Adidas, Sony en Visa vragen onderzoek rond toewijzing WK Voetbal 2022 | RetailDetail

Adidas, Sony en Visa vragen onderzoek rond toewijzing WK Voetbal 2022

Adidas, Sony en Visa vragen onderzoek rond toewijzing WK Voetbal 2022

De hardnekkige aantijgingen dat Qatar het Wereldkampioenschap Voetbal in 2022 heeft 'gekocht', zijn bij Adidas, Sony en Visa in het verkeerde keelgat geschoten. Drie van de belangrijkste hoofdsponsors van de FIFA eisen een grondig onderzoek.

5 miljoen dollar steekpenningen?

Elektronicaproducent Sony, sportartikelenfabrikant Adidas en kredietkaartenverstrekker Visa eisen snelle opheldering over de toewijzing van het WK Voetbal in 2022 aan de steenrijke oliestaat Qatar. De oproep die de drie megasponsors van de Wereldvoetbalbond FIFA los van elkaar doen, komt er na aanhoudende aantijgingen van onder meer de Sunday Times. Die Britse zondagskrant beweert over documenten te beschikken die aantonen dat gewezen FIFA-bestuurslid Mohamed Bin Hammam zo'n vijf miljoen dollar aan steekpenningen uitdeelde aan andere FIFA-leden om het WK naar zijn land te halen.

 

Adidas liet in een persbericht weten dat de "negatieve sfeer in het publieke debat over de FIFA slecht is voor de FIFA en zijn partners. We hebben er alle vertrouwen in dat deze zaak met de hoogst mogelijke prioriteit behandeld wordt", klinkt het in Duitsland. Sony eist een onderzoek en "verwacht dat FIFA zich houdt aan zijn principes van ethische integriteit en fair play in al zijn activiteiten." Visa sluit zich daar bij aan: "Wij twijfelen er niet aan dat FIFA de gepaste conclusies trekt uit het rapport dat de beschuldigingen onderzoekt."

 

Rapport na WK Brazilië

De FIFA onderzoekt momenteel of de toewijzing van het WK 2022 aan Qatar - alsook die aan Rusland in 2018 - wel volledig volgens het boekje zijn verlopen. FIFA-voorzitter Sepp Blatter had de toewijzing aan Qatar eerder al "een vergissing" genoemd, terwijl Thierry Weil, de marketingdirecteur van FIFA, laat weten dat het lopende onderzoek volledig "beantwoordt aan de verzuchtingen van de sponsors".

 

Het rapport, waar met grote belangstelling wordt naar uitgekeken, zal na het WK in Brazilië – dat nu donderdag van start gaat – bekend worden gemaakt. FIFA-vicevoorzitter Jim Boyce en UEFA-voorzitter Michel Platini verklaarden eerder al dat zij opnieuw willen laten stemmen over de toewijzingen van de WK's mocht blijken dat er onregelmatigheden gebeurden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.