RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Lidl blinkt uit op sociale media"

icon
RetailDossier19 september, 2013

Retailer bereikt 38.000 volgers

De 25 onderzochte bedrijven bereikten gemiddeld 37.700 mensen via Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube en LinkedIn. Al zijn er grote verschillen: Lidl zit aan bijna 150.000 volgelingen, de kleinste onderzochte retailers zitten aan amper 2.000. Wel zijn heel wat mensen via meer dan één platform volger van hun favoriete keten; zij tellen in dit onderzoek dan ook twee (of meer) keer mee.

 

Facebook wordt door nagenoeg elke retailer gebruikt in zijn communicatiestrategie. Daarna volgen YouTube (64%), Twitter (60%), LinkedIn (20%) en Pinterest (12%). Al die sociale media worden door de retailers vooral gebruikt om hun imago te verbeteren. Ze laten ook toe om de betrokkenheid van de klanten te meten, zoals het aantal “likes” op Facebook. Directe verkopen komen weinig voor of zijn moeilijk meetbaar.

 

Dat overwicht van Facebook geldt trouwens ook omgekeerd: bij Lidl bijvoorbeeld zijn van de 150.000 volgers er maar liefst 148.696 fan op Facebook; op Twitter, Linkedin en Youtube is de keten nagenoeg onbestaande. Enkel Delhaize (via LinkedIn) slaat er trouwens in om ook buiten Facebook een fanbasis van betekenis uit te bouwen – maar ook voor hen is het aantal Facebookvolgers bijna tien keer groter.

 

Voeding: drie sterke spelers

De voedingsector heeft van alle onderzochte sectoren het meeste volgelingen, volgens de analysten omdat drie sterke spelers de sociale media echt gebruiken om een dialoog met hun klanten te voeren. Bij Lidl ging het om een noodzakelijke beslissing die twee jaar geleden werd genomen om het slechte imago van de keten te verbeteren, met een (geslaagde) actie waarbij Facebook-fans kunnen beslissen welk product de volgende week in promotie zal staan.

 

Naast Lidl scoren ook Delhaize en Carrefour goed met elk 80.000 Facebook-fans. Colruyt (16.824) en Makro (pas gestart) komen ver achterop. Albert Heijn, dat niet in het onderzoek is opgenomen, heeft intussen al 40.000 volgers. Aldi is om evidente redenen ook niet opgenomen in het onderzoek: de discounter lijkt totaal afwezig van de socialemediakanalen.

 

Het aantal posts per maand varieert tussen 14 (Colruyt) en 63 (Delhaize). Er wordt heel sterk ingespeeld op acties en promoties, maar daarnaast is er vaak ook de thematische aanpak waar koken of chef-koks vaak centraal staan. Daarnaast gebruiken de ketens hun socialemediapagina’s om traffic naar winkelpunten te genereren en om klachten op te vangen en te kanaliseren.

 

Offline elektronicaketens worstelen nog met sociale media

Aan de andere kant staan de elektronicaretailers, die nog een hele weg af te leggen hebben. Als zij al posten, gaat het vooral over hun eigen promoties. Bovendien ontbreken vele kanalen gewoon: geen van de vijf bedrijven zit echt op LinkedIn, Selexion bezat op het moment van het onderzoek nog geen Twitter-pagina en Facebook-fans kunnen met suggesties en vragen niet terecht bij Vanden Borre en Fnac, klaagt Talking Heads aan.

 

Binnen deze categorie overheersen Fnac en Media Markt duidelijk de sociale kanalen, zowel qua aantal volgers (elk zowat 30.000) als qua traffiek. Wel waarschuwt Talking Heads voor veralgemeningen: de keuze van de ‘kleinere’ onderzochte retailers kan zeker een rol spelen in de mindere score. Bij andere (vaak online) elektronicaretailers als Coolblue zitten de sociale media immers wel in de bedrijfscultuur ingebakken, weet het bureau.

 

Internationale modeketens negeren België

Hoewel sommige grote modeketens bijzonder veel Belgische volgers hebben, Talking Heads noteert voor sommige pagina’s zelfs 200.000 fans, hebben ze geen pagina die gericht is op België. De ketens die wél een Belgische pagina hebben (een voorwaarde om echt in het onderzoek te worden opgenomen), hebben veel minder volgers: vier van de vijf bedrijven bereiken ongeveer 40.000 mensen op Facebook, Schoenen Torfs blijft achter met een dikke 10.000.

 

In deze sector is het overwicht van Facebook nog groter: amper twee van de vijf bedrijven zitten ook op Twitter, Torfs heeft enkele volgers op YouTube, Veritas op Pinterest en JBC op LinkedIn, maar verder is het al Facebook wat de klok slaat. De fans zijn wel erg betrokken (vooral tijdens de soldenperiode): zo haalt Veritas liefst 150% “likes” per Facebook-mededeling méér dan de gemiddelde retailer.

 

Kruidvat heeft luidste fans

De Belgische drogmetica-scene wordt op sociale media gedomineerd door de twee reuzen ICI Paris XL en Yves Rocher (elk meer dan 50.000 fans), terwijl The Body Shop en Kruidvat amper de 15.000 halen. Wel boekt die laatste over alle sectoren heen een record in ‘engagement rate’: de Kruidvat-pagina haalt liefst 25 reacties binnen per post – eerste achtervolger Lidl moet het al met een kwart minder stellen.

 

De entertainmentsector focust dan weer vooral op emotionele content: van de vijf onderzochte bedrijven heeft er amper één (Standaard Boekhandel) echt een webshop. Decathlon heeft bijna evenveel volgers als de andere vier ketens samen (zo’n 70.000), maar Game Mania zorgt met een uitgekiende strategie, gericht op zijn erg specifieke doelgroep, toch voor meer interacties… en dat ondanks een afgesloten Facebook-wall!

 

Oude wijsheden gelden ook op sociale media

Uiteraard heeft Talking Heads ook nog een paar adviezen voor retailers die het op de sociale media willen waarmaken. Kort samengevat – voor de volledige versie verwijzen wij door naar het rapport zelf – raadt het bureau aan om de sociale media deel te laten uitmaken van een algemene communicatiestrategie, nooit uit het oog te verliezen wat je doelgroep is en waar die zit en uiteraard: te luisteren naar de klant, want die is en blijft koning…

 

Talking Heads onderzocht voor vijf sectoren telkens hoe vijf distributeurs met sociale media omgingen. Die sectoren waren voeding (Colruyt, Delhaize, Carrefour, Lidl en Makro), elektronica (Vanden Borre, Media Markt, Selexion, Fnac en Krëfel), mode (Veritas, C&A, JBC, ZEB en Schoenen Torfs), drogmetica Kruidvat, Ici Paris XL, The Body Shop, Yves Rocher en L’Occitane) en ontspanning (Decathlon, AS Adventure, Free Record Shop, Standaard Boekhandel en Game Mania).

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN