RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

6 op 10 kleinhandelaars ziet Black Friday niet zitten

icon
Algemeen22 november, 2018

Morgen is het Black Friday, het Amerikaanse shoppingfestijn dat vorig jaar ook bij ons alle records brak. Ook nu zijn de verwachtingen hooggespannen. Toch bij de ketens, want bij de kleinhandel groeit stilaan het verzet tegen de “zoveelste afprijzing op een rij”.

 

Eén op twee Belgen doet mee

“Black Friday is Golden Friday voor de Belgische handel”, klonk het vorig jaar bij handelsfederatie Comeos nadat Black Friday alle verkooprecords had verpulverd. Ook dit jaar zijn de verwachtingen hooggespannen: “Volgens betaalprovider Ingenico zou 53% van de Belgen dit jaar van plan zijn te shoppen op Black Friday. Bijna alle handelaars doen mee”, zegt Hans Cardyn, woordvoerder van de handelsfederatie die vooral grote ketens vertegenwoordigt.

 

Dat vele winkelketens en webshops brood zien in Black Friday, blijkt uit het feit dat de koopjesdag meer en meer uitgroeit tot een koopjesmeerdaagse: Media Markt maakt er een driedaagse van tot en met Cyber Monday, bij Bol.com zijn ze al bezig sinds begin deze week en Zalando komt zelfs anderhalve week lang elke dag met kortingen op de proppen (om slechts dat drietal bij naam te noemen).

 

‘Wake-up Friday’ voor het goede doel

Toch groeit er stilaan ook verzet tegen Black Friday, vooral dan bij kleine zelfstandigen. Zo organiseert de Gentse schoenenzaak Walk The Line een ‘Wake-up Friday’. “De constante race van de ene afprijzing naar de andere is voor iedereen nefast”, zegt uitbaatster Freija De Baere, die het heeft over een “uit de hand gelopen prijzenslag”: “Winkels die niet meedoen verliezen omzet, wie wel meedoet geeft een deel van zijn boterham af. Bovendien is er geen prijshouvast meer. Klanten raken gefrustreerd als ze voor een product de volle pot betalen, en dat later tegen halve prijs zien staan.”

 

Ook Kim Smeets van Blabloom, een Limburgse winkel in kinderspullen, onderhouds- en verzorgingsproducten, heeft het gehad met wat zij “hét symbool van de consumptiemaatschappij” noemt. ““Dit druist in tegen onze waarden en normen.” In plaats van met kortingen te strooien pakken beide onderneemsters – los van elkaar – uit met een ‘positieve’ actie: ze zamelen geld in voor het goede doel.

 

Zij zijn duidelijk niet de enige die flinke bedenkingen hebben bij Black Friday. Uit een bevraging van zelfstandigenorganisatie NSZ bij net geen 500 leden blijkt dat zes op de tien winkeliers bewust niet meedoen aan Black Friday. De meerderheid van hen (67%) boycot Black Friday omdat “de vele kortingsdagen hun winstmarges bijna volledig hebben opgeslorpt”, zegt voorzitter Christine Mattheeuws. Volgens haar zal de consument steeds minder geneigd zijn om tegen de volle pot te kopen maar zal hij zijn aankopen gewoon uitstellen tot een volgende kortingsdag. Resultaat: almaar meer winkels zullen er onderdoor gaan, wat tot een verschraling van het aanbod zal leiden.

 

‘Buy Nothing Friday’ brug te ver

Stilaan groeit ook bij (sommige) consumenten het besef dat het zo niet verder kan. Op Facebook circuleren oproepen om vrijdag niets te kopen: de zogeheten Buy Nothing Day. Dat initiatief, in de jaren 1990 bedacht door een Canadees als statement tegen ongebreideld consumeren, krijgt in onze contreien onder meer de steun van Greenpeace.

 

Al vindt Freija de Baere van Walk The Line dat wel overdreven: “Zo straf je ook de kleinere handelszaken die wél duurzame en eerlijke producten verkopen. Ik ben al blij als de consument bewust kiest, in plaats van dingen te kopen die hij niet nodig heeft, enkel omdat hij korting krijgt.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN