56% van handelaars wil andere regeling Antwerpse koopzondagen | RetailDetail

56% van handelaars wil andere regeling Antwerpse koopzondagen

56% van handelaars wil andere regeling Antwerpse koopzondagen

"De koopzondag zorgt bij meer dan de helft van de winkeliers voor ontevredenheid. Voor heel wat handelaars weegt het verlies van de vrije zondag niet op tegen de behaalde winst", zo blijkt uit een onderzoek van de Antwerpse universiteit.

1 op 2 zondagsklanten is 'nieuw'

De Antwerpse koopzondagen zijn populairder bij consumenten dan bij de winkeleigenaars zelf, zo blijkt uit onderzoek van Tareck Smeets, onder leiding van Ann Verhetsel, professor regionale economie aan de UAntwerpen. Gemiddeld gezien ontvangen de winkeliers op zondag ongeveer 59% van het aantal klanten dat zij normaal op een zaterdag over de vloer krijgen.

 

"De resultaten van de studie wijzen uit dat ongeveer de helft van de klanten op zondag nieuwe klanten zijn. Een kwart van de bezoekers op zondag zijn toeristen, afkomstig uit Nederland en Duitsland", aldus Smeets. Maar, zo stelt de onderzoeker meteen, "de koopzondagen leiden in 32% van de gevallen tot een verlaging van de verkoop op maandag of zaterdag."

 

Hoewel de koopzondagen "voor bijna 6 op de 10 winkeliers (57%) winstgevend" zijn, "zien we dat minder dan de helft (44%) van de respondenten wil doorgaan met de koopzondagen zoals die nu worden georganiseerd, wanneer ze ook de nadelen mee in rekening brengen; 56% van de winkeliers ziet graag een afschaffing of aanpassing van het huidige systeem. Behalve de economische meerkost (personeel e.d.) vinden de winkeliers het verlies van de vrije zondag de belangrijkste reden om de koopzondag af te schaffen", aldus nog Tareck Smeets.

 

Ketens positiever dan zelfstandigen

Het zijn vooral de grote winkelketens met meer dan zeven werknemers die de koopzondag als positief beschouwen, zo blijkt nog. Al speelt ook de locatie van de winkel een rol: "Uit het onderzoek blijkt dat de Meir, de modewijk en het historische centrum gemiddeld meer klanten aantrekken dan op een weekdag."

 

Smeets schuift meteen ook twee verbeterpistes naar voren: "De overheid kan meer promotie maken voor de verschillende winkelzones in de stad en de openingstijden op koopzondagen. Daarnaast is het een optie om het aantal koopzondagen te reduceren en ze alleen in de 'drukste' maanden te organiseren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.