RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Medi-Market start in Vlaanderen: “Wij zijn eigenlijk heel conservatief”

icon
Schoonheid/verzorging29 april, 2016

Zaterdag opent de eerste Vlaamse vestiging van Medi-Market in Gent. Eigenlijk zijn het zelfs twee vestigingen: zoals steeds zijn een apotheek en een parafarmacie er naast elkaar te vinden. Voor oprichter Yvan Verougstraete is het een mijlpaal.

Vertraging in Antwerpen

De opening van een Medi-Market in Gent stond al lang op het verlanglijstje van Verougstraete: “Al een jaar geleden besloten we te openen in verschillende Vlaamse steden. Ik ben erg verheugd dat het nu zover is, het heeft lang geduurd om het dossier helemaal in orde te brengen.” 

Een nieuwe vestiging openen is voor Medi-Market niet evident, omdat het aantal toegestane apotheken strikt beperkt is in België: een nieuwe apotheek openen, kan quasi alleen door een bestaande apotheek over te nemen. “We moeten een goeie ligging bepalen, een geschikt pand vinden, een apotheek kunnen overnemen die we mogen verplaatsen en ook de nodige medewerkers vinden. In Antwerpen is onze vestiging nog niet kunnen opengaan, omdat de werken aan het gebouw vertraging hebben opgelopen. Dit zou normaal gezien onze eerste Vlaamse Medi-Market zijn geweest”, aldus Verougstraete. 

Franstaligen meer vertrouwd met parafarmacie

Waarom de keten van apotheken en parafarmacies eerst in Wallonië van start is gegaan en nu pas de stap naar Vlaanderen zet, heeft volgens de Franstalige oprichter vooral met taal te maken. “Dat is vrij toevallig, vanuit mijn eigen taalachtergrond en verder ook een kwestie van opportuniteit.”

Al speelt ook wel mee dat men in Franstalig België meer vertrouwd is met het concept van een ‘parafarmacie’, een verkooppunt van gezondheids- en verzorgingsproducten die verkrijgbaar zijn zonder voorschrift. “Grote Franse merken, zoals Roche, hebben meer dan tien jaar geleden al succesvol zaken als dermacosmetica gelanceerd en zo de grenzen tussen farmaceutica en grootdistributie verzacht”, vertelt Yvan Verougstraete. 

Toch krijgt Medi-Market nog veel tegenkantingen: zowel de Orde der Apothekers als de Apothekersbond spanden al rechtszaken aan tegen de keten, die de Orde der Apothekers als een “aanslag op het klassieke apotheekwezen” bestempelt. 

“Zoals grootmoeders apotheek”

Nochtans is in elke apotheek een apotheker aanwezig, zoals door de wet voorgeschreven, en is er in de vestigingen een duidelijke, fysieke scheiding voorzien tussen de ruimtes met de medische en die met de commerciële producten. Verougstraete: “Mensen zeggen dat we heel commercieel zijn, maar eigenlijk zijn we heel conservatief. Er is een heel duidelijke scheiding tussen de twee delen en de apotheken zijn als de apotheken van onze grootouders, waar de apotheker heel veel tijd vrijmaakt voor de consument.”

“Uit marktstudies blijkt dat mensen twijfelen aan de bekwaamheid van apothekers die te veel bezig zijn met het verkopen van zonnecrèmes en dergelijke. Apothekers hebben vaak geen tijd meer om hun adviserende rol te spelen. Bij ons doen ze dat wel.”

Aanvallende prijsstelling 

Waar het schoentje dan precies knelt voor de sectorgenoten? Wellicht speelt de aanvallende prijszetting van Medi-Market een rol. “We respecteren de vaste maximale prijs voor geneesmiddelen niet, die in België wordt gehanteerd door apotheken. Mensen denken dat er een verplichte prijs is voor geneesmiddelen. Dat is niet zo, er is alleen een maximumprijs en het kartel van apothekers heeft besloten deze altijd te gebruiken.”

Medi-Market maakt er dan ook zijn USP van om altijd onder die maximumprijs te gaan, ook voor niet-terugbetaalde producten. Zelfs in de parafarmacie werkt Medi-Market naar eigen zeggen met lagere prijzen. Hoe dat kan? “Er is voldoende marge. Wij hanteren lagere marges dan de concurrentie. Bovendien kopen we rechtstreeks aan bij de leveranciers – zonder tussenpersoon – en kopen we in grote hoeveelheden.”

De Decathlon van de (para)farmacie

De grootte van het aanbod is nog zo’n USP: een gemiddelde Medi-Market heeft 8.000 artikelen in zijn aanbod. Online, in de webshop van de keten, zijn er zelfs 30.000 artikelen te vinden. Het is overigens de reden waarom Verougstraete de keten geen discounter wil noemen. “Discounters hebben een beperkt, selectief aanbod, waarop ze prijsstunten. Bij ons is het juist omgekeerd: de prijzen zijn elke dag op alles in ons aanbod scherp.”

Als je Medi-Market dan toch met iets moet vergelijken, denkt Yvan Verougstraete eerder aan Decathlon. “We investeren ook veel in advies. We gaan voor de beste prijs-kwaliteitsverhouding. In al onze vestigingen werken we met een volledig multidisciplinair team, waarvan de eerste functie advies geven is.” Of de Vlaming daar klaar voor is? Verougstraete ziet alvast geen reden waarom niet: “Het zal misschien iets langer duren vooraleer de consument ermee bekend raakt, maar we pakken het op dezelfde manier aan. Alleen qua merken en qua aanbod hebben we het concept wat aangepast.”

Zowel fysiek als online

De doelstelling is om tegen eind dit jaar nog zes extra verkooppunten te openen. Antwerpen is daar alvast één van, maar de oprichter vertelt liever nog niets over de andere vestigingen. “We krijgen altijd zoveel reacties, dat we voorzichtig zijn geworden om daarover uitspraken te doen.”

Toch blijven de fysieke vestigingen belangrijk. “Iets minder dan 10% van onze omzet realiseren we online. Dat gaat dan niet alleen om pure online klanten, maar ook om klanten die online reserveren en vervolgens afhalen in de winkel. Ook zijn er klanten die eerst in de winkel komen voor advies en daarna online nabestellen. De grootste rol blijft dus toch weggelegd voor de winkels.”

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging2 december, 2025
    LVMH-beautyketen Sephora komt naar België

    LVMH bereidt de Belgische entree van haar beautyketen Sephora voor. Het Franse moederbedrijf heeft met dat doel een een nieuwe dochteronderneming in Brussel opgericht. Na de komst van Douglas, krijgt de Belgische beautywereld zo een tweede grote schok.

  • icon
    Schoonheid/verzorging28 november, 2025
    Dreambaby opent volgend jaar acht nieuwe winkels

    Dreambaby breidt in 2026 fors uit met acht nieuwe winkels verspreid over het land: er komen vijf locaties bij in Wallonië, twee in Brussel en één in Vlaanderen. De nieuwe eigenaars willen de nabijheid vergroten voor jonge gezinnen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging27 november, 2025
    Wondr opent 11 pop-up winkels in België en Nederland

    Naast de twee bestaande flagship stores in Antwerpen en Gent opende het gezonde selfcaremerk Wondr in amper drie weken tijd tien extra pop-up winkels in België en eentje in Nederland.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN