Afronden tot op 5 eurocent toegelaten vanaf 1 oktober

Afronden tot op 5 eurocent toegelaten vanaf 1 oktober

Vanaf 1 oktober mogen handelaars het totaalbedrag op het kasticket afronden tot op vijf eurocent. 'Mogen', want een verplichting is het niet. De supermarkten doen alvast niet mee, laat handelsfederatie Comeos weten.

Enkel voor cashbetalingen

Eind maart, toen de ministerraad het na veel gebakkelei eens raakte over de mogelijkheid om betalingen in eurocenten af te ronden, werd gemeld dat de regels al in juni van kracht zouden worden. Maar uiteindelijk wordt het dus 1 oktober.

 

Vanaf dan kunnen handelaars en vrije beroepen het totaalbedrag op het kasticket afronden naar de dichtstbijzijnde 0 of 5 cent: een bedrag van 99,98 euro mag dan worden afgerond naar 100 euro, net zoals een totaal van 100,02 euro naar beneden mag worden afgerond.

 

De FOD Economie, die morgen meer tekst en uitleg geeft, benadrukt dat er geen verplichting is om mee te doen met de afrondingsmogelijkheid en dat het afronden zoals reeds beslist in maart beperkt blijft tot het eindbedrag én tot cash betalingen (de regel geldt dus niet voor wie elektronisch of met maaltijdcheques betaalt).

 

Na twee jaar zou er een evaluatie van de ingreep moeten volgen, met het oog op een eventuele uitbreiding naar bijvoorbeeld elektronische betalingen.

 

"Supermarkten doen niet mee"

Nu al is zeker dat de supermarkten niet meedoen. "We lieten in april al weten dat supermarkten de afronding niet zouden doorvoeren", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. Nochtans waren de supermarkten voorstander, maar "doordat de ontslagnemende regering besliste om elektronische betalingen niet af te ronden, worden supermarkten voor onoverkomelijke problemen gesteld."

 

"Ze zouden bijvoorbeeld twee kassasystemen moeten introduceren, een onmogelijke operatie. Alleen wanneer de afronding mogelijk wordt gemaakt voor alle betalingen – cash én elektronisch – zullen we van de mogelijkheid gebruik maken", klinkt het.

 

Comeos vestigt daartoe zijn hoop op de volgende regering. "In het ontwerp-regeerakkoord is een evaluatie van de maatregel voorzien, zodat de afronding kan worden uitgebreid naar alle betaalmiddelen", aldus nog Michel. "We rekenen erop dat die evaluatie er bijzonder snel komt, want ze zal ongetwijfeld uitwijzen dat de huidige regeling een slag in het water is. De kleinste muntjes zullen niet verdwijnen zo lang supermarkten ze blijven gebruiken. Aan de nieuwe regering om de maatregel bij te sturen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top