6 op de 10 Belgen bereid meer te betalen voor producten uit ontwikkelingslanden

6 op de 10 Belgen bereid meer te betalen voor producten uit ontwikkelingslanden

Liefst 59% van de Belgen is bereid om meer te betalen voor levensmiddelen of andere producten uit ontwikkelingslanden als ze daarmee de plaatselijke bevolking kunnen ondersteunen. Daarmee doen we beter dan het Europese gemiddelde.

Eén op de 25 wil tot 10% meer betalen

Terwijl gemiddeld één Europeaan op de twee (49% om precies te zijn) bereid is om meer te betalen voor levensmiddelen en producten uit ontwikkelingslanden, ligt dit aandeel in België een stuk hoger: liefst zes op de tien Belgen zijn daartoe bereid. Opvallend: één op de 25 Belgen (4%) is zelfs bereid meer dan 10% extra te betalen.

 

Dat blijkt uit een nieuwe Eurobarometer, een opiniepeiling die in alle Europese landen werd uitgevoerd naar aanleiding van het "Europees Jaar voor Ontwikkeling", een initiatief van de Europese Unie. De peiling, die naging hoe de Europeanen aankijken tegen ontwikkelingshulp en -samenwerking (en de rol die ze daar als burger en consument zelf in kunnen spelen), werd uitgevoerd tussen 13 en 22 september 2014: bij de 28.050 geïnterviewde mensen waren 1.003 Belgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top