De Amerikaanse groep Coty trekt zich volledig terug uit haarverzorgingsmerk Wella. Met de verkoop van de resterende kwart aan investeerder KKR rondt het concern een proces af dat vijf jaar geleden begon.
Krimpend portfolio
Al vijf jaar geleden splitste Coty Wella grotendeels af om de focus te verscherpen en de schuldenlast te verlichten. Toch duurde het nog tot nu vooraleer het beautyconcern ook het laatste resterende belang (25,4%) van de hand deed. KKR betaalt 750 miljoen Amerikaanse dollar (zo’n 640 miljoen euro), maar Coty behoudt nog een voorwaardelijk recht: als KKR later een vooraf vastgelegd rendement realiseert, ontvangt de Amerikaanse groep nog eens 45% van de opbrengst bij een toekomstige verkoop of beursgang.
Coty kampt al een hele tijd met tegenwind. Sterke concurrentie, een zware schuldenpositie en een zwakke beurskoers dwingen het bedrijf tot ingrepen. Het management koos daarom de afgelopen jaren voor een vereenvoudiging van het brede merkenportfolio. De vraag is nu vooral welke onderdelen nog volgen: de zakenkrant Financial Times schreef in september dat Coty overweegt de cosmeticadivisie af te stoten die het in 2015 kocht van Procter & Gamble, met bekende merken als Max Factor en Rimmel.


