RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dubbelcijferige omzetgroei voor Henkel

icon
Schoonheid/verzorging13 augustus, 2015

Beresterk tweede kwartaal

De Duitse producent van consumentenmerken als Schwarzkopf, Persil en Pritt zag zijn omzet in het voorbije kwartaal met 13,5% toenemen tot 4,7 miljard euro, al bleef daar organisch maar +2,4% van over. De nettowinst nam met 18% toe tot 521 miljoen euro.

 

“In een aanhoudend uitdagende marktomgeving leverde Henkel in het tweede kwartaal globaal een solide prestatie“, zegt CEO Kasper Rorsted (foto). “We realiseerden opnieuw dubbele groeicijfers, zowel voor omzet als voor winst. De belangrijkste drivers waren solide organische groei, de acquisities van vorig jaar en – vooral – de sterke Amerikaanse dollar. De organische omzet in opkomende markten was sterk en leverde opnieuw een meer dan gemiddelde bijdrage aan onze groei.”

 

Henkel moet het inderdaad hebben van de groeimarkten in Oost-Europa en Latijns-Amerika, want in Noord-Amerika boekte het concern slechts een lichte omzetstijging en in West-Europa trappelde de verkoop zelfs ter plaatse. De segmenten ‘persoonlijke verzorging’ en ‘lijmproducten’ groeiden vooral door prijsstijgingen, terwijl de omzetgroei in de tak ‘was- en huishoudelijke middelen’ veeleer te danken was aan volumegroei.

 

Vooruitzichten voor heel 2015 bevestigd

“In de eerste helft van 2015 wisten we de omzet met bijna 1,1 miljard euro te laten groeien naar meer dan 9,1 miljard euro”, blikt Rorsted terug op de voorbije zes maanden. “Met een organische omzetgroei van 3%, een aangepaste EBIT-marge van 16,2% en een aangepaste groei van de winst per aandeel van 12,3% zitten we op schema om te voldoen aan de vooruitzichten voor het gehele boekjaar.”

 

Toch verwacht de topman dat de economische moeilijkheden nog wel even zullen aanhouden. “De volatiliteit in de markt blijft hoog. In deze context zijn wendbaarheid en flexibiliteit kritische succesfactoren. Wij blijven onze structuren en processen daarom continu aanpassen, vereenvoudigen en versnellen, in lijn met veranderende marktomstandigheden.”

 

Desondanks bevestigt Rorsted de vooruitzichten voor het hele boekjaar: “Wij verwachten een organische omzetgroei tussen de 3 en 5% in 2015. Wij voorzien dat de aangepaste return on sales zal stijgen naar 16% en de aangepaste winst per aandeel met ongeveer 10%.”

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging2 december, 2025
    LVMH-beautyketen Sephora komt naar België

    LVMH bereidt de Belgische entree van haar beautyketen Sephora voor. Het Franse moederbedrijf heeft met dat doel een een nieuwe dochteronderneming in Brussel opgericht. Na de komst van Douglas, krijgt de Belgische beautywereld zo een tweede grote schok.

  • icon
    Schoonheid/verzorging28 november, 2025
    Dreambaby opent volgend jaar acht nieuwe winkels

    Dreambaby breidt in 2026 fors uit met acht nieuwe winkels verspreid over het land: er komen vijf locaties bij in Wallonië, twee in Brussel en één in Vlaanderen. De nieuwe eigenaars willen de nabijheid vergroten voor jonge gezinnen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging27 november, 2025
    Wondr opent 11 pop-up winkels in België en Nederland

    Naast de twee bestaande flagship stores in Antwerpen en Gent opende het gezonde selfcaremerk Wondr in amper drie weken tijd tien extra pop-up winkels in België en eentje in Nederland.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN