Aantal krantenwinkels daalt snel

Aantal krantenwinkels daalt snel

Het aantal krantenwinkels is in 2014 in België met 5 procent afgenomen, zo blijkt uit cijfers van de FOD Economie. Die daling betekent dat er wekelijks 3 tot 4 krantenwinkels de deuren moeten sluiten.

Externe concurrentie

Eind 2013 waren er in België 3.606 krantenwinkels te vinden, een jaar later waren er dat nog maar 3.424. Dat is niet enkel een daling van vijf procent, het is ook 17 procent minder dan in 2009, toen er nog 4.132 krantenwinkels te vinden in België.


De krantenwinkels hebben het naar eigen zeggen vooral moeilijk met het contract tussen de overheid en bpost over de postbedeling van kranten en magazines. Daardoor zijn niet alleen de krantenrondes flink afgenomen, maar ook de losse verkoop in de winkels. Volgens de ondernemers gaat het daarbij om oneerlijke concurrentie. Het contract met bpost loopt nog tot en met 2021, en levert het postbedrijf een jaarlijkse vergoeding van 170 miljoen euro op.


Ook de evolutie van de Nationale Loterij, om steeds meer op onlineverkoop te mikken, is slecht nieuws voor de krantenverkopers. Een derde van hun omzet komt immers uit de verkoop van loterijproducten.

 

Vernieuwen

"De klassieke krantenwinkel raakt door al die evoluties stilaan in de verdrukking en zal sowieso moeten vernieuwen om te overleven", stelt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws vast.

 

"Omdat de aankoop van producten via webwinkels in de lift zit, is het bijvoorbeeld raadzaam om als afhaalpunt te fungeren. Daarnaast kan ook het productgamma uitgebreid worden met speelgoed, boeken, wenskaarten of papierwaren. Zo'n breder aanbod zal sowieso meer klanten aantrekken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top