Adidas, Sony en Visa vragen onderzoek rond toewijzing WK Voetbal 2022

Adidas, Sony en Visa vragen onderzoek rond toewijzing WK Voetbal 2022

De hardnekkige aantijgingen dat Qatar het Wereldkampioenschap Voetbal in 2022 heeft 'gekocht', zijn bij Adidas, Sony en Visa in het verkeerde keelgat geschoten. Drie van de belangrijkste hoofdsponsors van de FIFA eisen een grondig onderzoek.

5 miljoen dollar steekpenningen?

Elektronicaproducent Sony, sportartikelenfabrikant Adidas en kredietkaartenverstrekker Visa eisen snelle opheldering over de toewijzing van het WK Voetbal in 2022 aan de steenrijke oliestaat Qatar. De oproep die de drie megasponsors van de Wereldvoetbalbond FIFA los van elkaar doen, komt er na aanhoudende aantijgingen van onder meer de Sunday Times. Die Britse zondagskrant beweert over documenten te beschikken die aantonen dat gewezen FIFA-bestuurslid Mohamed Bin Hammam zo'n vijf miljoen dollar aan steekpenningen uitdeelde aan andere FIFA-leden om het WK naar zijn land te halen.

 

Adidas liet in een persbericht weten dat de "negatieve sfeer in het publieke debat over de FIFA slecht is voor de FIFA en zijn partners. We hebben er alle vertrouwen in dat deze zaak met de hoogst mogelijke prioriteit behandeld wordt", klinkt het in Duitsland. Sony eist een onderzoek en "verwacht dat FIFA zich houdt aan zijn principes van ethische integriteit en fair play in al zijn activiteiten." Visa sluit zich daar bij aan: "Wij twijfelen er niet aan dat FIFA de gepaste conclusies trekt uit het rapport dat de beschuldigingen onderzoekt."

 

Rapport na WK Brazilië

De FIFA onderzoekt momenteel of de toewijzing van het WK 2022 aan Qatar - alsook die aan Rusland in 2018 - wel volledig volgens het boekje zijn verlopen. FIFA-voorzitter Sepp Blatter had de toewijzing aan Qatar eerder al "een vergissing" genoemd, terwijl Thierry Weil, de marketingdirecteur van FIFA, laat weten dat het lopende onderzoek volledig "beantwoordt aan de verzuchtingen van de sponsors".

 

Het rapport, waar met grote belangstelling wordt naar uitgekeken, zal na het WK in Brazilië – dat nu donderdag van start gaat – bekend worden gemaakt. FIFA-vicevoorzitter Jim Boyce en UEFA-voorzitter Michel Platini verklaarden eerder al dat zij opnieuw willen laten stemmen over de toewijzingen van de WK's mocht blijken dat er onregelmatigheden gebeurden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top