Bike Republic, de fietswinkelketen van Colruyt Group, start vandaag in Leuven een proefproject met fietskluizen. Fietsers kunnen zo hun tweewieler veilig achterlaten buiten de openingsuren voor en na een onderhoudsbeurt.
Belgische samenwerking
Klanten van Bike Republic in Leuven vinden sinds vandaag zeven fietskluizen terug aan het atelier van de fietswinkel in Kareelveld. Hier kunnen ze voortaan hun fiets buiten de openingstijden afgeven en ophalen. De retailer werkt voor dit proefproject samen met Verhofsté, specialist in duurzame fietsparkeersystemen. De volledig Belgische samenwerking moet het onderhoud voor fietsers merkbaar eenvoudiger maken. Het initiatief sluit aan bij de ambitie van Bike Republic om klanten maximaal te ontzorgen.
Bike Republic voert wekelijks ongeveer 1500 herstellingen uit: in de Leuvense winkel in Kareelveld gaat het om een tachtigtal reparaties. Filiaalmanager Matthias Mens benadrukt dat het om een test gaat: als klanten de kluizen effectief gebruiken en medewerkers er vlot mee werken, is het project wat hen betreft geslaagd.
Extra gemak
De kluisservice is kosteloos. Winkelmedewerkers raadplegen de beschikbaarheid en reserveren in eerste instantie zelf een kluis; later bekijkt Bike Republic of klanten via een portaal zelf kunnen reserveren. Na betaling van de herstelling ontvangt de klant een sms met de toegewezen kluis en de beschikbaarheidsduur. Ter plaatse opent de klant de kluis door een sms te versturen.
Met de kluizen wil Bike Republic duurzame mobiliteit en regelmatiger onderhoud stimuleren: de drempel voor een herstelling daalt, omdat openingstijden niet langer bepalend zijn. Parallel werkt de retailer aan extra gemak via meer service points in steden en mobiele reparaties met Service@Work op de werkplek. Dat concept rolt ook uit naar scholen onder de noemer Service@School.


