RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags Artificiële IntelligentieRetailDetail Events
  • Onderwerpen DigitaliseringRetail Marketing Day
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“AI doet de grenzen tussen klantservice en marketing vervagen”

icon
Algemeen9 september, 2025
Shutterstock.com

Straks gaat “agentic” AI niet alleen klantvragen beantwoorden, maar ook koopgedrag voorspellen: dat gaat retailers helpen om de klantverwachtingen te overtreffen, zegt Yasin Hadnan van CM.com.

Het speelveld verandert

Steeds meer retailers zien potentieel in het toepassen van artificiële intelligentie. De mogelijkheden op dat vlak evolueren snel: met name de recente opkomst van zogeheten “agentic AI” verandert immers het speelveld, zegt account executive Yasin Hadnan van CM.com, marktleider in de Benelux op het vlak van “AI driven conversational software”. AI-agenten kunnen zonder voortdurende menselijke tussenkomst stappen zetten en acties uitvoeren.

Een voorbeeld? “Je kan aan ChatGPT vragen: ik ga naar Barcelona, geeft me drie tips. Dat is generatieve AI. Agentic AI is: ChatGPT, boek me mijn hotel en mijn vliegtickets. Die technologie gaat dus acties voor ons uitvoeren. Wij geloven dat we dat binnen marketing en klantservice ook kunnen toepassen: het uitvoeren van businessprocessen met de intelligentie van een taalmodel.”

Fouten leiden tot ontevredenheid

Retailers zien vaak dezelfde klantvragen terugkomen, zoals: “waar is mijn pakketje?” Die informatie kan agentic AI opvragen en terugsturen. Maar er is ook potentieel langs de marketingkant: deze consument heeft in het verleden dit bij ons gekocht – voorspel op basis van dit aankoopgedrag wat de volgende aankoop zal zijn. “Dan kan je proactief een communicatie sturen naar die klanten over een product dat hen mogelijk interesseert. De grenzen tussen customer service en marketing vervagen.”

De verwachtingen van klanten in hun communicatie met bedrijven zijn enorm gestegen. “Wat wij bij CM.com doen, is de klantervaring inlossen en zelfs overtreffen. Met de juiste communicatie naar de juiste mensen op het juiste moment via het juiste kanaal.” Alles staat of valt daarbij met de kwaliteit van je data. Alleen met goede en gestructureerde data kan je gepersonaliseerde campagnes opzetten. Zo niet loop je kans dat je klanten bestookt met irrelevante communicatie. “Ik ben een fervent loper, maar ik krijg soms aanbiedingen voor vrouwenloopschoenen van een retailer waar ik al twee paar schoenen heb gekocht. Dat kan niet. Fouten leiden tot ontevredenheid bij de klanten.”

“Experimenteer ermee”

Hoe nieuw is dit voor retailers? “Eind 2022 kwam ChatGPT op de markt. Zeker sinds eind vorig jaar worden er meer en meer toepassingen gebouwd op dat taalmodel, ook bij kleinere bedrijven. Voor sommige retailers blijft het nog een ver van mijn bed show. Ik denk dat het nu zaak is om er een eerste ervaring mee op te doen. Neem de kans om te testen, te falen en te leren. Experimenteer ermee.”

Klanten van CM.com, zoals Kruidvat, ICI Paris XL, XXL Nutrition en Basic-Fit, zetten de technologie in om eenvoudige vragen op te nemen en klanten snel te helpen. “Ik zie nog altijd chatbots die enkel beschikbaar zijn tussen 9 en 5. De technologie laat vandaag echt wel toe om een intelligente oplossing te bouwen die er altijd is en die 80% van de klantvragen kan beantwoorden.”

Op de Retail Marketing Day van RetailDetail, op 25 september in Antwerpen, deelt Yasin Hadnan tips en aandachtspunten over omgaan met AI in een retailomgeving. Ook op het podium die dag: sprekers van Action, Primark, TakkoFashion, Carrefour en Addretail. Tickets reserveren kan via de link hieronder.

Ik kom naar de Retail Marketing Day

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN