11.000 nieuwe boeken verschenen in Vlaanderen vorig jaar

11.000 nieuwe boeken verschenen in Vlaanderen vorig jaar

In Vlaanderen zijn het voorbije jaar exact 11.013 nieuwe boektitels verschenen. Opvallend: bij de gedrukte boeken tekende sectororganisatie Boek.be een groei met 7,4% op terwijl de digitale titels lichtjes achteruit gingen.

Schoolboeken dominant

In 2014 zijn in Vlaanderen alles samen 11.013 nieuwe titels verschenen. In dat cijfer zitten, voor een goed begrip, niet alleen de boeken van professionele uitgevers maar ook de publicaties van universiteiten, instellingen en andere organisaties vervat.

 

Schoolboeken vormen met 1.793 nieuwe titels de grootste groep binnen de nieuwe publicaties, goed voor 16,3% van alle nieuwe titels. Al is hun aandeel wel met 3,8% gedaald. Op de tweede plaats staan boeken over management, business en recht (1.660 titels of 15%), gevolgd door kinder- en jeugdboeken (1.551 of 14%), mens en maatschappij (1.475 of 13,4%) en literatuur, spanning en romantiek (765 of 6,9%).

 

Meer titels, minder verkoop

Vergeleken met 2013 verschenen er vorig jaar zo'n 400 boeken meer. Dat is een stijging met bijna 4%, die volledig toe te schrijven is aan gedrukte boeken. Want terwijl er vorig jaar 7,4% meer papieren titels uitkwamen, ging het aantal nieuwe digitale publicaties lichtjes achteruit.

 

Toch heerst er allesbehalve een hoerastemming in de boekenwereld, want ook al verschijnen er bijna 30 nieuwe boeken per dag, de verkoop blijft maar achteruitgaan: vorig jaar gingen er alles samen 'maar' 15 miljoen boeken over de toonbank, alweer 2% minder dan in 2013.

 

"Dat is de paradox van het Vlaamse boek", zegt Jef Maes van Boek.be: er verschijnen meer titels maar er worden minder boeken verkocht. "De gemiddelde oplage van een boek ligt vandaag lager dan in het verleden, op ongeveer 1.100 à 1.200 exemplaren. Het aantal Vlaamse auteurs dat van zijn pen kan leven, is dan ook beperkt."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top