6 op de 10 Belgen bereid meer te betalen voor producten uit ontwikkelingslanden | RetailDetail

6 op de 10 Belgen bereid meer te betalen voor producten uit ontwikkelingslanden

6 op de 10 Belgen bereid meer te betalen voor producten uit ontwikkelingslanden

Liefst 59% van de Belgen is bereid om meer te betalen voor levensmiddelen of andere producten uit ontwikkelingslanden als ze daarmee de plaatselijke bevolking kunnen ondersteunen. Daarmee doen we beter dan het Europese gemiddelde.

Eén op de 25 wil tot 10% meer betalen

Terwijl gemiddeld één Europeaan op de twee (49% om precies te zijn) bereid is om meer te betalen voor levensmiddelen en producten uit ontwikkelingslanden, ligt dit aandeel in België een stuk hoger: liefst zes op de tien Belgen zijn daartoe bereid. Opvallend: één op de 25 Belgen (4%) is zelfs bereid meer dan 10% extra te betalen.

 

Dat blijkt uit een nieuwe Eurobarometer, een opiniepeiling die in alle Europese landen werd uitgevoerd naar aanleiding van het "Europees Jaar voor Ontwikkeling", een initiatief van de Europese Unie. De peiling, die naging hoe de Europeanen aankijken tegen ontwikkelingshulp en -samenwerking (en de rol die ze daar als burger en consument zelf in kunnen spelen), werd uitgevoerd tussen 13 en 22 september 2014: bij de 28.050 geïnterviewde mensen waren 1.003 Belgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.