De Belgische outdoor- en lifestyleketen A.S.Adventure zet een nieuwe stap richting duurzaamheid: na de start met kinderkleding in 2023 breidt de retailer zijn ‘Second Life’-collectie dit najaar uit naar volwassenen en outdoormateriaal.
“Harmonie tussen oud en nieuw”
Vandaag opent in de winkel in Sint-Denijs-Westrem een shop-in-shop met tweedehands ski- en outdoorkleding voor volwassenen – van donsjassen en broeken tot fleeces. Ook uitrusting (denk aan rugzakken, duffelbags en kinderdragers) zal tweedheands worden aangeboden. Op 22 september volgt een uitrol naar vijf extra locaties: Bergen, Drogenbos, Louvain-la-Neuve, Pommerloch (Groothertogdom Luxemburg) en Schoten.
De uitbreiding is een deel van Second Hand September, een internationale bewustmakingscampagne rond circulaire consumptie. Inmiddels leverden klanten al meer dan 2.500 stuks in, wat volgens A.S.Adventure de snelle uitbreiding mogelijk maakt. Klanten kunnen immers het hele jaar door kleding en materiaal inleveren inruil voor een waardebon. De stukken hoeven niet van bij A.S.Adventure te komen, zolang het merk maar deel uitmaakt van het assortiment van de keten.
“Met Second Life tonen we dat stijl en kwaliteit niet alleen aan ‘nieuw’ verbonden zijn. Het gaat niet om kiezen tussen oud of nieuw, maar om de harmonie die ontstaat wanneer beide samenkomen. Die mix levert een eigentijdse outdoorstijl waarin kwaliteit centraal staat, of een stuk nu gloednieuw of eerder gedragen is”, vertelt CEO Bea De Beuckelaer van moederbedrijf Retail Concepts. Bij zusterketen Juttu is in geselecteerde winkels al langer een tweedehandsaanbod te vinden.


