10 genomineerden voor Mercuriusprijs bekend

10 genomineerden voor Mercuriusprijs bekend

Op 5 november weten we wie volgt Le Pain Quotidien opvolgt als 'Winkelconcept van het jaar': dan reikt handelsfederatie Comeos haar jaarlijkse Mercuriusprijs uit. De tien genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

7 klinkende namen, 3 outsiders

Vorig jaar won broodjesketen Le Pain Quotidien de begeerde Mercuriusprijs: voor de betrokken handelaars "een erkenning voor hun innovatie, hun globale aanpak en hun durf om te blijven ondernemen", aldus organisator Comeos.

 

Ook dit jaar ontving Comeos weer tientallen inzendingen, waaruit de jury tien genomineerden selecteerde om de "perfecte illustratie van de rijkdom van ons winkellandschap" te vormen: uit supermarktland zijn Delhaize (met zijn supermarkt van de toekomst in Wezembeek-Oppem), Carrefour (met zijn Drive.be-concept) en Lidl (met zijn CO2-neutrale discount in Elsene) bij de kanshebbers. Ook Louis Delhaize is genomineerd voor zijn supersnelle Wink-afhaaldienst.

 

Uit de bredere retail maken lingerieketen Hunkemöller (met zijn nieuwe winkelconcept op de Antwerpse Meir), Ixina (met zijn virtuele keuken in 3D en zijn bezoek via Google Street View) en Action (de 'Aldi van de non-food') kans op de prijs. Drie outsiders zijn ook genomineerd: Wasbar (een mix van wasserette en koffiebar), Buissonière (vier kledingszaken die maar drie tot vijf dagen per week open zijn) en Pharmacie Servais (een apothekersgroep).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top