RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Decathlon
  • Onderwerpen E-commerceRetailDetail Omnichannel Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Decathlon Marketplace het favoriete platform van elke sportliefhebber wil worden

icon
Vrije tijd16 februari, 2023

Een selectieve onlinemarktplaats openen, die gericht het eigen aanbod verrijkt? In theorie een prima idee, in de praktijk een complexe oefening, ondervindt Decathlon, dat met zijn Marketplace wereldwijde ambities koestert.

Geen eindeloos aanbod

Zoals wel meer retailers bouwde ook Decathlon in 2020 zijn webshop om tot een heuse marktplaats. Toch is de benadering van de sportretailer erg verschillend van de aanpak van de bekende grote marktplaatsen, zoals Amazon of bol.com: zij zetten de deuren wijd open voor aanbieders uit alle categorieën, vertelt verantwoordelijke Wim Mathues, die het ambitieuze project binnenkort komt voorstellen op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress.

“Wij willen blijven inzetten op het DNA van Decathlon: sport, welzijn, circulaire businessmodellen, sportdiensten… We zijn dus geen open marktplaats zoals velen: we hanteren selectiecriteria die moeten garanderen dat iedereen die aan boord komt, een meerwaarde is voor onze klanten. We geven onze klanten zo meer keuze, zonder hen te verdrinken in een eindeloos aanbod: hebben ze een klein of een groot budget, zetten ze hun eerste stappen in een sport of gaan ze voor professioneel materiaal? Ze vinden het op onze marktplaats.”

Gesloten en neutraal

Het klinkt eenvoudig: we openen een marktplaats, we zijn selectief en we richten ons vooral op merken die een referentie vormen binnen hun sportcategorie. In de realiteit is het complexer, heeft de retailer geleerd: “Waar trek je de lijn? Er is een enorme grijze zone. Over Adidas bestaat er geen discussie, dat is een gigant in de sector. Maar er zijn ook veel merken waarvan je je kan afvragen: is dit merk effectief een meerwaarde voor onze klanten? Heeft het een usp? Komen klanten hiernaar zoeken? Daarover kunnen eindeloze discussies ontstaan, er is altijd ruimte voor interpretatie. Elke markt is ook anders: sporten als padel of darts waren niet in elk land even relevant, maar zijn gigantisch gegroeid in nieuwe markten. Daarom scherpen we de selectiecriteria voortdurend aan volgens objectieve parameters.”

Het is een gesloten, maar ook een neutraal platform, benadrukt Mathues. Dat is niet onbelangrijk, aangezien Decathlon zelf producent, retailer en nu ook marktplaats is. “Of het nu een eigen ‘passiemerk’, een volgens klassieke retail aangekocht extern merk, of een ‘Marketplace’ merk betreft: de klant staat centraal en zal op basis van onder andere verkoop en klantbeoordelingen, en in de toekomst hopelijk ook op basis van klantenprofiel, de meest relevante producten (eerst) te zien krijgen, volgens een objectief algoritme. Daar is iedereen gelijk voor de wet.”

Wereldwijde ambities

Goed om weten: Decathlon Marketplace ging in België van start en de Global Leader is een Belg. Vorig jaar haalde het initiatief de tweede plaats op de Mercuriusprijs van Comeos. De rest van de wereld lonkt: “We hebben een Europese hub gebouwd, zodat niet elk land van nul hoeft te starten. Intussen heeft elk land wel een eigen marktplaatsteam.” Al veertien Europese landen hebben inmiddels hun marktplaats gelanceerd, en in Azië lopen tests: de ambitie is immers wereldwijd. “Dan spreken we over een miljardenomzet. Het doel is de totale taart voor Decathlon te doen groeien.”

Hoe Decathlon zijn marktplaatsstrategie voortdurend bijstelt en welke volgende stappen er op de planning staan, daarover komt Wim Mathues meer vertellen op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, dat plaatsvindt op 23 maart in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Ook Tom De Prater van Collect & Go, Erik Cuypers van Maxeda DIY Group (die zopas een eigen doe-het-zelfmarktplaats lanceerde) en Frederik De Vetter van MediaMarkt Belgium betreden dan het podium. Niet te missen voor wie op de hoogte wil blijven van de digitale retailtrends!

Klik hier voor meer info en tickets
Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Vrije tijd2 december, 2025
    Kabine verdubbelt omzet in twee jaar tijd

    Kabine, het kustboetiekconcept van de Vanhalst Retail Group, zag de omzet in twee jaar tijd met ruim 133% stijgen, terwijl de onlineomzet in 2025 al met meer dan 150% toenam. Volgend jaar opent de retailer een bijkomende vestiging.

  • icon
    Vrije tijd18 november, 2025
    Amsterdam krijgt eerste Labubu-pop-up van Europa

    In de Bijenkorf opent Pop Mart zaterdag de eerste Europese pop-upwinkel voor zijn sterkmerk Labubu. Die zal tot 31 januari open blijven.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN