39 Franse multinationals investeren 170 miljard euro in milieu | RetailDetail

39 Franse multinationals investeren 170 miljard euro in milieu

39 Franse multinationals investeren 170 miljard euro in milieu

Aan de vooravond van de grote klimaatconferentie, die nu maandag start in Parijs, hebben 39 Franse multinationals - bij wie Carrefour, Danone en Kering - aangekondigd dat ze tegen 2020 samen 170 miljard euro zullen investeren in het milieu.

Klimaatverandering tegengaan

De 39 Franse multinationals, samen goed voor een jaaromzet van 1.200 miljard euro en zo'n 4,4 miljoen werknemers wereldwijd, beloven om tussen 2016 en 2020 liefst 170 miljard euro te investeren in het milieu. Zo'n 45 miljard euro zal gaan naar hernieuwbare energie en andere technologieën die de CO2-uitstoot moeten terugdringen, 80 miljard wordt gereserveerd voor projecten die de gevolgen van de klimaatverandering moeten bestrijden.

 

Bij de ondertekenaars zitten grote namen als distributeur Carrefour, zuivel- en waterproducent Danone, reclamegigant JCDecaux en luxegroep Kering, naast bedrijven als BNP Paribas, EDF, La Poste, Michelin, Orange, Publicis, Saint-Gobain en Total. Hun toplui riepen de deelnemers aan de klimaatconferentie meteen op om een "ambitieus en realistisch akkoord" te sluiten.

 

Eerder deze week hadden de CEO's van 78 voornamelijk Europese multinationals ook al een soortgelijke oproep de wereld ingestuurd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.