3 op 4 Belgen zoekt online, maar koopt toch in fysieke winkel

3 op 4 Belgen zoekt online, maar koopt toch in fysieke winkel

E-commerce mag dan al in volle opmars zijn, driekwart van de Belgen wil toch producten nog altijd even passen, aanraken of uitproberen alvorens ze te kopen. Zelfs als de online winkel toch nog goedkoper af is, blijft de voorkeur voor een aankoop in een fysieke winkel, blijkt uit een studie bij 1.500 Belgen.

Meer 'webrooming' dan 'showrooming'

Het online shoppen zal het echte winkelen niet onderuithalen, zo stelt marktonderzoeksbureau Haystack dat 1.500 Belgen bevroeg voor zijn Shoppertrends 2015-studie. "77% van de Belgen doet vandaag aan 'webrooming', wat wil zeggen dat ze eerst online het aanbod bekijken maar vervolgens toch naar de winkel trekken om het product effectief te kopen", zegt managing partner Wim Hamaekers. Het aantal 'showroomers' - mensen die eerst in de winkel kiezen en vervolgens online bestellen - strandt in dezelfde enquête op 29%.

 

Opmerkelijk: "74% zegt zelfs liever het product in een echte winkel te willen kopen, ook als het online goedkoper zou zijn. Als het over kleren en schoenen gaat, past liefst 90% zijn kleren liever in het pashokje dan virtueel. En 61% verkiest dan weer het echte winkelen, omdat ze daar advies kunnen krijgen en geïnspireerd worden."

 

Dat de Belg het beste van beide werelden lijkt te combineren, heeft volgens Hamaekers een dubbele verklaring: "De drukte van elke dag - denk maar aan de hele fileproblematiek in ons land - zorgt ervoor dat we vaak eerst online gaan rondkijken, vooraleer we effectief naar de winkel trekken. Maar nog meer heeft het te maken met de manier waarop onze hersenen werken: als we een product kunnen aanraken, gaan bepaalde prikkels meer gestimuleerd worden, wat ons effectief doet kopen. Dat is van alle tijden en zal niet veranderen. Ook niet met e-commerce."

 

Offline kan niet meer zonder online

Toch zal de online verkoop de komende vijf jaar blijven stijgen: "Zo wordt verwacht dat de Belg in 2020 goed 16% van zijn of haar budget zal uitgeven aan online shopping; in 2014 was dat nog gemiddeld 9%", zo becijferde Haystack. "Vooral de mode- en speelgoedsector winnen aan populariteit: vorig jaar werd 17% van het kledingbudget online besteed tegenover 14% in 2013. Bij speelgoed groeide de online aankoop van 6% in 2013 naar 8% in 2014."

 

"Voor elke winkeluitbater komt het er vandaag meer dan ooit op aan om goed na te denken over wat geautomatiseerd kan worden en waar een 'human touch' broodnodig blijft. Het ene kan niet meer zonder het andere", besluit Hamaekers. "Via de website worden almaar meer mensen naar de winkel gelokt waar ze effectief kopen. Net zoals het omgekeerde ook gebeurt: als een artikel in de fysieke winkel niet meer in voorraad is, moet het idealiter online besteld kunnen worden en de volgende dag thuis afgeleverd worden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top