RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Grondige herpositionering voor Di

icon
Schoonheid/verzorging19 oktober, 2017

Een stevig investeringsprogramma moet beautyretailer Di op de kaart zetten als een sterk merk. De krachtlijnen? Een uitgepuurd winkelbeeld, een exclusief assortiment, een e-shop en verhoogde communicatie-inspanningen.

Veranderde markt

Na één jaar aan het hoofd van Di nodigt Helen Willems ons trots uit in de vernieuwde winkel aan de Vrijdagmarkt in Gent. Er hangt een geactualiseerd logo met uitroepteken aan de gevel, het winkelbeeld is rustiger en overzichtelijk, het dominante roze heeft plaats gemaakt voor wit en blank hout (gebleekte eik). We bewonderen het resultaat van een grondig herpositioneringsproces, geeft de ‘managing director’ aan. Een noodzakelijke oefening: niet omdat het slecht gaat met de keten, wel omdat de markt ingrijpend veranderd is.

 

“Sinds 2010 is het aantal aanbieders gewoon verdubbeld! We hebben de intrede gezien van ‘low end’-spelers zoals Action of Trafic, die ook een stuk verzorging en drogisterij meenemen. Er kwamen heel wat nieuwe ketens op de markt, waaronder gespecialiseerde make-upretailers zoals MAC of Kiko. En er is de opkomst van e-commerce: bol.com, sephora.fr en douglas.nl leveren ook in België. Kortom: het werd tijd om in te grijpen…” In elk geval is het duidelijk dat de aandeelhouders het belang van de investering zien en geloven in de toekomst.

 

Sterke marktpositie

De nieuwe baseline luidt ‘All about beauty’. De ambitie is helder: van Di een echt merk maken, een ware ‘destination store’. “We waren altijd een retailer die ruimte gaf aan merken. Die insteek verandert, we worden nu zelf een merk. Uit een marktstudie blijkt dat Di goed gekend is om zijn ruime assortiment, maar klanten zien te weinig onderscheidend vermogen tegenover andere ketens en tegenover de selectieve distributie.”

 

Toch heeft Di met een omzet van zo’n honderd miljoen euro nog steeds een sterke marktpositie. De merkbekendheid is hoog en qua penetratie is Di de nummer twee van de beauty- en drogisterijretailers. “In Brussel zijn we het grootste enseigne. We staan heel sterk in make-up: we verkopen meer dan 25 make-upmerken en we hebben ongeveer 30% marktaandeel in de ‘mass market’. Ook in epilatie staan we sterk: 20% marktaandeel. In het segment van de drugstores hebben we volgens Nielsen 40% aandeel in make-up en epilatie, 35% in handverzorging en 31% in gelaatsverzorging. Op die sterke punten gaan we verder bouwen.”

 

Unieke winkelervaring

Om de hoge ambities waar te maken, gaat Di voluit voor differentiatie. “We zijn meer dan een drogisterij, we zijn dé referentie in beauty en care – en met care bedoelen we dan zowel de persoonlijke verzorging als de verzorging van het huis. We werken aan een unieke ervaring in de winkels. We zijn bijvoorbeeld de enige keten waar je àlle producten kan testen. Maar tot nu toe vertelden we dat te weinig. We vervullen ook een adviesfunctie. Van een pure zelfbedieningswinkels worden we een beauty-boetiek. Drie jaar geleden al hebben we een opleidingsprogramma opgezet waarmee alle winkelmedemerkers hun productkennis kunnen bijspijkeren. Dit jaar hebben we dat aangevuld met e-learningmodules.”

 

Het assortiment ging op de schop: het kernassortiment krimpt met ongeveer 6%, om plaats te maken voor nieuwe merken en categorieën, waaronder veel natuurlijke en duurzame producten, exclusieve merken en avant-premières. “Ik denk aan de producten van Zoella, een Britse blogster met wel zestig miljoen volgers. Die vind je enkel bij ons.”

 

Di gooit zeker niet alles overboord: de retailer behoudt zijn naam en blijft in essentie een ‘drugstore’. “We willen toch wat afstand nemen van de rode oceaan waarin we ons vandaag bevinden. We spiegelen ons minder aan Kruidvat, meer aan The Body Shop, Rituals of Yves Rocher – maar dan met een compleet assortiment. Het betekent overigens niet dat we duurder worden: we blijven zeer toegankelijk maar we bieden de keuze, ook qua prijszetting. Nailpolish vind je bij ons van één euro tot wel twintig euro.”

 

Exclusieve merken

In de winkel aan de Vrijdagmarkt in Gent zien we hoe de krachtlijnen vertaald worden in het nieuwe winkelconcept. Bij de inkom speelt Di meteen enkele troeven uit, met links een seizoenszone (waar je nu al cadeau-ideetjes vindt voor het eindejaar) en rechts de uitgebreide make-upafdeling. De signalisatie is duidelijk, gekleurde ledverlichting bakent de grote winkelzones af: roze voor make-up, blauw voor verzorging, geel voor haarverzorging.

 

In de schappen staat nadrukkelijk aangeduid welke producten natuurlijk zijn en welke exclusief voor Di. En overal vind je testers. Helen Willems wijst op enkele exclusieve merken. Physicians Formula en The Balm bijvoorbeeld (beide Amerikaans en huidvriendelijk), de handgemaakte natuurlijke badproducten van Bomb Cosmetics, Alma K met mineralen uit de Dode Zee. Of Sleek, een gamma make-upproducten voor de donkere huid. “Want we zijn er wel degelijk voor iedereen.”

 

Di heeft een goed uitgebouwde Nail & Lash-bar, het grootste epilatiegamma op de markt, het overzichtelijkste aanbod haarkleuringen en een groot assortiment mini-verpakkingen – inclusief flesjes om zelf te vullen en mee op reis te nemen. Doe-het-zelf is een trend in beauty: gelnagels of wimpers kunnen consumenten zelf aanbrengen, er zijn parfums die je kunt vermengen om zelf je eigen geur te creëren (van het merk Solinotes) en een gamma plantaardige oliën van Waam om zelf je schoonheidsproducten voor huid en haar mee samen te stellen.

 

Ecologisch

Op de drogisterijafdeling zien we de onderhoudsproducten van het Duitse Mellerud, veel ecologische producten ook, specialiteiten als wasnoten (een natuurlijk alternatief voor wasmiddel) en zeepvlokken uit… Aleppo.  De sfeerafdeling gaat de Rituals-toer op, met onder andere huisparfums en geurkaarsen. Er is voeding: proteïnen en superfoods. En ‘My Little Boutique’, een impulsmeubel met betaalbare hebbedingetjes.

 

De nieuwe winkelervaring wordt online doorgetrokken: Di wil de eerste Belgische ‘beauty community’ bouwen. De website biedt inspiratie en tips, er zijn ook filmpjes op komst. In januari lanceert Di zijn webshop, aanvankelijk met een beperkt assortiment van zo’n 3.500 vooral exclusieve referenties. Ter vergelijking: offline omvat het Di-assortiment wel 15.000 sku’s. “We zullen dat gaandeweg verder uitbouwen. We gaan het omnichannelspel spelen, zodat klanten ook in de winkel producten kunnen bestellen die niet voorradig zijn, om ze dan later af te halen of aan huis te laten leveren.” Ook de folder verschijnt vanaf 25 oktober in de nieuwe look. Di gaat bovendien uitpakken met sterkere promoties, van het type ‘1 + 1 gratis’.

 

Groeien in het noorden

Hoe het nu verder gaat? Het nieuwe winkelconcept heeft Di aanvankelijk opgezet in drie winkels: één in Gent (Vrijdagmarkt), twee in Brussel (Basilix en Elsense Steenweg). De verdere uitrol verloopt in stappen: tegen eind dit jaar zullen tien winkels volledig in de nieuwe look omgevormd worden, en moeten zo goed als alle Di-winkels een nieuw uithangbord hebben met het geactualiseerde logo. “Ook uniformiseren we het etalagemateriaal. De winkels krijgen alvast de nieuwe folderdisplay, een nieuw meubel dat we ontwikkeld hebben voor in/out collecties in make-up, vier nieuwe promotionele gondelhoofden en een nieuw impulsmeubel. Tussen 2 januari en 31 maart gaan we dan de look & feel in alle winkels aanpassen. Er komen nieuwe kassameubels, de kleuren en de signalisatie worden aangepast.”

 

Di staat vandaag sterker in Brussel en in het zuiden van het land: van de 120 winkels zijn er maar dertig in Vlaanderen gevestigd. “Vanuit een olievlek-strategie willen we verder groeien in het noorden. Voor concrete expansie willen we wel eerst kijken hoe het nieuwe concept aanslaat. We rekenen er ook op dat we onze positie in Vlaanderen kunnen versterken door onze onlineactiviteiten verder uit te bouwen.”
 

Koop Belgisch

Belangrijk vindt Helen Willems de Belgische identiteit van Di. “Zo veel Belgische winkelketens zijn er niet meer. We willen dat uitspelen: ‘ik koop Belgisch’. Ons eigen merk Di Ladies is 100% Belgisch. Ons exclusieve merk Park Avenue is ‘developed in Brussels’. Ook voor het ontwerp van ons nieuwe logo hebben we gekozen voor een Belgisch bureau: Strategie Design.”

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging2 december, 2025
    LVMH-beautyketen Sephora komt naar België

    LVMH bereidt de Belgische entree van haar beautyketen Sephora voor. Het Franse moederbedrijf heeft met dat doel een een nieuwe dochteronderneming in Brussel opgericht. Na de komst van Douglas, krijgt de Belgische beautywereld zo een tweede grote schok.

  • icon
    Schoonheid/verzorging28 november, 2025
    Dreambaby opent volgend jaar acht nieuwe winkels

    Dreambaby breidt in 2026 fors uit met acht nieuwe winkels verspreid over het land: er komen vijf locaties bij in Wallonië, twee in Brussel en één in Vlaanderen. De nieuwe eigenaars willen de nabijheid vergroten voor jonge gezinnen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging27 november, 2025
    Wondr opent 11 pop-up winkels in België en Nederland

    Naast de twee bestaande flagship stores in Antwerpen en Gent opende het gezonde selfcaremerk Wondr in amper drie weken tijd tien extra pop-up winkels in België en eentje in Nederland.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN