RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven AVA
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie BelgiëLuxemburg
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

AVA uit coronadip: weer winst en omzet hersteld

icon
Vrije tijd30 juni, 2022

AVA komt uit de coronadip met positieve groeicijfers voor 2021. De Belgische keten voor papierwaren en meer is opnieuw winstgevend en haalde een omzet van 103 miljoen euro. Al is het te vroeg om victorie te kraaien.

Boven het pre-coronaniveau

De coronalockdowns hakten zwaar in op AVA, aangezien de Belgische keten gespecialiseerd is in feestartikelen en papierwaren voor andere de horeca. In 2020 zakte de omzet weg tot 84 miljoen euro, in vergelijking met 101 miljoen euro in pre-coronajaar 2019. Door de winkelsluitingen en de verminderde productie eindigde ook de winst 3 miljoen euro in het rood.

Vorig jaar wist de retailer het tij te keren: de omzet kwam zelfs hoger uit dan voor de pandemie, op 103 miljoen euro, en het familiebedrijf haalde weer een positieve nettowinst van 6 miljoen euro. Dat bevestigt medebestuurder en -eigenaar Fay Van Weddingen: “We waren zeer gelukkig met de behaalde omzet en het resultaat, zeker na het zwakke 2020.”

Meerdere factoren spelen mee in de groei. Zo waren er natuurlijk de coronaversoepelingen, maar de keten opende vorig jaar ook twee nieuwe winkels, in Capellen (Luxemburg) en Mechelen. “Je mag trouwens niet vergeten dat er vorige lente nog geen communie- en trouwfeesten waren. Die waren er pas in het najaar, wat ook wel een uitdaging was om het juiste assortiment op het juiste moment te voorzien”, aldus Van Weddingen.

Nooit eerder zo volatiel

Ook de impact van de prijsstijgingen is niet te onderschatten. “Nooit eerder in mijn carrière bij AVA moesten we zo rekening houden met prijsveranderingen. De prijzen van onze leveranciers stijgen continu. Ik spreek daarom altijd met twee woorden: ja, er is groei, maar hoe lang kunnen consumenten de stijgende prijzen blijven slikken?”

Hoewel het al een druk voorjaar was, nu er weer volop communie- en trouwfeesten plaatsvinden, blijven ze bij AVA daarom voorzichtig. “We zijn benieuwd naar de tweede jaarhelft. Tot nu toe konden we de prijsverhogingen steeds doorrekenen, maar dat is niet oneindig.” Het bedrijf ziet de webshop niettemin heel sterk presteren maar blijft zeker ook inzetten op haar fysieke winkels om ten volle te blijven inzetten op beleving, inspiratie en vooral service. Daarnaast blijft de familie mogelijke nieuwe winkellocaties in de gaten houden, klinkt het strijdvaardig.

Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Vrije tijd2 december, 2025
    Kabine verdubbelt omzet in twee jaar tijd

    Kabine, het kustboetiekconcept van de Vanhalst Retail Group, zag de omzet in twee jaar tijd met ruim 133% stijgen, terwijl de onlineomzet in 2025 al met meer dan 150% toenam. Volgend jaar opent de retailer een bijkomende vestiging.

  • icon
    Vrije tijd18 november, 2025
    Amsterdam krijgt eerste Labubu-pop-up van Europa

    In de Bijenkorf opent Pop Mart zaterdag de eerste Europese pop-upwinkel voor zijn sterkmerk Labubu. Die zal tot 31 januari open blijven.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN