Adidas, Sony en Visa vragen onderzoek rond toewijzing WK Voetbal 2022

Adidas, Sony en Visa vragen onderzoek rond toewijzing WK Voetbal 2022

De hardnekkige aantijgingen dat Qatar het Wereldkampioenschap Voetbal in 2022 heeft 'gekocht', zijn bij Adidas, Sony en Visa in het verkeerde keelgat geschoten. Drie van de belangrijkste hoofdsponsors van de FIFA eisen een grondig onderzoek.

5 miljoen dollar steekpenningen?

Elektronicaproducent Sony, sportartikelenfabrikant Adidas en kredietkaartenverstrekker Visa eisen snelle opheldering over de toewijzing van het WK Voetbal in 2022 aan de steenrijke oliestaat Qatar. De oproep die de drie megasponsors van de Wereldvoetbalbond FIFA los van elkaar doen, komt er na aanhoudende aantijgingen van onder meer de Sunday Times. Die Britse zondagskrant beweert over documenten te beschikken die aantonen dat gewezen FIFA-bestuurslid Mohamed Bin Hammam zo'n vijf miljoen dollar aan steekpenningen uitdeelde aan andere FIFA-leden om het WK naar zijn land te halen.

 

Adidas liet in een persbericht weten dat de "negatieve sfeer in het publieke debat over de FIFA slecht is voor de FIFA en zijn partners. We hebben er alle vertrouwen in dat deze zaak met de hoogst mogelijke prioriteit behandeld wordt", klinkt het in Duitsland. Sony eist een onderzoek en "verwacht dat FIFA zich houdt aan zijn principes van ethische integriteit en fair play in al zijn activiteiten." Visa sluit zich daar bij aan: "Wij twijfelen er niet aan dat FIFA de gepaste conclusies trekt uit het rapport dat de beschuldigingen onderzoekt."

 

Rapport na WK Brazilië

De FIFA onderzoekt momenteel of de toewijzing van het WK 2022 aan Qatar - alsook die aan Rusland in 2018 - wel volledig volgens het boekje zijn verlopen. FIFA-voorzitter Sepp Blatter had de toewijzing aan Qatar eerder al "een vergissing" genoemd, terwijl Thierry Weil, de marketingdirecteur van FIFA, laat weten dat het lopende onderzoek volledig "beantwoordt aan de verzuchtingen van de sponsors".

 

Het rapport, waar met grote belangstelling wordt naar uitgekeken, zal na het WK in Brazilië – dat nu donderdag van start gaat – bekend worden gemaakt. FIFA-vicevoorzitter Jim Boyce en UEFA-voorzitter Michel Platini verklaarden eerder al dat zij opnieuw willen laten stemmen over de toewijzingen van de WK's mocht blijken dat er onregelmatigheden gebeurden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top