RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

L’Oréal Business Club: beleving is ook een kwestie van overleving

icon
Schoonheid/verzorging4 november, 2019

80% van de bedrijven vindt dat zijn beleving top is, maar is dat wel zo? In de kapperszaak van morgen in de retailhub van RetailDetail toont L’Oréal Business Club hoe de klantenreis er in een echt klantgerichte zaak uit hoort te zien.

 

Wat klanten voelen, daar gaat het om

Van alle bedrijven vindt 80% dat de beleving bij hen goed zit, maar verrassend weinig klanten (slechts 8%!) zijn het daarmee eens. Dat is een probleem, want 95% van de klanten met een slechte ervaring zegt het verder, zo vertelt Chris De Waele van L’Oréal Business Club.

 

Waarom er zo’n grote kloof is tussen wat bedrijven denken en klanten ervaren? “Fantastische producten tellen niet meer alleen. Mensen vergeten wat je gezegd hebt, wat je gedaan hebt, maar nooit hoe je hen hebt laten voelen”, legt De Waele uit aan een groep professionele kappers die in retailhub een workshop volgt over het professionaliseren van hun zaak.

 

Om marketinggoeroe Seth Godin te parafraseren: mensen kopen geen goederen en diensten, ze kopen relaties, verhalen en magie. Vandaag klopt dat meer dan ooit, aangezien 59% van de ‘millennials’ meer interesse toont in nieuwe ervaringen dan in nieuwe producten. In het geval van de kapperszaak is techniek zo nog maar de eerste laag: het is geen onderscheidingsmiddel meer, maar een ‘conditio sine qua non’. Service komt daar bovenop als tweede laag en de derde, cruciale laag is emotie.

 

Beleving naar ‘Cirque du Soleil’-niveau

“Oorspronkelijk dachten we dat het voornamelijk om hardware gaat, maar het grote verschil zijn de mensen”, aldus De Waele, die garandeert dat het niet zo wollig is als het klinkt. “We moeten van kappers een beetje meer managers maken, want zonder cijfers ga je er op termijn niet geraken. Je moet vandaag ‘biz savvy’ zijn, want sinds 2014 is de loonkost met 30% gestegen terwijl de omzet maar met 15% omhoog is gegaan. Je moet je prijzen dus kunnen optrekken.”

 

Hogere prijzen betekent meer service en vooral meer emotie: op 20.000 kapsalons in België wil L’Oréal Business Club er duizend van ‘Cirque du Soleil’-niveau, die dusdanig extra beleving creëren dat de klant er weer van droomt om naar de kapper te gaan. Hoe dat te bereiken valt? Door soms resolute keuzes te maken, meent De Waele. Hij deelt de klantenreis in zeven stappen op: dan is de sleutel zorgvuldig kiezen op welke momenten je wil inzetten.

 

Hetzelfde geldt voor de klanten: je kunt niet iedereen tevreden houden, hoe hard het ook klinkt. “Zorg dat de ene klant de andere niet buiten jaagt. Maak duidelijke keuzes wie je doelpubliek is, ook al gaat dat ten koste van sommige bestaande klanten.”

 

Principes voor alle menselijk contact

De Business Club van L’Oréal begeleidt aangesloten kappers in die keuzes met seminaries en 1-op-1 ondersteuning. Al vijf jaar lang organiseert de L’Oréal Business Club vormingen en sinds vorig jaar is de ‘customer journey’ ook op een fysieke plek te beleven: samen met PAC Projects bouwde L’Oréal een modelsalon in retailhub, het kennis- en innovatiecentrum van RetailDetail. 

 

‘Salon Emotion’ van L’Oréal Business Club toont in retailhub concreet hoe het ultieme klantgerichte kapsalon kan werken, maar de principes zijn ook zo te vertalen naar de retail of horeca. Regelmatig komen dan ook niet-kappers op bezoek: “Overal waar klanten zijn en waar menselijk contact is, kunnen dezelfde principes worden toegepast.”

 

 

Dompel je zelf onder in het model-kapsalon en de filosofie erachter tijdens de inspiratietours voor professionals bij retailhub, waar de nieuwste retailtrends en technologische toepassingen zoals AR/VR, RFID en 3D-bodyscanners zijn samengebracht. Klik hier voor meer informatie.

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging2 december, 2025
    LVMH-beautyketen Sephora komt naar België

    LVMH bereidt de Belgische entree van haar beautyketen Sephora voor. Het Franse moederbedrijf heeft met dat doel een een nieuwe dochteronderneming in Brussel opgericht. Na de komst van Douglas, krijgt de Belgische beautywereld zo een tweede grote schok.

  • icon
    Schoonheid/verzorging28 november, 2025
    Dreambaby opent volgend jaar acht nieuwe winkels

    Dreambaby breidt in 2026 fors uit met acht nieuwe winkels verspreid over het land: er komen vijf locaties bij in Wallonië, twee in Brussel en één in Vlaanderen. De nieuwe eigenaars willen de nabijheid vergroten voor jonge gezinnen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging27 november, 2025
    Wondr opent 11 pop-up winkels in België en Nederland

    Naast de twee bestaande flagship stores in Antwerpen en Gent opende het gezonde selfcaremerk Wondr in amper drie weken tijd tien extra pop-up winkels in België en eentje in Nederland.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN