RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven GaleriaInno
  • Onderwerpen FaillissementInterviewThe Future of Department Stores
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] “Dit is de slechtst mogelijke tijd om een investeerder te vinden voor Galeria en Inno”

icon
Algemeen16 januari, 2024
Erik Van Heuven

De zoveelste insolventieprocedure bij Galeria luidt de laatste fase in van de ontwikkeling van de middensegment-warenhuisketens in Duitsland, zegt internationaal retailexpert Erik Van Heuven, die nog wel bestaansrecht ziet voor Inno.

Hoopgevende signalen

Een week geleden vroeg de Duitse warenhuisketen Galeria opnieuw bescherming tegen haar schuldeisers. De eigenaar, vastgoedholding Signa, bezwijkt onder de schulden en kan zijn financiële verplichtingen niet meer nakomen. Curator Stefan Denkhaus gaat nu op zoek naar een nieuwe investeerder, maar een evidente oefening wordt dat niet. Verdwijnt, bijna tien jaar na het faillissement van V&D, opnieuw een monument van de Europese warenhuissector?

Volgens de Belgische CEO Olivier Van den Bossche zijn nochtans verschillende partijen geïnteresseerd om het bedrijf als geheel over te nemen. Bovendien heeft het concern nog voldoende cash om het tot in de zomer uit te zingen, meldt de curator maandag. Dat zijn hoopgevende signalen. Maar toch: hoe relevant is een warenhuisketen als Galeria vandaag nog? Hoeveel filialen zijn echt levensvatbaar? RetailDetail vroeg het aan retailexpert Erik Van Heuven, voormalig topman bij Inno en Karstadt en co-auteur van het boek “The Future of Department Stores” (Lannoo Campus, 2020).

Laatste fase

“Ik vrees dat het niet makkelijk wordt”, zegt hij. “Ik denk dat we de laatste fase bereiken van de ontwikkeling van de warenhuisketens in Duitsland. Toen ik bij Karstadt (Kompakt) begon in 2007 waren er nog honderden filialen in Duitsland, in feite in elke stad twee. In 2019, toen René Benko het laatste deel Galeria overnam van Hudson’s Bay, waren er nog rond de 240. Vandaag zijn het er nog 108, inclusief de zestien Inno-filialen. Het winkelpark is de afgelopen vijf jaar dus weer gehalveerd. De omzetten per vierkante meter en de bezoekersaantallen gaan jaar op jaar achteruit. Dan is het niet onlogisch om te denken dat het stilaan voorbij is. Ooit komen we tot de eindfase, waar er enkel nog toekomst is voor een aantal premium warenhuizen op toplocaties in de grote steden.”

Dit is immers al de derde faillissementsprocedure in vier jaar tijd, waarbij honderden miljoenen van de staat en de leveranciers niet worden terugbetaald. Met die partijen moet je wel weer aan tafel. “Willen de leveranciers voor de vierde keer mee? Ook in 2009 was er al een faillissement.” De curator zal eerst een investeerder zoeken voor het geheel. Als dat niet lukt, zal hij onderdelen trachten te optimaliseren. Enkel de rendabele filialen op de goeie locaties kunnen overleven. “Het meeste kaf is al van het koren gescheiden. Van 92 filialen nu zullen ze wellicht ergens rond de 50 à 60 eindigen. Dat moet nog mogelijk zijn, voor deze laatste fase.”

Slechtst mogelijke timing

Deze keer zal het management de herstructurering niet alleen leiden: curator Denkhaus zal de toekomst uitstippelen en overnemers zoeken. “Er is interesse volgens Olivier Van den Bossche, en dat zal ook wel zo zijn, maar de kans is reëel dat daar verschillende zogenaamde ‘distressed debt experts’ bij zitten, zoals Gordon Brothers, Alteri, Dröge Group… en dat er van echte strategische investeerders met een sterke financiële basis mogelijk minder sprake is. De context zit niet mee: je zit met hoge rentes, hoge bouwkosten, dure materialen… Dit is de slechtst mogelijke tijd om goeie investeerders te vinden, en de banken werken totaal niet mee”

Strategische investeerders als Breuninger, Central Group of P&C kijken wellicht wél met interesse naar een twintigtal topwinkels in de grotere steden. Op die toplocaties kan je echt premium gaan. “Maar in de kleinere en middelgrote steden? Je moet relevantie creëren, beleving toevoegen. Het probleem is dat veel filialen nog een verouderd concept hebben op een veel te grote oppervlakte. Ze hebben naast mode en decoratie vaak nog minder relevante afdelingen die de rentabiliteit per vierkante meter drukken. We spreken over tienduizenden overtollige vierkante meters. Ik weet dat Olivier Van den Bossche er hard aan gewerkt heeft, net als Armin Devender en zijn team in België. Er is al veel verbeterd, maar de concurrentie gaat ook snel, vaak sneller, en dat maakt het zo moeilijk.”

Lokale helden

Om weer succesvol te worden, moeten warenhuisfilialen zich ontpoppen tot ‘lokale helden’, zegt Van Heuven. “Ik geloof niet meer in de grootste gemene deler van een keten. Ik geef graag L&T in Osnabrück als voorbeeld: dat is een prachtig warenhuis met 100% lokale relevantie en een absolute klantenfocus. Osnabrück is nochtans geen wereldstad, maar die stad zit in het DNA van L&T. Dat middensegment-warenhuis heeft restaurants, een fantastisch sportcentrum waar je surflessen kan volgen, een fitness: echt de moeite. Een warenhuis moet deel zijn van de lokale gemeenschap en een topservice garanderen. ‘Verkoop geen producten, verkoop herinneringen’, zei Vittorio Radice van Central Group in ons boek, en zo is het helemaal.

“Ik hou van het warenhuis en ik hoop dat een doorstart lukt, zeker voor al die bekwame en gepassioneerde medewerkers. Warenhuismensen zijn speciale mensen, met een groot hart voor hun bedrijf. Ik heb bij sluitingen medewerkers én klanten zien wenen.” Ook voor de steden zou het verdwijnen van Galeria een rampscenario zijn. “In Duitsland had elke middelgrote stad vaak twee grote warenhuizen, vaak met vijf etages en gemiddeld nog steeds 15.000 m² verkoopoppervlakte. Als zo’n blok wegvalt, dan krijg je enorme kraters in de winkelkern. Vroeger slaagde men er wel in om daar dan een winkelcentrum van te maken, bijvoorbeeld. Maar nu? Er is veel leegstand. Voor burgemeesters is dat een drama: hoe kunnen ze hun stad weer aantrekkelijk maken? Er is nood aan een nieuwe invulling voor die panden.”

Inno heeft bestaansrecht

Wat, tot slot, met de Belgische dochter Inno? “Zonder moederbedrijf wordt het niet eenvoudig: dan ben je een weeskind. Toch denk ik dat Inno bestaansrecht heeft. Je kan de keten niet vergelijken met Galeria, dat echt gigantische filialen heeft. De afgelopen jaren heeft Inno geen enkel filiaal moeten sluiten. Bovendien heeft men intussen enkele forse upgrades gemaakt, met name in Brussel, maar er moet nog meer nog sneller gebeuren. Kijk bijvoorbeeld naar Antwerpen: wat een potentieel heeft die locatie op de Meir, als ze daar echt een ‘premium local hero‘ van weten te maken!”

Inno staat nu te koop, maar of ze alle zestien filialen zullen kunnen verkopen is maar de vraag. “Het is een genuanceerd verhaal. Een ervaren management is bezig met mooie veranderingen, maar ook met een traditie die niet meer door iedereen gevolgd wordt, laat staan hip gevonden. De panden behoren bovendien niet tot de groep, ze zijn eigendom van Redevco, wat een overname misschien iets moeilijker maakt. Voor zowel Galeria als Inno wens ik natuurlijk een strategische investeerder of overnemer die ons nog zo lang mogelijk kan laten genieten van ons geliefde warenhuis. Maar we komen in de laatste fase in deze zeg maar revolutionaire tijden in retail sinds het ontstaan van het warenhuis.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN