Adidas, Sony en Visa vragen onderzoek rond toewijzing WK Voetbal 2022

Adidas, Sony en Visa vragen onderzoek rond toewijzing WK Voetbal 2022

De hardnekkige aantijgingen dat Qatar het Wereldkampioenschap Voetbal in 2022 heeft 'gekocht', zijn bij Adidas, Sony en Visa in het verkeerde keelgat geschoten. Drie van de belangrijkste hoofdsponsors van de FIFA eisen een grondig onderzoek.

5 miljoen dollar steekpenningen?

Elektronicaproducent Sony, sportartikelenfabrikant Adidas en kredietkaartenverstrekker Visa eisen snelle opheldering over de toewijzing van het WK Voetbal in 2022 aan de steenrijke oliestaat Qatar. De oproep die de drie megasponsors van de Wereldvoetbalbond FIFA los van elkaar doen, komt er na aanhoudende aantijgingen van onder meer de Sunday Times. Die Britse zondagskrant beweert over documenten te beschikken die aantonen dat gewezen FIFA-bestuurslid Mohamed Bin Hammam zo'n vijf miljoen dollar aan steekpenningen uitdeelde aan andere FIFA-leden om het WK naar zijn land te halen.

 

Adidas liet in een persbericht weten dat de "negatieve sfeer in het publieke debat over de FIFA slecht is voor de FIFA en zijn partners. We hebben er alle vertrouwen in dat deze zaak met de hoogst mogelijke prioriteit behandeld wordt", klinkt het in Duitsland. Sony eist een onderzoek en "verwacht dat FIFA zich houdt aan zijn principes van ethische integriteit en fair play in al zijn activiteiten." Visa sluit zich daar bij aan: "Wij twijfelen er niet aan dat FIFA de gepaste conclusies trekt uit het rapport dat de beschuldigingen onderzoekt."

 

Rapport na WK Brazilië

De FIFA onderzoekt momenteel of de toewijzing van het WK 2022 aan Qatar - alsook die aan Rusland in 2018 - wel volledig volgens het boekje zijn verlopen. FIFA-voorzitter Sepp Blatter had de toewijzing aan Qatar eerder al "een vergissing" genoemd, terwijl Thierry Weil, de marketingdirecteur van FIFA, laat weten dat het lopende onderzoek volledig "beantwoordt aan de verzuchtingen van de sponsors".

 

Het rapport, waar met grote belangstelling wordt naar uitgekeken, zal na het WK in Brazilië – dat nu donderdag van start gaat – bekend worden gemaakt. FIFA-vicevoorzitter Jim Boyce en UEFA-voorzitter Michel Platini verklaarden eerder al dat zij opnieuw willen laten stemmen over de toewijzingen van de WK's mocht blijken dat er onregelmatigheden gebeurden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top