Adidas, Sony en Visa vragen onderzoek rond toewijzing WK Voetbal 2022 | RetailDetail

Adidas, Sony en Visa vragen onderzoek rond toewijzing WK Voetbal 2022

Adidas, Sony en Visa vragen onderzoek rond toewijzing WK Voetbal 2022

De hardnekkige aantijgingen dat Qatar het Wereldkampioenschap Voetbal in 2022 heeft 'gekocht', zijn bij Adidas, Sony en Visa in het verkeerde keelgat geschoten. Drie van de belangrijkste hoofdsponsors van de FIFA eisen een grondig onderzoek.

5 miljoen dollar steekpenningen?

Elektronicaproducent Sony, sportartikelenfabrikant Adidas en kredietkaartenverstrekker Visa eisen snelle opheldering over de toewijzing van het WK Voetbal in 2022 aan de steenrijke oliestaat Qatar. De oproep die de drie megasponsors van de Wereldvoetbalbond FIFA los van elkaar doen, komt er na aanhoudende aantijgingen van onder meer de Sunday Times. Die Britse zondagskrant beweert over documenten te beschikken die aantonen dat gewezen FIFA-bestuurslid Mohamed Bin Hammam zo'n vijf miljoen dollar aan steekpenningen uitdeelde aan andere FIFA-leden om het WK naar zijn land te halen.

 

Adidas liet in een persbericht weten dat de "negatieve sfeer in het publieke debat over de FIFA slecht is voor de FIFA en zijn partners. We hebben er alle vertrouwen in dat deze zaak met de hoogst mogelijke prioriteit behandeld wordt", klinkt het in Duitsland. Sony eist een onderzoek en "verwacht dat FIFA zich houdt aan zijn principes van ethische integriteit en fair play in al zijn activiteiten." Visa sluit zich daar bij aan: "Wij twijfelen er niet aan dat FIFA de gepaste conclusies trekt uit het rapport dat de beschuldigingen onderzoekt."

 

Rapport na WK Brazilië

De FIFA onderzoekt momenteel of de toewijzing van het WK 2022 aan Qatar - alsook die aan Rusland in 2018 - wel volledig volgens het boekje zijn verlopen. FIFA-voorzitter Sepp Blatter had de toewijzing aan Qatar eerder al "een vergissing" genoemd, terwijl Thierry Weil, de marketingdirecteur van FIFA, laat weten dat het lopende onderzoek volledig "beantwoordt aan de verzuchtingen van de sponsors".

 

Het rapport, waar met grote belangstelling wordt naar uitgekeken, zal na het WK in Brazilië – dat nu donderdag van start gaat – bekend worden gemaakt. FIFA-vicevoorzitter Jim Boyce en UEFA-voorzitter Michel Platini verklaarden eerder al dat zij opnieuw willen laten stemmen over de toewijzingen van de WK's mocht blijken dat er onregelmatigheden gebeurden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.