3 op 4 Belgen zoekt online, maar koopt toch in fysieke winkel

3 op 4 Belgen zoekt online, maar koopt toch in fysieke winkel

E-commerce mag dan al in volle opmars zijn, driekwart van de Belgen wil toch producten nog altijd even passen, aanraken of uitproberen alvorens ze te kopen. Zelfs als de online winkel toch nog goedkoper af is, blijft de voorkeur voor een aankoop in een fysieke winkel, blijkt uit een studie bij 1.500 Belgen.

Meer 'webrooming' dan 'showrooming'

Het online shoppen zal het echte winkelen niet onderuithalen, zo stelt marktonderzoeksbureau Haystack dat 1.500 Belgen bevroeg voor zijn Shoppertrends 2015-studie. "77% van de Belgen doet vandaag aan 'webrooming', wat wil zeggen dat ze eerst online het aanbod bekijken maar vervolgens toch naar de winkel trekken om het product effectief te kopen", zegt managing partner Wim Hamaekers. Het aantal 'showroomers' - mensen die eerst in de winkel kiezen en vervolgens online bestellen - strandt in dezelfde enquête op 29%.

 

Opmerkelijk: "74% zegt zelfs liever het product in een echte winkel te willen kopen, ook als het online goedkoper zou zijn. Als het over kleren en schoenen gaat, past liefst 90% zijn kleren liever in het pashokje dan virtueel. En 61% verkiest dan weer het echte winkelen, omdat ze daar advies kunnen krijgen en geïnspireerd worden."

 

Dat de Belg het beste van beide werelden lijkt te combineren, heeft volgens Hamaekers een dubbele verklaring: "De drukte van elke dag - denk maar aan de hele fileproblematiek in ons land - zorgt ervoor dat we vaak eerst online gaan rondkijken, vooraleer we effectief naar de winkel trekken. Maar nog meer heeft het te maken met de manier waarop onze hersenen werken: als we een product kunnen aanraken, gaan bepaalde prikkels meer gestimuleerd worden, wat ons effectief doet kopen. Dat is van alle tijden en zal niet veranderen. Ook niet met e-commerce."

 

Offline kan niet meer zonder online

Toch zal de online verkoop de komende vijf jaar blijven stijgen: "Zo wordt verwacht dat de Belg in 2020 goed 16% van zijn of haar budget zal uitgeven aan online shopping; in 2014 was dat nog gemiddeld 9%", zo becijferde Haystack. "Vooral de mode- en speelgoedsector winnen aan populariteit: vorig jaar werd 17% van het kledingbudget online besteed tegenover 14% in 2013. Bij speelgoed groeide de online aankoop van 6% in 2013 naar 8% in 2014."

 

"Voor elke winkeluitbater komt het er vandaag meer dan ooit op aan om goed na te denken over wat geautomatiseerd kan worden en waar een 'human touch' broodnodig blijft. Het ene kan niet meer zonder het andere", besluit Hamaekers. "Via de website worden almaar meer mensen naar de winkel gelokt waar ze effectief kopen. Net zoals het omgekeerde ook gebeurt: als een artikel in de fysieke winkel niet meer in voorraad is, moet het idealiter online besteld kunnen worden en de volgende dag thuis afgeleverd worden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

"Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers"

20/10/2017

Morgen is het de Dag van de Kringwinkel en die wordt door De Kringwinkels aangegrepen om er op te wijzen dat er dringend extra werknemers moeten worden aangenomen, om zo de OVAM-doelen te halen.

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Back to top