8% Vlamingen wil tweedehands kerstcadeau kopen

8% Vlamingen wil tweedehands kerstcadeau kopen

Acht procent van de Vlamingen zou van plan zijn om één of meerdere kerstcadeaus tweedehands te kopen. Dat blijkt althans uit een onderzoek van iVox in opdracht van Troc.com en De Kringwinkel.

Prijs en milieu voornaamste redenen

Beide ketens melden dat er tijdens de eindejaarperiode ongeveer 20 procent meer klanten over de vloer komen. De grootste reden om tweedehands te kopen is een aantrekkelijke prijs (78 procent), maar ook het milieu (32 procent) blijkt een belangrijk argument.

 

De prijs mag dan wel van belang zijn, toch zegt 64 procent meer dan 50 euro uit te willen geven, terwijl meer dan 25 procent zelfs een budget van meer dan 100 euro heeft voor een tweedehandsgeschenk.

 

Zowel online als fysiek

"Het financiële en het ecologische aspect spelen zeker in rol in de keuze voor tweedehandsgeschenken. Maar de originaliteit is eveneens belangrijk", zegt Pierre Boseret, algemeen directeur bij Troc.com Benelux.

 

Om die tweedehandsartikels te vinden, gaat 57 procent van de Vlamingen op zoektocht in een tweedehandswinkel, terwijl 55 procent zegt het op het internet te zoeken. Ook de klassieke rommelmarkt doet het nog goed, met 33 procent. iVox ondervroeg voor zijn onderzoek 1.800 Belgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top