RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Polle de Maagt: “Maak minder reclame, doe meer voor je klant”

icon
Algemeen12 november, 2015

Je motto is “more about acts and less about ads”. Wat bedoel je daar precies mee?

P.D.M.: “Ik denk dat we allemaal wel merken dat er superveel advertising is. Overal worden we geconfronteerd met banners, tv-reclame enzovoort, maar ondertussen zijn we als consument veel wijzer te worden. Daardoor beginnen we eigenlijk steeds meer geïrriteerd te geraken.

Het is lastig om te zien dat je telecomprovider weer een nieuwe promotiestunt doet, terwijl je net van hem een verkeerde factuur hebt gekregen. Dat is ook best wel logisch in deze tijdsgeest. Vandaar ook mijn pleidooi bij bedrijven om minder te focussen op advertising en al die mooie promopraatjes, en gewoon meer voor die mensen te doen.

In het geval van een telecomprovider kan je beter investeren in een goede klantenservice en producten waar je klanten wat aan hebben, dan weer een promotiestunt te doen en weer beloftes te maken die je niet na kan komen. Dat is een omschakeling die we moeten maken, want advertising is comfortabel, gemakkelijk en tof om te doen, maar het is niet ‘the way to go’. Vooral voor retail en kleine ondernemers, die het in hun DNA hebben zitten om dingen voor hun klant te doen, is dat erg relevant.

Het gaat niet over wat je zegt in je reclame, als merk wordt je steeds meer afgerekend door wat je doet. Zeker digitaal, waar klanten op verschillende manieren hun mening kunnen geven over merken, wordt dat steeds belangrijker.”

 

Zelf ben je ook veel bezig met sociale media en online strategieën. Is dat tegenwoordig het belangrijkste kanaal voor het bereiken van de klant?

P.D.M.: “Iedereen zit nu op digitaal en het is ook een meetbare en slimme manier om klanten te bereiken. En toch… In Nederland, ik dacht in Veenendaal, is in 2011 een experiment gestart, waarbij lokale winkeliers heel veel digitaal gingen brengen voor hun klanten. Er werd dus heel veel gewerkt met iPads en QR-codes. Die pilot is in 2014 gestopt en bij gesprekken met de winkeliers kwam naar boven dat ze eigenlijk werden afgeleid van hun belangrijkste taak door dat digitale en dat is het helpen van klanten.

Digitaal is superbelangrijk en wordt steeds belangrijker. Steeds meer mensen kopen online, al lopen we in België nog een beetje achter op dat vlak, maar het gaat wel die kant op. De basis blijft toch gewoon alles goed doen. En om dat te doen en klanten te helpen, moeten we toch naar digitaal kijken.”

 

Denk je dat digitaal en sociale media in de toekomst ook de kant kan opgaan van normale advertising, waar mensen geïrriteerd door geraken?

P.D.M.: “Ja, absoluut. Ik denk dat iedereen dat wel voelt. Ook Facebook was vroeger een aangename plek, maar het is momenteel de meest onaangename plek waar je kan zijn, buiten de tandarts. Al die mensen die hetzelfde zeggen en al die advertising…

Je ziet dan ook dat steeds meer mensen schuiven naar kanalen waar je kan kiezen met wie je communiceert, zoals WhatsApp en Messenger. Dat is ook wel lastig voor bedrijven, want op Facebook weten ze nu eindelijk wat ze moeten doen, maar via die nieuwe kanalen verwacht je een snellere en meer persoonlijke reactie. Er komt dus een nieuwe golf aan uitdagingen voor die bedrijven.”

 

Je praat weleens over ‘world domination’. Wat bedoel je daarmee en hoe wil je dat bereiken?

P.D.M.: “Ik denk dat iedereen van mijn generatie daar een beetje mee worstelt. ‘Hoe maak je impact in de wereld?’ Dat zie je bijvoorbeeld met start-ups, waarbij we met kleine zaken impact proberen te hebben. Ik heb dat dan maar ‘world domination’ genoemd.

Mijn idee is dat als ik een beperkt aantal bedrijven misschien 1 procent kan veranderen, ik toch effectief een impact heb op die bedrijven. Dat gaan geen grote dingen zijn, want bijvoorbeeld een Starbucks of KLM kan je niet helemaal veranderen. Ik heb die illusie ook niet, maar als ik die een klein beetje kan veranderen op een manier die beter is voor de klant, dan heeft dat een grote impact. Dat is voor mij ‘world domination’.”

Welke trends of evoluties zie je in 2016 belangrijk worden?

P.D.M.: “Digitale bedrijven hebben heel lang geroepen dat fysieke winkels weg zouden gaan, maar die komen daar nu van terug. Pure players, fysiek of digitaal, zijn eigenlijk niet optimaal. Daarnaast gaat er ook een enorme focus komen op klantgerichtheid, omdat klanten steeds mondiger worden.

Bedrijven gaan ook steeds minder aan echte advertising doen, maar in plaats daarvan producten en services beginnen te ontwikkelen. Uber is een makkelijk voorbeeld, maar ook KLM, dat samenwerkt met Uber om klanten overal te vervoeren.

Je voelt dat we steeds meer weggaan van gewone advertising en dat er steeds meer van dat soort zaken worden ontwikkeld. Ik vind dat eigenlijk superinteressant. De basis daaronder is dat je ziet dat mensen die digitaal eerst niet snapten, daar nu steeds beter mee overweg kunnen.”

 

Kan je tot slot al een tipje van de sluier lichten over wat je gaat vertellen op de RetailDetail Night?

P.D.M.: “Het gaat over inbound marketing natuurlijk en dat gaat er vanuit dat we te veel moeite hebben gedaan om mensen koud aan te trekken, terwijl er veel betere manieren zijn om geïnteresseerde mensen te verleiden om producten te kopen. Ik ga proberen om een beetje te dromen met de mensen in de zaal: wat we zouden moeten doen als we inbound marketing echt gaan omarmen en echt klantgericht gaan werken.

Maar ook, hoe kunnen we de vervelende bedrijfsprocessen veranderen om dat voor elkaar te krijgen? Vaak verandert er na zo’n congres immers weinig. Ik wil mensen dus praktische handvaten geven om de zaken echt te veranderen.”

 

Reserveer nog snel een plaatsje op de RetailDetail Night 2015 via retaildetail.be/events. Polle de Maagt zal er spreken op het pre-seminarie Inbound Marketing, wat gratis aansluiting geeft op het avondprogramma.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN