RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

ING: "Amazon, Alibaba of Bol.com knijpen de markt dood"

icon
Algemeen24 januari, 2019

De grote platformen worden steeds machtiger en kunnen ook de Nederlandse (en de Belgische) online retail naar zich toetrekken. Non-foodretail staat daarom aan de vooravond van een nieuwe strijd, schrijft ING in een nieuw rapport.

 

Openheid retailmarkt komt in het gedrang

In sommige markten (denk aan China en de Verenigde Staten, maar ook Duitsland) wordt de markt voor online non-foodretail al gedomineerd door grote onlinemarktplaatsen als Amazon, Alibaba of Zalando. In Nederland is die markt op dit moment nog vrij gefragmenteerd en open, maar daar dreigt echter verandering in te komen, concludeert het Economisch Bureau van ING in een nieuw rapport.

 

“Nederland staat aan de vooravond van een nieuwe strijd in online retail, nu internationale platformen ons land naderen. Tegelijkertijd, zo blijkt uit ons onderzoek, staan Nederlandse consumenten ervoor open zich aan grote platformen te binden. In 2025 zullen een à twee platformen online non-foodretail in Nederland domineren”, zegt retailspecialist Dirk Mulder.

 

Dominante speler met 30 à 40% marktaandeel

Van 25% in 2018 groeit het aandeel van online in de Nederlandse non-foodretail naar verwachting naar 35% in 2025. Niet iedereen zal echter van die groei kunnen genieten: consumenten blijken steeds meer bereid om zich aan één vaste aanbieder te binden, en dus verwacht ING dat in 2025 een à twee platformen de markt zullen domineren. Zij zullen goed zijn voor liefst 30 tot 40% marktaandeel.

 

Consumenten houden immers steeds meer van online shoppen – meer dan de helft van duizend bevraagden vindt dat online winkelen de afgelopen drie jaar aantrekkelijker is geworden – en appreciëren het gemak, de concurrentiële prijzen en het grote assortiment van online aanbieders. Daaruit volgt dan ook dat ze zich loyaal opstellen en graag hun hele winkelmandje vullen bij één aanbieder die een breed assortiment heeft. Liefst 55% kiest voor een vaste vertrouwde webshop en 40% zou bereid zijn om alle non-foodaankopen in eenzelfde shop te doen.

 

Consument wordt sterk afhankelijk

Die trend, die ING Economisch ‘platformisering’ noemt, heeft zowel voor- als nadelen volgens het rapport: “Platformen kunnen bijdragen aan efficiency in de sterk gefragmenteerde Nederlandse retailsector. Zij helpen vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen en bundelen logistieke stromen. Er zijn echter ook nadelen. Lokale retailers kunnen sterk onder druk komen te staan als ze zich niet voldoende onderscheiden via hun winkelformule en/of hun producten. Platformen maken de markt volledig transparant.”

 

Het gemak van een ‘one-stop-shop’ is bovendien een mogelijke valkuil: “Consumenten worden ontzorgd. Het platform gidst hen door het aanbod. Platformen kunnen echter met de data die dit oplevert hun positie verder uitbreiden. Op termijn kunnen alternatieve aanbieders buiten beeld raken en wordt de consument sterk afhankelijk van het platform.” 

 

Hoewel het onderzoek van ING enkel de Nederlandse markt behandelt, kunnen de conclusies ook worden vertaald naar andere markten waar online retail nog gefragmenteerd is, zoals België. Hoe Belgische en internationale retailers het dan toch aanpakken om relevant te blijven en hun plaats op de markt veilig te stellen? Je hoort het ook op het RetailDetail Omnichannel Congress op 31 januari. Klik hier voor meer informatie en voor de laatste tickets.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN