RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Deze twintig merken domineren de mode-industrie

icon
Mode11 december, 2018

2019 wordt voor modespelers een jaar van ontwaken. Een nieuw rapport schetst de onzekere toekomst van de sector, die gedomineerd wordt door twintig ‘superwinnaars’, aangevoerd door Inditex, LVMH en Nike.

 

Luxesector is optimistisch

Polarisering kenmerkt de modemarkt: wel 97% van de economische winst in de sector wordt gegenereerd door amper twintig modebedrijven, waarvan de meeste zich in het hogere segment bevinden. Opmerkelijk is ook dat die top-20 over de jaren redelijk stabiel is gebleven: vaste waarden als Inditex, LVMH en Nike wisten hun economische winst over de afgelopen tien jaar zelfs te verdubbelen. Dat blijkt uit het nieuwe rapport ‘The State of Fashion’ dat werd opgesteld door McKinsey in samenwerking met The Business of Fashion. Geen half werk hier: het onderzoek nam de cijfers van meer dan 500 bedrijven onder de loep en ondervroeg 275 topmensen uit de industrie wereldwijd.

 

Voor modespelers wordt 2019 een jaar van ontwaken, zegt het rapport: groei is niet langer vanzelfsprekend. In zowat alle segmenten verwacht het lagere groeicijfers dan in 2018, enkel voor het luxesegment is er optimisme. Dreigende handelsoorlogen en de brexit leiden tot onzekerheid over de wereldeconomie, maar ook de onvoorspelbaarheid van consumentengedrag noopt modebedrijven tot voorzichtigheid. Daardoor focussen ze sterker op kostencontrole en productiviteit. Toch zien ze zich ook verplicht om te investeren in digitalisering, automatisering, data-analyse, platforms en personalisering.

 

Huren in plaats van kopen

Het zakenmodel van moderetailers moet op de schop. Spotify en Netflix maken school: jongere consumenten kopen vaker tweedehands of gaan ook kledij huren in plaats van ze te kopen, denk aan Rent the Runway of The RealReal. Dat is immers goedkoper en duurzamer. Sociale en milieuvraagstukken komen sterker op de voorgrond: een eis van wakkere millennials en Gen Z-consumenten, die merken belonen als ze sterke standpunten durven innemen (zoals Nike of Levi Strauss recent deden). Wantrouwige consumenten eisen openheid van modemerken: over productieomstandigheden en milieu-impact, over prijszetting, over creatieve integriteit… Tegelijk verwachten ze dat hun eigen data veilig zijn (denk aan recente datalekken bij e-tailers).

 

In de mobiele klantreis wordt de kloof tussen ontdekken en kopen een pijnpunt: consumenten willen een stuk dat ze (online) ontdekken binnen de 24 uur in huis hebben. Modemerken zullen moeten investeren in artificiële intelligentie, online stijladvies, ‘social shopping’, ‘visual search’… Wie ontwikkelt de Shazam van de mode?

 

Produceren op bestelling

E-commerceplatformen groeien snel en breiden hun ecosysteem uit met betaaldiensten, clouddiensten, marketingoplossingen, logistiek… Retailmarges volstaan immers niet om winstgevend te worden. Traditionele merken moeten dan ook hun eigen zakenmodel durven omgooien om relevant te blijven en snel groeiende uitdagers weerwerk te bieden. Kleinere exclusieve collecties, sterkere aanwezigheid op sociale media en investeringen in incubatoren voor start-ups zijn enkele pistes. Automatisering en data-analyse maken het mogelijk om flexibele productiecycli op bestelling te maken. Zo kunnen merken sneller reageren op trends en consumentenverwachtingen.

 

Conclusie? De snelheid van verandering zal ook in de modesector niet afnemen, integendeel. Het lot van individuele spelers is hoogst onzeker. Nieuwe markten, nieuwe technologieën en veranderende consumentenbehoeften bieden kansen, maar houden ook risico’s in. Het rapport voorspelt dat 2019 getekend zal worden door grote verschuivingen in consumentengedrag, gekoppeld aan technologie, sociale issues en vertrouwenskwesties. Daarnaast wordt de markt mogelijk verstoord door geopolitieke en macro-economische gebeurtenissen. Alleen merken die accuraat de tijdgeest weerspiegelen of de moed hebben om ‘zichzelf te ontwrichten’ zullen als winnaars uit de bus komen.

 

De mode-industrie: 20 ‘superwinnaars’

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

  • icon
    Mode17 december, 2025
    VanHaren lanceert digitaal getrouwheidsprogramma in België en Nederland

    VanHaren rolt een nieuw loyaliteitsprogramma uit in z'n app, zowel in Nederland als in België. Leden genieten van een welkomskorting, exclusieve aanbiedingen, digitale kortingsbonnen, een lageprijsgarantie en praktische tools.

  • icon
    Mode16 december, 2025
    Omoda neemt Drents Mijn Modewereld over

    Omoda neemt op 1 januari Mijn Modewereld in De Wolden over. Die modewinkel van 8000 m² is een van de grootste van zijn soort in Nederland en biedt meer dan 300 merken aan. CEO Jan Baan spreekt van “een fantastische stap”.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN