RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Consument spendeert minder aan interieur

icon
Wonen14 juni, 2016

De gemiddelde Belg zal de komende drie jaren 18% minder investeren in zijn interieur. Verf, behang en vloerbedekking doen het wel goed. Online wordt belangrijker voor kleinere aankopen, zoals decoratie, geschenk- en tafelartikelen.

Keuken en badkamer op kop

Uit een enquête in opdracht van Comeos blijkt dat het te besteden budget voor de volgende drie jaar gemiddeld 3926 euro zou bedragen. Categorieën die stijgen zijn verf, behang en vloerbedekking. Dalende productgroepen zijn onder andere keukenartikelen, verlichting en decoratie. Duidelijk is wel dat Belgen meer wensen te investeren in welzijn: het budget voor zowel de keuken als de badkamer gaat de hoogte in. Ook het thuisbureau wordt een investeringspost, een evolutie die een gevolg is van veranderingen op de arbeidsmarkt uiteraard. 

 

Belgische consumenten zullen de komende drie jaar hun aankopen vooral doen in de doe-het-zelfzaak, gevolgd door de meubelketen, de zelfstandige meubelzaak en de zelfstandige decoratiewinkel. Heavy spenders verkiezen voornamelijk de zelfstandige meubelzaak, maar spenderen ook meer online. Prijs en aanbod zijn de meest bepalende factoren in de kanaalkeuze, al vinden oudere consumenten ook advies belangrijk. Consumenten tonen vertrouwen in de kwaliteit van fabrikantenmerken en kiezen winkelmerken vooral voor de prijs en de prijs-kwaliteitverhouding. 

Bijna één derde van de Belgen geeft aan de komende drie jaar interieurartikelen te willen aankopen via het internet. De intentie om online aan te kopen is wel leeftijdsgebonden: barrières voor online aankopen zijn algemeen wantrouwen en de afwezigheid van sociaal contact. De online koopintentie is vooral hoog voor decoratieartikelen, geschenk- en tafelartikelen, keukenartikelen. Voor jong en oud is het internet wel een belangrijk informatiekanaal, maar de winkel en het advies van de verkoper worden toch hoger ingeschat. 

 

Keuzes maken

Woonretailers moeten dan ook duidelijke keuzes maken in de winkelpositionering. Er ontstaat immers een grotere polarisatie in de samenleving. Retailers moeten beslissen in welk marktsegment ze dominant willen worden en/of een kanaalstrategie uitwerken die zowel de boven- als de onderkant van de markt kan bewerken. In beide marktsegmenten kan men zeer rendabel zijn, maar: “Don’t be stuck in the middle”.

Aandacht voor oudere shoppers loont: zij besteden de hoogste bedragen aan interieur. De winkel blijft een cruciaal informatiekanaal. Prijserosie en ‘down trading’ kunnen retailers tegengaan door meer aandacht te besteden aan ervaring en branding, maar ook door de verwende en veeleisende shopper te verrassen. 

 

De cijfers komen van marketingbureau Thalia, dat in samenwerking met Shopperware een grootschalig onderzoek uitvoerde naar de Belg en zijn interieur, op vraag van Comeos. Bedoeling was om het huidig en toekomstig koopgedrag van de Belg in kaart te brengen en een strategische visie over wonen en decoratie te ontwikkelen. De onderzoekers ondervroegen 1209 gezinnen. 

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten

    Ikea wil weer meer producten inkopen die in de Verenigde Staten zijn gemaakt. Het bedrijf reageert daarmee op de verhoogde Trump-tarieven, maar de keten is in de Amerika’s volop winkels aan het openen.

  • icon
    Wonen4 december, 2025
    Ikea opent eerste winkel in Nieuw-Zeeland

    Vanochtend heeft Ikea zijn eerste winkel in Nieuw-Zeeland geopend in Auckland. Daarmee wordt Aotearoa de 64e markt voor de Zweedse keten, en meteen de verst afgelegen markt vanaf het Zweedse hoofdkwartier.

  • icon
    Wonen3 december, 2025
    Leen Bakker België failliet verklaard: winkels sluiten, webshop blijft open

    Woensdag heeft de rechtbank van Antwerpen het faillissement uitgesproken van Leen Bakker België. Als gevolg hiervan zullen de resterende 29 van de in totaal 43 filialen definitief hun deuren sluiten.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN