Media Markt en Saturn, two of a kind?

Media Markt en Saturn, two of a kind?

altRetailDetail sprak met  Valère Somers, CFO Media Markt – Saturn.

 

Begin maart kreeg Valère Somers samen met COO Marc Daeffler en CPO Dik Pijl de moeilijke taak om de Media Markt- en Saturnwinkels in ons land winstgevender te maken. Bij het afsluiten van het boekjaar in september 2008 noteerden slechts zeven van de dertien Belgische vestigingen winstcijfers in de balans. De prestatie van 2007 was een stuk beter toen acht winkels op elf een positief nettoresultaat boekten. RetailDetail praatte met Valère Somers over de vooruitzichten voor Media Markt en Saturn op de Belgische markt.  Hij nuanceert deze cijfers door te stellen dat de opstart van een nieuwe organisatie en een nieuwe brand altijd een investering inhoudt.  Indien een keten van winkels zou overgenomen worden zou hiervoor ook een prijs dienen betaald te worden.  De strategie van Media Markt en Saturn is evenwel om op een organische wijze te groeien, en deze bewuste keuze heeft de huidige situatie als resultaat.


RD: Hoe was 2009 voor jou en de Media Markt – Saturn groep in België?
VS: Al bij al erg positief. Met een Raad van Bestuur van drie personen hebben we de taken en verantwoordelijkheden netjes onder elkaar verdeeld.  Alles wordt afgestemd en goed gecoördineerd met de store managers van de Media Markt en Saturn, die in dagelijks contact met de klant staan.  De economische situatie heeft genoopt om een tandje bij steken, maar ondertussen klikt alles prima in elkaar. Amper twee weken geleden openden we onze vierde Belgische Saturn-vestiging in Brugge. Dat brengt de teller voor de Belux op 14 Media Markt vestigingen en 5 Saturns, daar we ook in Esch in het Groot Hertogdom Luxembourg vorig jaar een eerste Saturn winkel geopend hebben. Voor volgend jaar plannen we sowieso de opening van 3 nieuwe Saturns in respectievelijk Kortrijk, Mons en Luxemburg City. Ook voor Media Markt worden een aantal nieuwe dossiers verder voorbereid.

 

RD: Wat betekent dat in termen van marktaandeel?
VS: We schatten ons marktaandeel in België momenteel op ongeveer 8%. Deze cijfers zijn evenwel moeilijk samen te stellen daar wij in verschillende segmenten vertegenwoordigd zijn.  Ook de mass merchandisers verkopen veel non-food producten zodat het complex is om deze berekening te maken.  Als je weet dat de eerste Belgische Media Markt vestiging zijn deuren opende in december 2002 in Antwerpen is dat een meer dan behoorlijk resultaat. Maar dat betekent ook dat we absoluut nog niet aan ons plafond zitten. Getuige daarvan de expansieplannen.

 

RD: Hebben jullie rekening houdend met de Belgische markt, vandaag al een maximum aantal winkels in het achterhoofd?
VS: Absoluut niet. Je neemt zelf het woord ‘markt’ in de mond en daarmee is in feite alles gezegd. Media Markt – Saturn past zich per definitie aan aan de veranderende marktomstandigheden. Stel dat bijvoorbeeld en puur hypothetisch de Carrefour groep zich zou terugtrekken uit de Belgische markt, dan zou dat onze markt totaal op zijn kop zetten en passen we onze strategie aan. Iedere expansiestrategie is per definitie tijd- en marktgebonden. Zo simpel en tegelijkertijd zo complex is dat.

 

RD: Zeker in België is Media Markt de leading brand. Saturn komt op alle vlakken – naambekendheid, aantal winkelpunten, omzet – op de tweede plaats. Hoe zien jullie de verhouding tussen die twee merken?
VS: Oorspronkelijk was Media Markt een winkelconcept voor de periferie en Saturn eerder een city concept. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat we in België van bij de start gezondigd hebben tegen deze strategie, omdat we doodeenvoudig in 2002 geen Saturn strategie hadden. De eerste Media Markt is gevestigd op de Keyserlei in Antwerpen en we zitten ook in onder meer de Brusselse Nieuwstraat en de Hasseltse TT-wijk; niet direct de periferie. En we openden een Saturn in Wilrijk, niet echt een type voorbeeld van een city concept. Waar we wel aan vasthouden is de eigenheid van iedere winkel. Alle winkels beslissen autonoom over hun assortiment. Dat is de enige juiste manier om zo kort mogelijk in de buurt van de consument te zitten en dat verklaart meteen ook waarom je Media Markt en Saturns in elkaars nabijheid kan aantreffen. Als we de ketens wat meer in de diepte met elkaar vergelijken en verder kijken dan enkel het assortiment zijn er toch een aantal significant verschillende karaktertrekken. De Saturn winkels hebben eerder een high end orientatie, spreken ook de meer technisch geïnspireerde klanten aan en tekenen vrij lange shoppingmomenten op. Saturn verbindt technologie met emotionaliteit.  Bij Media Markt gaat het winkelen sneller en trekken we de meer prijsbewuste klanten aan, maar heeft ook een innovatief imago.

 

RD: Wie op jullie website prijsinfo zoekt komt in vergelijking met een aantal van jullie collega’s van een kale reis thuis. Een bewuste strategie?
VS: Klopt. Het is niet zo dat we onze prijzen willen wegmoffelen. De prijs is trouwens een zeer sterk argument voor Media Markt en Saturn en onze folders en advertenties bewijzen dat trouwens met verve. Wel is het zo dat we niet alleen het assortiment winkel per winkel uittekenen, maar ook de prijszetting. De lokale concurrentie kan ons dwingen om in Antwerpen een andere prijszetting te hanteren dan in pakweg Brugge of Luik. Het principe is steeds hetzelfde: zo kort mogelijk bij de plaatselijke consument staan.  Het is momenteel niet mogelijk om iedere minuut de varierende prijzen per winkel ook nog eens op de website te publiceren.

 

RD: Weinig prijsinfo op de site betekent ook weinig online shoppingmogelijkheden. Lopen jullie daarmee niet wat achter?
VS: Toch niet. De Belgische klant wil nog altijd zien en voelen wat hij koopt. Hij wil die Dvd eens oppakken en kijken welke info er op de rug staat, hij wil voelen hoe de deur van een koelkast dichtklikt en hij wil het beeldverschil tussen een LCD, een plasma en een LED met zijn eigen ogen vaststellen. Ook wil de klant de informatie die hij via online toepassingen heeft kunnen consulteren verifieren op locatie.  Een juist advies aan de klant geven in functie van zijn noden is een van onze USP’s.  In de meeste gevallen brengen onze medewerkers  toegevoegde waarde aan door extra informatie aan te reiken en waaraan de klant niet gedacht heeft.  Dat betekent uiteraard niet dat we de online trends niet op de voet zouden volgen.

 

RD: Binnen de Metrogroep hebben jullie nog een sterke prijsspeler in huis, Makro. Hoe is jullie relatie met hen?
VS: De relatie met Makro laat zich nog het best omschrijven als een LAT-relatie. We praten wel met elkaar maar er is geen uitwisseling van commerciële data. Op de markt zijn we voor 100% concurrenten. Er is ook qua aandeelhouderschap een verschil. Makro is voor 100% eigenaar van Metro en  Media Markt  - Saturn, maar slechts voor 75%.  Wij hebben met 2 van de 3 oprichtersfamilies van Media Markt ook nog andere aandeelhouders die hun inbreng en invloed hebben.

 

RD: Wat zijn voor u de belangrijkste trends van het afgelopen jaar?
VS: Op productvlak zien we een verschuiving van Dvd naar Blu-ray en van LCD en Plasma naar LED-tv. De TV-series doen het schitterend; beter dan de speelfilms. We merken ook dat de klanten rekening houden met de ecologisch footprint van een product. De eco-cheques zijn echt een succes. Daar moeten we met ons assortiment op inspelen. Op consumentenvlak is het opvallend dat onze klanten beter en beter geïnformeerd zijn. Het internet is voor de consument een onuitputtelijke bron van informatie. Voor ons is het een enorme uitdaging om ons personeel in iedere afdeling nog beter op te leiden tot volwaardige ‘sparring partners’ voor onze klanten; met de nadruk op partner uiteraard.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer

10/06/2016

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op

06/06/2016

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

27/05/2016

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Back to top