3 op 4 Belgen zoekt online, maar koopt toch in fysieke winkel | RetailDetail

3 op 4 Belgen zoekt online, maar koopt toch in fysieke winkel

3 op 4 Belgen zoekt online, maar koopt toch in fysieke winkel

E-commerce mag dan al in volle opmars zijn, driekwart van de Belgen wil toch producten nog altijd even passen, aanraken of uitproberen alvorens ze te kopen. Zelfs als de online winkel toch nog goedkoper af is, blijft de voorkeur voor een aankoop in een fysieke winkel, blijkt uit een studie bij 1.500 Belgen.

Meer 'webrooming' dan 'showrooming'

Het online shoppen zal het echte winkelen niet onderuithalen, zo stelt marktonderzoeksbureau Haystack dat 1.500 Belgen bevroeg voor zijn Shoppertrends 2015-studie. "77% van de Belgen doet vandaag aan 'webrooming', wat wil zeggen dat ze eerst online het aanbod bekijken maar vervolgens toch naar de winkel trekken om het product effectief te kopen", zegt managing partner Wim Hamaekers. Het aantal 'showroomers' - mensen die eerst in de winkel kiezen en vervolgens online bestellen - strandt in dezelfde enquête op 29%.

 

Opmerkelijk: "74% zegt zelfs liever het product in een echte winkel te willen kopen, ook als het online goedkoper zou zijn. Als het over kleren en schoenen gaat, past liefst 90% zijn kleren liever in het pashokje dan virtueel. En 61% verkiest dan weer het echte winkelen, omdat ze daar advies kunnen krijgen en geïnspireerd worden."

 

Dat de Belg het beste van beide werelden lijkt te combineren, heeft volgens Hamaekers een dubbele verklaring: "De drukte van elke dag - denk maar aan de hele fileproblematiek in ons land - zorgt ervoor dat we vaak eerst online gaan rondkijken, vooraleer we effectief naar de winkel trekken. Maar nog meer heeft het te maken met de manier waarop onze hersenen werken: als we een product kunnen aanraken, gaan bepaalde prikkels meer gestimuleerd worden, wat ons effectief doet kopen. Dat is van alle tijden en zal niet veranderen. Ook niet met e-commerce."

 

Offline kan niet meer zonder online

Toch zal de online verkoop de komende vijf jaar blijven stijgen: "Zo wordt verwacht dat de Belg in 2020 goed 16% van zijn of haar budget zal uitgeven aan online shopping; in 2014 was dat nog gemiddeld 9%", zo becijferde Haystack. "Vooral de mode- en speelgoedsector winnen aan populariteit: vorig jaar werd 17% van het kledingbudget online besteed tegenover 14% in 2013. Bij speelgoed groeide de online aankoop van 6% in 2013 naar 8% in 2014."

 

"Voor elke winkeluitbater komt het er vandaag meer dan ooit op aan om goed na te denken over wat geautomatiseerd kan worden en waar een 'human touch' broodnodig blijft. Het ene kan niet meer zonder het andere", besluit Hamaekers. "Via de website worden almaar meer mensen naar de winkel gelokt waar ze effectief kopen. Net zoals het omgekeerde ook gebeurt: als een artikel in de fysieke winkel niet meer in voorraad is, moet het idealiter online besteld kunnen worden en de volgende dag thuis afgeleverd worden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.