RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

P&G boekt records ondanks baardprobleem

icon
Schoonheid/verzorging31 juli, 2019

Procter & Gamble verkocht vorig kwartaal 7% meer en dat stuwt het aandeel naar recordhoogte. Dat de FMCG-reus 8 miljard dollar moest afboeken op Gillette, vinden beleggers maar een detail.

 

Prijsverhogingen werken beter

In het voorbije kwartaal boekte Procter & Gamble een organische omzetgroei van 7%, goed voor 17,1 miljard dollar (15,3 miljard euro) en de sterkste groei in meer dan tien jaar. Ter vergelijking: vorig jaar tekende de producent van Ariel, Pampers, Dreft en meer een schamele groei van 1% op.

Zowel het volume als de prijzen zwollen aan, verklaart CEO David Taylor. Zijn nieuwe strategie om in te zetten op prijsverhogingen eerder dan op volumegroei door met kortingen te gooien, lijkt vruchten af te werpen. “We zullen blijven focussen op superioriteit, productiviteit, constructieve disruptie en het verbeteren van P&G’s organisatie en cultuur”, zegt de topman dan ook.

Aangezien de groei ook hoger uitkwam dan analisten verwachtten, steeg de beurskoers van het aandeel ook meteen met meer dan 3% naar recordhoogten. De consensus lag op een omzet van 16,9 miljard dollar (bijna 15,2 miljard euro).

 

Mannen scheren te weinig

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn: op de scheermesjes van Gillette moest P&G een waardevermindering van liefst 8 miljard dollar doorvoeren. Dat komt volgens de Amerikaanse multinational voor door de sterke dollar ten opzichte van andere munten, maar ook door de hardnekkige baardentrend. Mannen scheren minder in de ontwikkelde markten, klinkt het.

P&G nam Gillette nochtans pas in 2005 over voor 57 miljard dollar. De nettowinst kelderde door de afschrijving ook naar 5,2 miljard dollar (4,7 miljard euro) onder nul, ten opzichte van 1,9 miljard dollar (1,7 miljard euro) boven de streep in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

In 2020 voorspelt Procter & Gamble een omzetgroei tussen de 3 en 4%. Het bedrijf verwacht ook 7,5 miljard dollar (6,7 miljard euro) aan dividenden uit te keren en plant daarbovenop 8 miljard dollar (zo’n 7,2 miljard euro) aan aandelen terug te kopen.

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging19 december, 2025
    Beautygroep Coty zet Wella finaal aan de deur

    De Amerikaanse groep Coty trekt zich volledig terug uit haarverzorgingsmerk Wella. Met de verkoop van de resterende kwart aan investeerder KKR rondt het concern een proces af dat vijf jaar geleden begon.

  • icon
    Schoonheid/verzorging19 december, 2025
    Rituals viert 25 jaar met recordomzet en versnelt expansie in Azië

    Rituals bestaat dit jaar 25 jaar en viert dat met een recordomzet van naar verwachting 2,4 miljard euro. Oprichter en CEO Raymond Cloosterman ziet nu nieuwe groeikansen bij Chinese 25-plussers, bij mannen en in mentale wellness.

  • icon
    Schoonheid/verzorging18 december, 2025
    Douglas lonkt naar Midden-Oosten na “uitdagend jaar”

    Parfumerieketen Douglas kon afgelopen jaar nog groeien, maar voelde vooral in het laatste kwartaal hoe klanten prijsgevoeliger worden en de concurrentie intensiveert. De Duitse retailer overweegt daarom naar de Golfstaten uit te breiden.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN