39 Franse multinationals investeren 170 miljard euro in milieu

39 Franse multinationals investeren 170 miljard euro in milieu

Aan de vooravond van de grote klimaatconferentie, die nu maandag start in Parijs, hebben 39 Franse multinationals - bij wie Carrefour, Danone en Kering - aangekondigd dat ze tegen 2020 samen 170 miljard euro zullen investeren in het milieu.

Klimaatverandering tegengaan

De 39 Franse multinationals, samen goed voor een jaaromzet van 1.200 miljard euro en zo'n 4,4 miljoen werknemers wereldwijd, beloven om tussen 2016 en 2020 liefst 170 miljard euro te investeren in het milieu. Zo'n 45 miljard euro zal gaan naar hernieuwbare energie en andere technologieën die de CO2-uitstoot moeten terugdringen, 80 miljard wordt gereserveerd voor projecten die de gevolgen van de klimaatverandering moeten bestrijden.

 

Bij de ondertekenaars zitten grote namen als distributeur Carrefour, zuivel- en waterproducent Danone, reclamegigant JCDecaux en luxegroep Kering, naast bedrijven als BNP Paribas, EDF, La Poste, Michelin, Orange, Publicis, Saint-Gobain en Total. Hun toplui riepen de deelnemers aan de klimaatconferentie meteen op om een "ambitieus en realistisch akkoord" te sluiten.

 

Eerder deze week hadden de CEO's van 78 voornamelijk Europese multinationals ook al een soortgelijke oproep de wereld ingestuurd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GrandVision kent tragere groei

24/01/2018

In het vierde kwartaal van boekjaar 2017 is optiekgroep GrandVision opnieuw met enkele procenten gegroeid. Op vergelijkbare basis was er wel sprake van een kleine daling, ten gevolge van de slechte timing van de kerstvakantie.

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Back to top