RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nils Müller: “Er hangt een digitale mist rond ons, het ‘outernet’”

icon
In bleed22 april, 2014

Wat zijn volgens u de grootste uitdagingen voor een retailer de dag van vandaag?

N.M.: “De grootste uitdaging voor retailers is een verbinding maken met de raakpunten van een consument. Elke dag zijn er bij wijze van spreken honderd nieuwe raakpunten met de consument: nieuwe mediakanalen, nieuwe formats, nieuwe verkoopmogelijkheden. Er is een immense groei van die raakpunten en retailers moeten intelligent weten om te gaan met de verbindingen tussen die verschillende raakpunten en de klant.”


Denkt u dat het mogelijk is voor een retailer om al die raakpunten te bereiken of moet hij een duidelijke en bewuste keuze maken?

N.M.: “Dat is een belangrijk punt en uiteindelijk maakt dat ook het grote verschil uit tussen multichannel en omnichannel. Multichannel betekent dat je de consument meerdere kanalen aanbiedt, maar een consument is op zich niet geïnteresseerd in meerdere kanalen. Die wil één groot verhaal.

Doch om terug te komen op de kern van je vraag: retailers moeten niet aanwezig zijn op alle kanalen. Ze moeten relevante kanalen kiezen en die integreren in een intelligent verhaal voor de consument. Dat noemen we dan ook omnichannel: het is een integratie van de verschillende kanalen en vooral het creëren van  een consistent verhaal over de verschillende raakpunten.”


Vandaag is er nog steeds best wat discussie rond het belang van social media voor retail. Hoe ziet u dat evolueren en wat is de toekomst van social commerce?

N.M.: “Social commerce is momenteel al heel groot en het zal nog blijven groeien. Toch zijn er momenteel ook al enkele andere trends die zelfs nog sneller groeien, zoals het ‘outernet’. We spreken niet meer van het internet, omdat het internet tegenwoordig helemaal overvloeit in het echte leven en zo het ‘outernet’ wordt. Je gebruikt daarbij je mobiele toestellen, je ‘augmentend glasses’, smartwatches en zo krijg je een web waarbij alles verbonden is. Het digitale wordt zo een laag bovenop het dagelijkse leven, als een soort digitale mist rond ons, en dat noemen we het ‘outernet’.

Retailers moeten vandaag rekening houden met het ‘outernet’ als één van de belangrijkste trends. Kunnen ze het internet als laag over het leven leggen? Het ‘outernet’ op zich is geen kanaal, maar eerder een laag. Elk product, elk pakket zal in de toekomst verbonden zijn met het internet, waardoor alles trackable en interactief wordt.”


Een belangrijk onderdeel van dat ‘outernet’ is zonder twijfel mobile commerce. Dat groeit nog steeds heel snel. Denkt u dat het de komende jaren nog sterk zal groeien of komen we snel op een piekpunt terecht?

N.M.: “Op dit moment is het aantal outernet-devices enorm aan het groeien. Eén segment daarvan zijn de wearables, die heel belangrijk zijn voor het ‘outernet’. Dat is nu net begonnen: pas dit jaar zijn mensen echt smartwatches beginnen dragen en volgend jaar zullen de eerste stappen worden gezet op het vlak van ‘augmented glasses’. Er zullen ook nog andere wearables op de markt komen en dat aantal zal gewoon blijven groeien.

Het maakt het outernet alleen maar groter, want die toestellen maken de verbinding met het outernet en de permante verbinding met digitale media nog eenvoudiger. Daardoor zal het outernet, en dus ook mobiele handel, de komende vijf tot tien jaar verder groeien, gewoon omdat het aantal mobiele apparaten nog steeds blijft groeien.”


Eén van de minder gedigitaliseerde sectoren is food retail, al gaan de geruchten dat Amazon binnenkort Amazon Fresh wil lanceren in Duitsland. Ziet u een grote toekomst voor online food retail?

N.M.: “Ja, natuurlijk. Elk segment zal groeien, omdat de levering sneller en gemakkelijk wordt, en ook slimmer. Mensen hebben minder tijd en willen meer eenvoudige oplossingen hebben, dus uiteraard zal ook online food retail meegroeien.”


Big data is nog steeds heel belangrijk voor retailers, maar steeds meer consumenten zetten zich daar gedeeltelijk tegen af en letten meer op hun eigen privacy. Hoe ziet u dat verder evolueren?

N.M.: “Data wordt echt heel belangrijk en ook dat is nog maar net begonnen. Je zag het op alle grote congressen in de VS dit jaar: vroeger spraken ze enkel over nieuwe technologie, maar dit jaar hadden ze het niet eens over technologie. Ze hadden het vooral over data.

Voor bedrijven is het daarbij belangrijk om ‘smart data’ te verzamelen. We praten niet meer zoveel over ‘big data’, maar vooral over ‘smart data’: de bedoeling is om informatie uit die data krijgen, het gaat niet om de data op zich. Het is dus zowel voor de consument als voor de retailer zaak om databescherming en ‘smart data’ te combineren.

Die grens tussen data verzamelen en de privacy beschermen is weliswaar een grote uitdaging voor bedrijven. De ‘technerd’ begrijpt het punt van databescherming al en in de volgende twee, drie jaar zal de rest ook volgen.”


Vooral voor retailers is het waarschijnlijk een dunne lijn tussen het verzamelen van gegevens en het schenden van de privacy van klanten?

N.M.: “Ja, voor hen is dat heel moeilijk. Maar wie dat goed kan, zal dan ook succesvol zijn. Neem bijvoorbeeld Amazon: die online retailer kan bijzonder goed voorspellen wat de consument gaat kopen. Doch in plaats van eng over te komen, vormt dat zowel voor de consument als voor Amazon een flinke toegevoegde waarde, waardoor de consument er zich niet tegen verzet en er zelfs in mee gaat. Het is dus heel belangrijk om altijd toegevoegde waarde voor de klant te creëren.”


Gelooft u dat het belang van CSR en sustainabilty in de komende jaren nog zal toenemen of net zal afnemen bij zowel retailer als consument?

N.M.: “Over CSR wordt niet meer zoveel gesproken en bij ‘sustainability’ hebben we het tegenwoordig vooral over ‘ecolution’. We hebben al de oplossingen om in slimme huizen of eco-steden te wonen en om ecologische producten te maken; nu gaat het vooral over implementeren. Voor de consument is het duidelijk dat de supply chain ‘schoon’ moet zijn, dat de ‘clean tech’ er is, dat organische producten, recyclage enzovoort allemaal mogelijk zijn en dat ze dat ook allemaal willen. Het is nu aan de bedrijven om dat te leveren. Praat er niet over, maar zorg dat het er komt.”


Nog een laatste vraag. Als je traditionele retailers, die nog niet helemaal mee zijn met de digitalisering, raad zou kunnen geven, wat zou die dan zijn?

N.M.: “Ik zou zeggen dat traditionele retail niet meer mogelijk is en dat het niet meer over één raakpunt gaat. Je moet bekijken wat het koopgedrag van je klant is en welke raakpunten zij gebruiken. Retailers moeten een slim beleid uitdokteren over hoe ze een rol kunnen spelen op die raakpunten. Als een retailer enkel maar op klassieke verkoop rekent, zal zijn omzet dalen.

Een retailer kan niet meer hopen dat een klant zomaar zijn winkel binnenwandelt. Hij moet een manier vinden om hem of haar te bereiken, anders gaat die gewoon naar ergens anders. Zo moet een lokale winkel ook informatie kunnen geven op mijn smartphone, zoals de openingsuren, of de mogelijkheid geven om een afspraak te maken. Dat is wat de klant wil en dus moet de retailer daar ook voor zorgen.”

 

Wil u Nils Müller in levende lijve meemaken? Schrijf u dan NU in voor het RetailDetail Congress van aanstaande donderdag!

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN