RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom klein het nieuwe groot is in foodretail

icon
Food7 februari, 2018

In een snel veranderend foodretaillandschap bloeien kleine winkelformats, terwijl de grote winkelconcepten bloeden. Een nieuwe studie schrijft de groei toe aan vijf megatrends en vier succesfactoren.

 

Exponentiële groei

Als Carrefour beslist om zijn hypermarkten te verkleinen en onder andere meer in te zetten op proximiteitswinkels, dan is dat uiteraard geen toeval: de retailer past zijn strategie aan de gewijzigde marktomstandigheden aan. Het afgelopen decennium zien we een haast exponentiële groei van kleine winkelformats, niet enkel in aantal maar ook in omzet en marktaandeel. Ze surfen mee op enkele fundamentele maatschappelijke trends.

 

De investeringsinspanningen van foodretailers garanderen evenwel niet noodzakelijk winstgevende groei: grote supermarktorganisaties hebben het soms moeilijk om hun zakenmodel, dat op schaalvoordeel gebaseerd is, te vertalen naar kleinschalige formules. Kleinere organisaties die de markt betreden met innoverende concepten, kampen soms met groeipijnen.

 

Een nieuw rapport van de Coca-Cola Retailing Research Council brengt de groeidrijvers, kansen en uitdagingen voor de sector gedetailleerd in kaart. Het onderzoek vergelijkt zes markten die elk een zeer verschillende retaildynamiek vertonen: België, Rusland, Spanje, Zuid-Afrika, Turkije en de Verenigde Arabische Emiraten. Kleine winkels definiëren de onderzoekers als zelfbedieningswinkels tussen 150 m² en 500 m² met een focus op voeding en dranken. Hun wereldwijde marktaandeel (in waarde) was 26% in 2016 en het groeiritme bedroeg 13.6%. Ze vertegenwoordigen 70% van het aantal shoppingtrips.

 

Vijf megatrends

Het opmerkelijke succes van kleinere winkels of gemakswinkels is toe te schrijven aan vijf wereldwijde trends die het koopgedrag fundamenteel veranderen. Ze klinken bekend in de oren:

  1. Er is de toenemende verstedelijking: mensen in steden hebben minder vaak een auto, wonen kleiner, eten vaker buitenhuis en kunnen terecht in een ruim aanbod aan kleine stadswinkels.
     
  2. Er is het toenemend belang van kleinere gezinnen en de explosieve toename aan éénpersoonsgezinnen (zowel jonge singles als senioren). Zij hebben geen boodschap aan grote winkels.
     
  3. De stijgende participatie van vrouwen op de arbeidsmarkt maakt dat er minder tijd is om boodschappen te doen en te koken.
     
  4. Parallel hiermee observeert men een explosie in de vraag naar kant-en-klare snacks en maaltijdoplossingen. Vooral het ontbijt on-the-go wordt het vaakst gekocht in kleine winkels, en het aanbod gaat vandaag veel verder dan de klassieke croissant en koffie.
     
  5. Tot slot is er de alomtegenwoordigheid van de smartphone, die nieuwe mogelijkheden biedt op het vlak van betaalgemak, bestellen en afhalen, boodschappenlijstjes, getrouwheidsprogramma’s enzovoort.
     

Kortom: we maken de opkomst mee van een nieuwe shopper, die snelheid en convenience verkiest boven keuze en prijs, en die meer trips maakt naar meer winkels voor meer verschillende winkelmissies. Inspelen op de verwachtingen van deze ‘Super Shopper’ wordt cruciaal.

 

Vier succesfactoren

Het succes van kleinere winkels kun je volgens de onderzoekers samenvatten in een wiskundige formule die een gewicht geeft aan vier essentiële factoren: tijd, keuze, prijs en beleving.

 

Tijd betekent onder andere proximiteit: gemiddeld willen mensen niet langer dan tien minuten onderweg zijn. En ook in de winkel moet het vooruitgaan. Klanten verwachten overzicht en winkelgemak. Vooral aan de kassa is snelheid een must. Self-checkouts zijn een aanrader: klanten ervaren die als tijdwinst, ook al is dat objectief niet altijd het geval. De tests met de kassaloze Amazon Go en Albert Heijn’s Tap to Go technologie lijken dus helemaal ‘on trend’.

 

Het assortiment goed afstemmen is een kritieke factor voor kleinere winkels. Shoppers verwachten keuze, maar maken de afweging met tijd. Retailers die meer noden kunnen vervullen, worden beloond met meer bestedingen en winkelbezoeken. Aangezien zo’n 40% van de shoppers niet meer dan vijf items koopt, kan een buurtwinkel volstaan met een beperkt maar goed gekozen assortiment. De shoppermissies zijn opmerkelijk divers: 44% van de winkeltrips wordt gedreven door dagelijkse noden, 22% is ‘stock up’, 11% is voor het bereiden van een maaltijd, slechts 9% is voor onmiddellijke consumptie. Dat laatste cijfer zal volgens het onderzoek snel stijgen: in Azië – een voorloper in dit segment – bedraagt het aandeel onmiddellijke consumptie vaak al 40 tot 50%.  

 

Prijs blijft belangrijk, maar weegt minder door dan tijd en keuze. Shoppers kunnen moeilijker vergelijken omdat ze verschillende items in verschillende winkels kopen. Hier gaat het om perceptie. Hoe meer gemak, hoe hoger de meerprijs die je kan vragen. Retailers rekenen hogere prijzen voor specifieke producten die niet in de doorsnee supermarkt liggen, maar trachten competitief te blijven voor basiscategorieën. Voor food on-the-go vergelijkt de shopper eerder met het horeca-aanbod dan met de supermarkt.

 

Beleving is de laatste factor. Shoppers verwachten een aangename winkelomgeving, behulpzame medewerkers, relevante diensten en een comfortabele plek om iets ter plaatse te consumeren. Omdat mensen vaak verschillende keren per week over de vloer komen, is het essentieel om hun interesse vast te houden: geregeld nieuwe producten voorstellen, kleine dingen veranderen inzake marketing of winkelopstelling… Het kan helpen. De mogelijkheid om ter plaatse te eten is een grote troef. Ook loyaltyprogramma’s zijn een goed idee: geef shoppers een reden om terug te komen.

 

Online is geen dreiging

Goed nieuws voor kleine winkels: ze worden minder dan andere formats bedreigd door de opkomst van e-commerce. Dat komt vooral doordat tijd zo’n kritieke factor is, ook omdat kleine winkels een plek zijn voor last-minute aankopen en voor consumptie ter plaatse. Het zijn bovendien ontmoetingsplaatsen. Toch mogen twee winkeltypes zich bedreigd voelen: enerzijds de petrolshop, want tankstations worden zeldzamer als de zelfrijdende (elektrische of energiezuinige) wagen doorbreekt. Anderzijds de traditionele buurtwinkel die het vooral van basisproducten moet hebben – want in dit segment vormen kleine, mobiele winkels een nieuwe oplossing.

 

Zeker dienen kleine winkels te investeren in nieuwe technologie. Slimme schappen die de aankopen analyseren om het assortiment te optimaliseren, bijvoorbeeld. Ook elektronische prijslabels, mobiele apps, mobiele betaalmogelijkheden, afhaallockers, bestelzuilen, self-checkouts… zijn aanraders. 

 

En de verre toekomst? De studie schetst enkele mogelijke pistes. Zoals het gebruik van artificiële intelligentie om koopgedrag te voorspellen en het aanbod af te stemmen op de nutritionele noden, allergieën of fitnessdoelen van de shopper. De opkomst van onbemande elektrische rijdende winkels ook. De inzet van technologie om sociale interactie te faciliteren of handenvrij shoppen mogelijk te maken. De buurtwinkelier heeft goede vooruitzichten, maar kan toch beter de borst nat maken…

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 december, 2025
    Barry Callebaut overweegt cacaodivisie af te splitsen

    De Zwitsers-Belgische chocoladegigant Barry Callebaut onderzoekt een mogelijke afsplitsing van zijn wereldwijde cacaodivisie. Zo wil het bedrijf de blootstelling aan volatiele cacaoprijzen verminderen, nu er de voorbije jaren uitzonderlijke schommelingen zijn op de cacaomarkt.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Huismerken maken plantaardige alternatieven goedkoper

    Voor het eerst zijn plantaardige basisproducten in Belgische supermarkten significant goedkoper dan hun dierlijke tegenhangers. Dat kantelpunt is te danken aan de opkomst van huismerken.

  • icon
    Food17 december, 2025
    Frites Atelier zet eerste stap buiten Benelux met vestiging in Londen

    Frites Atelier, het gastronomische frituurconcept van driesterrenchef Sergio Herman, opent zijn eerste vestiging buiten de Benelux. In het Londense Soho, aan Old Compton Street 34, wil de keten een nieuw internationaal publiek aanspreken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN