RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Essity: “Consumenten kunnen geen dag zonder onze producten”

icon
Schoonheid/verzorging5 oktober, 2017

Zeg niet langer SCA Hygiene, zeg voortaan Essity. De producent van merken als Tena, Tork, Tempo, Edet, Plenty, Lotus, Okay en Demak’Up focust nog sterker op hygiëne en gezondheid. Vooral de incontinentiemarkt biedt groeipotentieel. 

Investeren in groei

Sinds 15 juni noteert Essity als een apart bedrijf op Nasdaq Stockholm. De beursgang volgt op de beslissing om de SCA-groep na de overname van de Europese hygiëne-operaties van Georgia-Pacific in twee onafhankelijke beursgenoteerde bedrijven te verdelen: het bosproductenbedrijf SCA en het gezondheids- en hygiënebedrijf Essity.

 

“Het is nog even wennen aan de naam, maar de splitsing biedt ons een grotere focus en de kans om de hygiëne- en gezondheidsactiviteiten te spreiden in nieuwe productgroepen”, verklaart een enthousiaste Frank Van Wanseele, algemeen directeur voor België. “We willen investeren in groei. Dat brengt opportuniteiten met zich mee. Dit bedrijf leeft!” Een belangrijke stap werd al genomen met de recente acquisitie van BSN Medical, een toonaangevend bedrijf in medische oplossingen, met merken als Actimove, Jobst, Delta en Leukoplast.

 

Essity realiseert een omzet van 10,7 miljard euro en bekleedt de achttiende plaats in de ranglijst van FMCG-bedrijven in Europa, en de achtste plaats bij de non-foodproducenten. Het concern is actief in 150 landen: in ons land is het bedrijf aanwezig in drie verschillende kanalen, die elk ongeveer één derde van de omzet vertegenwoordigen: retail, professional (vooral met Tork) en de medische sector (met Tena en de BSN-merken). 

 

Lange termijnvisie

De nieuwe naam benadrukt dat de groep zowel essentiële (essential) als noodzakelijke (necessity) producten commercialiseert. De vele e’tjes in het logo verwijzen naar de maatschappelijke dialoog die Essity wil aanzwengelen. Duurzaamheid zit immers in het DNA, niet onlogisch voor een bedrijf met wortels in de bosbouw. “Een boom plant je niet voor jezelf of je kind, maar voor je kleinkind. Die lange termijnvisie zit nog steeds in de bedrijfscultuur”, weet verkoopdirecteur Benelux Maurits Priem. 

 

“Voor veel van onze producten geldt dat consumenten geen dag zonder kunnen. We staan daar nauwelijks bij stil. Toch is dat niet vanzelfsprekend voor iedereen, overal. In sommige delen van de wereld zijn er geen toiletten, laat staan toiletpapier. Elders gelden taboes, onder andere in verband met incontinentie of menstruatie. Daarom werken we internationaal samen met de United Nations Foundation en in België ook met het Rode Kruis. We steunen hen bij het Brussels pilootproject DoucheFlux, een dagcentrum dat daklozen opvangt en hen de kans geeft om zich te verzorgen en op te frissen. Wij leveren producten en helpen bij het opzetten van de faciliteiten.” 

 

Merken en huismerken

België bekleedt geen onbelangrijke positie binnen de groep, met een omzet van 262 miljoen euro en 400 medewerkers. Naast het hoofdkantoor in Diegem en de afdeling BSN in Leuven is er in Stembert een grote fabriek waar toiletpapier en tissues worden gemaakt voor België en de buurlanden. Daar investeert Essity nu in twee nieuwe productielijnen voor vochtige tissues.

 

Essity gelooft in de kracht van merken, benadrukken onze gesprekspartners, maar het bedrijf maakt ook huismerken voor zijn retailklanten. Dat tweesporenbeleid is niet ongewoon voor een kapitaalsintensieve industrie als die van de papierproductie. “We kunnen onze klanten op die manier een meerwaarde bieden. We praten met hen niet enkel over onze merken of over hun huismerken, maar over de hele categorie. Voor ons is er geen tegenstelling. We zijn geen merkspeler die er wat private label bij doet, maar een volwaardige partner die ook innovaties ontwikkelt voor de huismerken. Dat zien we niet als een moeilijke evenwichtsoefening. Overigens, àl onze merken groeien op de Belgische markt.”

 

Logistieke uitdaging

In de Belgische retail is Essity aanwezig in drie verschillende categorieën. Er zijn de ‘consumer tissues’, oftewel toiletpapier, zakdoekjes en keukenpapier. Hier is Okay het belangrijkste merk als marktleider in het keukensegment. “Als leider moeten we de markt in beweging houden. We kijken voor Okay ook verder dan de keuken en verder dan louter papier. Daarom definiëren we dit segment als ‘household tools’. Dat schept meer mogelijkheden.”

 

Tempo is een relevante speler in zakdoekjes, zeker nu het merk uitbreidt naar vochtige doekjes, bijvoorbeeld met ‘Fresh to go’, om steeds bij de hand te hebben, onderweg. In toiletpapier is Edet een challenger. Logistiek is hier de grote uitdaging. Het gaat om grote stromen van erg volumineuze producten. “Tijdens sommige periodes sturen we honderden vrachtwagens per week de baan op. We zijn het gewend om elke dag topprestaties te leveren in logistiek. Dit is nu eenmaal een markt met enorme pieken en dalen, gezien het promotionele high-low spel.”

 

Een onderschat probleem

In de tweede categorie, schoonheidsproducten, is Demak’Up de enige grote speler naast de huismerken. De derde en erg belangrijke categorie is die van de persoonlijke verzorging en intieme hygiëne: Nana is een eerder kleine challenger in vrouwelijke hygiëne, maar met Tena heeft Essity een klepper in huis. Incontinentie is een ware groeimarkt, onder meer als gevolg van de vergrijzing. Een onderschat probleem ook: één op vier vrouwen boven de vijfendertig heeft ermee te maken, vaak na de eerste of tweede bevalling. Minder bekend is het gegeven dat ook één op vier mannen boven de veertig wel eens plasproblemen heeft. Dat is pas een echt taboe. Tena kwam daarom met het aangepaste Tena Men op de markt, in stoer zwart design. En voor vrouwen die nog niet overtuigd zijn, maar die weleens een ‘oeps-momentje’ meemaken, is er Lights by Tena. 

 

“Dit is een merk dat een reëel probleem oplost. Mensen kunnen weer buitenkomen.” In de winkels vergt de categorie de nodige schapruimte, want er zijn verschillende producten voor verschillende gebruikers. Maar retailers krijgen er wel wat voor terug: een omzet die groeit met dubbele cijfers, en mooie marges bovendien. “Die groei gaat echt ten koste van niets. Het komt er allemaal bovenop. Alles is extra.” 

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging2 december, 2025
    LVMH-beautyketen Sephora komt naar België

    LVMH bereidt de Belgische entree van haar beautyketen Sephora voor. Het Franse moederbedrijf heeft met dat doel een een nieuwe dochteronderneming in Brussel opgericht. Na de komst van Douglas, krijgt de Belgische beautywereld zo een tweede grote schok.

  • icon
    Schoonheid/verzorging28 november, 2025
    Dreambaby opent volgend jaar acht nieuwe winkels

    Dreambaby breidt in 2026 fors uit met acht nieuwe winkels verspreid over het land: er komen vijf locaties bij in Wallonië, twee in Brussel en één in Vlaanderen. De nieuwe eigenaars willen de nabijheid vergroten voor jonge gezinnen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging27 november, 2025
    Wondr opent 11 pop-up winkels in België en Nederland

    Naast de twee bestaande flagship stores in Antwerpen en Gent opende het gezonde selfcaremerk Wondr in amper drie weken tijd tien extra pop-up winkels in België en eentje in Nederland.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN