56% van handelaars wil andere regeling Antwerpse koopzondagen

56% van handelaars wil andere regeling Antwerpse koopzondagen

"De koopzondag zorgt bij meer dan de helft van de winkeliers voor ontevredenheid. Voor heel wat handelaars weegt het verlies van de vrije zondag niet op tegen de behaalde winst", zo blijkt uit een onderzoek van de Antwerpse universiteit.

1 op 2 zondagsklanten is 'nieuw'

De Antwerpse koopzondagen zijn populairder bij consumenten dan bij de winkeleigenaars zelf, zo blijkt uit onderzoek van Tareck Smeets, onder leiding van Ann Verhetsel, professor regionale economie aan de UAntwerpen. Gemiddeld gezien ontvangen de winkeliers op zondag ongeveer 59% van het aantal klanten dat zij normaal op een zaterdag over de vloer krijgen.

 

"De resultaten van de studie wijzen uit dat ongeveer de helft van de klanten op zondag nieuwe klanten zijn. Een kwart van de bezoekers op zondag zijn toeristen, afkomstig uit Nederland en Duitsland", aldus Smeets. Maar, zo stelt de onderzoeker meteen, "de koopzondagen leiden in 32% van de gevallen tot een verlaging van de verkoop op maandag of zaterdag."

 

Hoewel de koopzondagen "voor bijna 6 op de 10 winkeliers (57%) winstgevend" zijn, "zien we dat minder dan de helft (44%) van de respondenten wil doorgaan met de koopzondagen zoals die nu worden georganiseerd, wanneer ze ook de nadelen mee in rekening brengen; 56% van de winkeliers ziet graag een afschaffing of aanpassing van het huidige systeem. Behalve de economische meerkost (personeel e.d.) vinden de winkeliers het verlies van de vrije zondag de belangrijkste reden om de koopzondag af te schaffen", aldus nog Tareck Smeets.

 

Ketens positiever dan zelfstandigen

Het zijn vooral de grote winkelketens met meer dan zeven werknemers die de koopzondag als positief beschouwen, zo blijkt nog. Al speelt ook de locatie van de winkel een rol: "Uit het onderzoek blijkt dat de Meir, de modewijk en het historische centrum gemiddeld meer klanten aantrekken dan op een weekdag."

 

Smeets schuift meteen ook twee verbeterpistes naar voren: "De overheid kan meer promotie maken voor de verschillende winkelzones in de stad en de openingstijden op koopzondagen. Daarnaast is het een optie om het aantal koopzondagen te reduceren en ze alleen in de 'drukste' maanden te organiseren."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top