8% Vlamingen wil tweedehands kerstcadeau kopen | RetailDetail

8% Vlamingen wil tweedehands kerstcadeau kopen

8% Vlamingen wil tweedehands kerstcadeau kopen

Acht procent van de Vlamingen zou van plan zijn om één of meerdere kerstcadeaus tweedehands te kopen. Dat blijkt althans uit een onderzoek van iVox in opdracht van Troc.com en De Kringwinkel.

Prijs en milieu voornaamste redenen

Beide ketens melden dat er tijdens de eindejaarperiode ongeveer 20 procent meer klanten over de vloer komen. De grootste reden om tweedehands te kopen is een aantrekkelijke prijs (78 procent), maar ook het milieu (32 procent) blijkt een belangrijk argument.

 

De prijs mag dan wel van belang zijn, toch zegt 64 procent meer dan 50 euro uit te willen geven, terwijl meer dan 25 procent zelfs een budget van meer dan 100 euro heeft voor een tweedehandsgeschenk.

 

Zowel online als fysiek

"Het financiële en het ecologische aspect spelen zeker in rol in de keuze voor tweedehandsgeschenken. Maar de originaliteit is eveneens belangrijk", zegt Pierre Boseret, algemeen directeur bij Troc.com Benelux.

 

Om die tweedehandsartikels te vinden, gaat 57 procent van de Vlamingen op zoektocht in een tweedehandswinkel, terwijl 55 procent zegt het op het internet te zoeken. Ook de klassieke rommelmarkt doet het nog goed, met 33 procent. iVox ondervroeg voor zijn onderzoek 1.800 Belgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.