Alibaba-topman Jack Ma wil krant uit Hongkong | RetailDetail

Alibaba-topman Jack Ma wil krant uit Hongkong

Alibaba-topman Jack Ma wil krant uit Hongkong

Jack Ma, de steenrijke oprichter van China's grootste internetbedrijf Alibaba, heeft zijn zinnen gezet op SCMP Group Ltd., de uitgever van onder meer de South China Morning Post uit Hongkong.

Jeff Bezos van Amazon achterna

De South China Morning Post is een Engelstalige krant, die wordt gemaakt in Hongkong en al 112 jaar verschijnt. Maar net als zoveel andere kranten wereldwijd worstelt ook de SCMP met de opkomst van het internet en de daarmee gepaard gaande afkalving van het lezersbestand en de reclame-inkomsten.

 

SCMP Group Ltd. is momenteel in handen van de Maleisische miljardair Robert Kuok, die de groep in 1993 kocht van Rupert Murdoch. Welk belang Jack Ma ambieert in de uitgeverij, die behalve de krant ook nog magazines uitgeeft en ander drukwerk verzorgt, is niet bekend. De deal wordt eerstdaags beklonken, zo vertelden ingewijden aan financieel persbureau Bloomberg.

 

Als de deal rond is, wordt Jack Ma meteen de derde bekende internetmiljardair die een actieve rol gaat spelen in de media. In 2012 verwierf Chris Hughes, een van de mede-oprichters van de sociaalnetwerksite Facebook, een meerderheidsparticipatie in het tijdschrift New Republic. In 2013 kocht Jeff Bezos van internetwarenhuis Amazon nog de Amerikaanse krant Washington Post.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top