RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Marketingworkshop retaildetail Night: “Stap mee in de wereld van je klant”

icon
RetailDossier14 november, 2012

“Geen crosschannel, maar omnichannel”

Over de verschillen tussen crosschannel, multichannel en omnichannel bestaat veel discussie, maar volgens in-storemarketingspecialist Bruno Hancké is omnichannel de enige strategie waarbij de klant echt centraal staat. Omnichannel vertrekt vanuit het standpunt dat de klant moet kunnen kopen waar hij of zij dat wil, of dat nu online, mobiel, via andere media of in de winkel is.

 

De grootste uitdaging voor retailers vandaag is dan ook om zichtbaar te zijn op al die kanalen en er een coherent verhaal te brengen. Alles moet met elkaar verbonden zijn. Voor een echte omnichannelretailer is immers noch het internet noch zijn winkelpunt de basis, maar vertrekt alles puur vanuit zijn klantenbestand: met behulp van een centrale product- en marketingdatabase kan hij de klant zo via de best passende kanalen bereiken.

 

“De consument oriënteert online – en online is lang niet meer enkel via pc, maar evengoed via de smartphone of tablet. Ziet hij bijvoorbeeld via Twitter dat er een actie is, gaat hij naar de winkel, checkt er vervolgens met Foursquare in en wordt daar dan ontvangen met onder meer beeldschermen die terugkoppelen naar wat hij op het internet had gezien.”

 

Zo shopt de consument vandaag, weet Bruno Hancké, en dat is ook precies waar de marketingworkshop ‘Pre-, to- & in-store…’ op de retaildetail Night van 22 november retailers mee zal leren omgaan.

 

Protectionisme op de winkelvloer

“Succesvolle retailers in de komende tien jaar zullen zij zijn die die echt pragmatisch, kritisch en doordacht omgaan met alle nieuwe technologische mogelijkheden,” aldus nog Hancké. Alle puzzelstukjes moeten duidelijk zijn, zodat de beleving zowel online als offline doorgetrokken kan worden. Op die manier wordt het ook eenvoudig om de ‘return on investment’ te berekenen.

 

Drie dingen moet de retailer dan ook zeker juist hebben om succesvol te zijn in zijn omnichannelstrategie. Ten eerste is er het promotionele niveau: coherentie is zowel op lange termijn als bij kortetermijnacties ontzettend belangrijk.

 

Ten tweede is er de informatietaak van de winkel. Tegenwoordig ziet men vaak het fenomeen van ‘showrooming’ optreden: de consument komt naar de winkel om honderduit te vragen, maar stapt uiteindelijk buiten zonder te kopen. Om dat te voorkomen is het cruciaal dat medewerkers over dezelfde informatie beschikken als de klant.

 

“Er heerst dikwijls nog een zeker protectionisme tegenover online verkoop in de winkels, maar eigenlijk zou winkelpersoneel moeten uitgerust zijn met tablets.” Als klanten er dan met hun prijsvergelijkingsapplicatie op wijzen dat het elders goedkoper is, kan men in de winkel meteen reageren dat bijvoorbeeld installatie daar niet incluis is en bij hen wel. Zo kan de verkoop toch nog in de winkel worden gesloten.

 

Ten derde en laatste moet ook de beleving op alle kanalen doorgetrokken worden. Het inspirerende element van de retail mag daarbij geenszins uit het oog worden verloren. Zo ziet Hancké dat er online vaak heel veel beleving is: behalve uitgebreide productinformatie vindt men er filmpjes van defilés, persoonlijke suggesties en soms zelfs virtuele paskamers.“In de winkel vind je daarentegen al te vaak enkel het product en de medewerkers. Je moet nochtans zorgen dat de winkel de beleving van online in het kwadraat biedt.”

 

“Elke winkelformule is uniek”

Elke winkelformule is uniek en het ligt voor iedereen anders, maar Hancké denkt dat fysieke winkels zullen evolueren naar plaatsen waar mensen naartoe gaan voor promoties, instant aankopen (sneller dan online), informatie (want persoonlijk contact blijft vertrouwen inboezemen) en inspiratie (echt het zintuiglijke).

 

Met ThisPlays2 specialiseert Hancké zich net in het zorgen voor die sfeer op de winkelvloer, of dat nu met videomuren of achtergrondmuziek is. Het doortrekken van de online beleving blijkt daarbij essentieel: zo zorgt ThisPlays2 al enkele jaren voor de muziek in de winkels in Game Mania. Dat doet het op beeldschermen, waar tussen de liedjes ook trailers op worden afgespeeld van nieuwe en toekomstige spelletjeslanceringen. Het roept consumenten op zich verder te informeren en heeft zo een reële impact op de verkoop.

 

Dat is echter slechts één van de vele cases die op 22 november aan bod zullen komen om omnichannel visibel te maken. Met marketingseminarie ‘Pre-, to- & in-store…’ trachten POPAI, the AIM, Sign & Facade en ThisPlays2 immers aan te tonen dat omnichannel verder gaat dan de winkel. Om de cirkel volledig rond te maken, écht coherent, is zoals POPAI zal bewijzen zelfs verpakking belangrijk. Zelfs dat kan – en moet – stimuleren om opnieuw contact op te nemen, om weer te kopen.

 

 

 

Zelf marketingseminarie ‘Pre-, to- & in-store…’ op 22 november bijwonen? Schrijf u dan snel in, want de plaatsen zijn beperkt.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN