3 op 4 Belgen zoekt online, maar koopt toch in fysieke winkel | RetailDetail

3 op 4 Belgen zoekt online, maar koopt toch in fysieke winkel

3 op 4 Belgen zoekt online, maar koopt toch in fysieke winkel

E-commerce mag dan al in volle opmars zijn, driekwart van de Belgen wil toch producten nog altijd even passen, aanraken of uitproberen alvorens ze te kopen. Zelfs als de online winkel toch nog goedkoper af is, blijft de voorkeur voor een aankoop in een fysieke winkel, blijkt uit een studie bij 1.500 Belgen.

Meer 'webrooming' dan 'showrooming'

Het online shoppen zal het echte winkelen niet onderuithalen, zo stelt marktonderzoeksbureau Haystack dat 1.500 Belgen bevroeg voor zijn Shoppertrends 2015-studie. "77% van de Belgen doet vandaag aan 'webrooming', wat wil zeggen dat ze eerst online het aanbod bekijken maar vervolgens toch naar de winkel trekken om het product effectief te kopen", zegt managing partner Wim Hamaekers. Het aantal 'showroomers' - mensen die eerst in de winkel kiezen en vervolgens online bestellen - strandt in dezelfde enquête op 29%.

 

Opmerkelijk: "74% zegt zelfs liever het product in een echte winkel te willen kopen, ook als het online goedkoper zou zijn. Als het over kleren en schoenen gaat, past liefst 90% zijn kleren liever in het pashokje dan virtueel. En 61% verkiest dan weer het echte winkelen, omdat ze daar advies kunnen krijgen en geïnspireerd worden."

 

Dat de Belg het beste van beide werelden lijkt te combineren, heeft volgens Hamaekers een dubbele verklaring: "De drukte van elke dag - denk maar aan de hele fileproblematiek in ons land - zorgt ervoor dat we vaak eerst online gaan rondkijken, vooraleer we effectief naar de winkel trekken. Maar nog meer heeft het te maken met de manier waarop onze hersenen werken: als we een product kunnen aanraken, gaan bepaalde prikkels meer gestimuleerd worden, wat ons effectief doet kopen. Dat is van alle tijden en zal niet veranderen. Ook niet met e-commerce."

 

Offline kan niet meer zonder online

Toch zal de online verkoop de komende vijf jaar blijven stijgen: "Zo wordt verwacht dat de Belg in 2020 goed 16% van zijn of haar budget zal uitgeven aan online shopping; in 2014 was dat nog gemiddeld 9%", zo becijferde Haystack. "Vooral de mode- en speelgoedsector winnen aan populariteit: vorig jaar werd 17% van het kledingbudget online besteed tegenover 14% in 2013. Bij speelgoed groeide de online aankoop van 6% in 2013 naar 8% in 2014."

 

"Voor elke winkeluitbater komt het er vandaag meer dan ooit op aan om goed na te denken over wat geautomatiseerd kan worden en waar een 'human touch' broodnodig blijft. Het ene kan niet meer zonder het andere", besluit Hamaekers. "Via de website worden almaar meer mensen naar de winkel gelokt waar ze effectief kopen. Net zoals het omgekeerde ook gebeurt: als een artikel in de fysieke winkel niet meer in voorraad is, moet het idealiter online besteld kunnen worden en de volgende dag thuis afgeleverd worden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top