RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven FressnapfMaxi Zoo
  • Onderwerpen ExpansieWinkelconcept
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dertig nieuwe winkels op de planning bij Maxi Zoo

icon
Vrije tijd9 oktober, 2023

Marktleider worden in België: dat is de ondubbelzinnige ambitie van Maxi Zoo, specialist in producten voor huisdieren. Naast fysieke expansie met een nieuw winkelconcept bouwt de retailer een omnichannel-ecosysteem.

Inspiratie en beleving

In het nieuwe winkelconcept 3.0 heeft Maxi Zoo zowat alles veranderd wat er kon veranderen: het logo kreeg een opfrisbeurt, de winkelopstelling is overzichtelijker, de kleurzetting brengt meer sfeer, inspiratiemodules dragen bij tot de beleving. CEO François Valdivieso ontvangt RetailDetail in de vernieuwde vestiging in Aartselaar, die 800 m² groot is, en toont ons de belangrijkste nieuwigheden.

In alle verbouwde winkels vind je nu bijvoorbeeld een ‘meat corner’ met vleesproducten en snacks voor de hond. Daarbij is onder andere diepvriesvoeding een speerpunt. De grotere vestigingen hebben ook een trimsalon voor honden. In een twaalftal grote winkels verkoopt Maxi Zoo vissen en knaagdieren. De retailer zet sterker in op bulk en onverpakte producten en is naar eigen zeggen ook marktleider in kattenbakvulling.

“Mensen besparen niet op hun huisdier”

70% van zijn omzet realiseert Maxi Zoo in food. 55% van de omzet komt van huismerken. “We hebben een breed aanbod, van laag naar hoog segment, aan een zeer competitief prijsniveau.” Fit & Fun is het eersteprijsmerk, daarnaast heb je Multifit, Première, Select Gold (een specialistisch merk), het natuurlijke premiummerk Real Nature… De rode labels in de schappen duiden de laagste prijzen aan, voor ongeveer 300 referenties. “Naast onze huismerken verkopen we ook gespecialiseerde A-merken, die niet in elke supermarkt liggen.”

Hoe evolueert deze markt? Staan de bestedingen niet onder druk, zoals in de foodretail? “Toch niet. In non-food gaan mensen misschien hun uitrusting wat minder snel vervangen, maar in food is er een duidelijke trend naar premiumisatie. Het huisdier is deel van de familie, daarop bespaar je niet. Deze markt groeit. Zo’n 50% van de mensen met huisdieren koopt in de supermarkt. Wij willen hen naar de specialist trekken. Voeding voor huisdieren is immers geen ‘one fits all’. Het is specialistenwerk. Je moet dat aanpassen in functie van het ras, het gewicht, de leeftijd…”

België is prioriteit

Maxi Zoo krijgt de middelen om volop in expansie te investeren: voor eigenaar Fressnapf, Europees marktleider in deze sector, is België samen met Frankrijk en Polen één van de prioriteiten. De opdracht voor Valdivieso is duidelijk: marktleider worden in België.

“We investeren daarom niet alleen in fysieke expansie, maar in een heel ecosysteem – met e-commerceactiviteiten sinds anderhalf jaar.” Maxi Zoo heeft nu een app met klantenkaart, gerichte aanbiedingen en binnenkort ook meer diensten, zoals verzekeringen, een tracker (een soort fitbit voor huisdieren) en een dierenarts, dokter Maxi Zoo. Een marktplaats staat eveneens op de planning.

Een andere focus is vorming: daarin investeert Maxi Zoo wel één miljoen euro per jaar. “We willen echt een ‘employer of choice’ worden. We kennen een laag verloop: alle mensen die hier werken hebben een passie voor huisdieren en krijgen volop kansen om zich verder te ontwikkelen. We bieden als geïntegreerde retailer mooie loopbaanopportuniteiten.”

Naar 90 winkels

XXL-winkels zoals de vestiging in Aartselaar zijn ongeveer 800 m² groot, de andere winkels zijn tussen de 300 en de 600 m². Ze verkopen zo’n 7000 referenties. Traditioneel lagen de Maxi Zoo-winkels in de periferie, maar de retailer zoekt nu vaker de stadscentra op. “Dank zij de ‘long tail’ online hoef je niet het volledige assortiment in de rekken te hebben.”

Eind dit jaar zal Maxi Zoo zestig winkels hebben in België. Er openen er de komende weken nog vier: Leuven, Brussel, Doornik en aan de kust. Voor de komende drie jaar staan er wel dertig nieuwe vestigingen op de planning. “De contracten zijn getekend. We verbouwen daarnaast nog eens acht tot tien bestaande winkels elk jaar.”

Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Vrije tijd2 december, 2025
    Kabine verdubbelt omzet in twee jaar tijd

    Kabine, het kustboetiekconcept van de Vanhalst Retail Group, zag de omzet in twee jaar tijd met ruim 133% stijgen, terwijl de onlineomzet in 2025 al met meer dan 150% toenam. Volgend jaar opent de retailer een bijkomende vestiging.

  • icon
    Vrije tijd18 november, 2025
    Amsterdam krijgt eerste Labubu-pop-up van Europa

    In de Bijenkorf opent Pop Mart zaterdag de eerste Europese pop-upwinkel voor zijn sterkmerk Labubu. Die zal tot 31 januari open blijven.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN