56% van handelaars wil andere regeling Antwerpse koopzondagen

56% van handelaars wil andere regeling Antwerpse koopzondagen

"De koopzondag zorgt bij meer dan de helft van de winkeliers voor ontevredenheid. Voor heel wat handelaars weegt het verlies van de vrije zondag niet op tegen de behaalde winst", zo blijkt uit een onderzoek van de Antwerpse universiteit.

1 op 2 zondagsklanten is 'nieuw'

De Antwerpse koopzondagen zijn populairder bij consumenten dan bij de winkeleigenaars zelf, zo blijkt uit onderzoek van Tareck Smeets, onder leiding van Ann Verhetsel, professor regionale economie aan de UAntwerpen. Gemiddeld gezien ontvangen de winkeliers op zondag ongeveer 59% van het aantal klanten dat zij normaal op een zaterdag over de vloer krijgen.

 

"De resultaten van de studie wijzen uit dat ongeveer de helft van de klanten op zondag nieuwe klanten zijn. Een kwart van de bezoekers op zondag zijn toeristen, afkomstig uit Nederland en Duitsland", aldus Smeets. Maar, zo stelt de onderzoeker meteen, "de koopzondagen leiden in 32% van de gevallen tot een verlaging van de verkoop op maandag of zaterdag."

 

Hoewel de koopzondagen "voor bijna 6 op de 10 winkeliers (57%) winstgevend" zijn, "zien we dat minder dan de helft (44%) van de respondenten wil doorgaan met de koopzondagen zoals die nu worden georganiseerd, wanneer ze ook de nadelen mee in rekening brengen; 56% van de winkeliers ziet graag een afschaffing of aanpassing van het huidige systeem. Behalve de economische meerkost (personeel e.d.) vinden de winkeliers het verlies van de vrije zondag de belangrijkste reden om de koopzondag af te schaffen", aldus nog Tareck Smeets.

 

Ketens positiever dan zelfstandigen

Het zijn vooral de grote winkelketens met meer dan zeven werknemers die de koopzondag als positief beschouwen, zo blijkt nog. Al speelt ook de locatie van de winkel een rol: "Uit het onderzoek blijkt dat de Meir, de modewijk en het historische centrum gemiddeld meer klanten aantrekken dan op een weekdag."

 

Smeets schuift meteen ook twee verbeterpistes naar voren: "De overheid kan meer promotie maken voor de verschillende winkelzones in de stad en de openingstijden op koopzondagen. Daarnaast is het een optie om het aantal koopzondagen te reduceren en ze alleen in de 'drukste' maanden te organiseren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top