56% van handelaars wil andere regeling Antwerpse koopzondagen

56% van handelaars wil andere regeling Antwerpse koopzondagen

"De koopzondag zorgt bij meer dan de helft van de winkeliers voor ontevredenheid. Voor heel wat handelaars weegt het verlies van de vrije zondag niet op tegen de behaalde winst", zo blijkt uit een onderzoek van de Antwerpse universiteit.

1 op 2 zondagsklanten is 'nieuw'

De Antwerpse koopzondagen zijn populairder bij consumenten dan bij de winkeleigenaars zelf, zo blijkt uit onderzoek van Tareck Smeets, onder leiding van Ann Verhetsel, professor regionale economie aan de UAntwerpen. Gemiddeld gezien ontvangen de winkeliers op zondag ongeveer 59% van het aantal klanten dat zij normaal op een zaterdag over de vloer krijgen.

 

"De resultaten van de studie wijzen uit dat ongeveer de helft van de klanten op zondag nieuwe klanten zijn. Een kwart van de bezoekers op zondag zijn toeristen, afkomstig uit Nederland en Duitsland", aldus Smeets. Maar, zo stelt de onderzoeker meteen, "de koopzondagen leiden in 32% van de gevallen tot een verlaging van de verkoop op maandag of zaterdag."

 

Hoewel de koopzondagen "voor bijna 6 op de 10 winkeliers (57%) winstgevend" zijn, "zien we dat minder dan de helft (44%) van de respondenten wil doorgaan met de koopzondagen zoals die nu worden georganiseerd, wanneer ze ook de nadelen mee in rekening brengen; 56% van de winkeliers ziet graag een afschaffing of aanpassing van het huidige systeem. Behalve de economische meerkost (personeel e.d.) vinden de winkeliers het verlies van de vrije zondag de belangrijkste reden om de koopzondag af te schaffen", aldus nog Tareck Smeets.

 

Ketens positiever dan zelfstandigen

Het zijn vooral de grote winkelketens met meer dan zeven werknemers die de koopzondag als positief beschouwen, zo blijkt nog. Al speelt ook de locatie van de winkel een rol: "Uit het onderzoek blijkt dat de Meir, de modewijk en het historische centrum gemiddeld meer klanten aantrekken dan op een weekdag."

 

Smeets schuift meteen ook twee verbeterpistes naar voren: "De overheid kan meer promotie maken voor de verschillende winkelzones in de stad en de openingstijden op koopzondagen. Daarnaast is het een optie om het aantal koopzondagen te reduceren en ze alleen in de 'drukste' maanden te organiseren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top