al deze ketenschakels aan halalwetgeving, dan wordt het product halal-gecertificeerd. Dit gebeurt door een erkende controle-instantie. Er zijn in ons land echter geen door de overheid erkende certificatie-eisen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Nederlanders blijven prijsbewust, maar willen prettig winkelen

22/07/2016

De Nederlandse consument blijft prijsbewust: 52% zegt de prijzen te kennen. Toch telt vooral prettig winkelen: als de ervaring maar iets biedt. Zo worden supermarkten en drogisterijen met extra services steeds vaker meer dan alleen een winkel voor boodschappen.

 

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Back to top