Alweer forse daling van boekenverkoop | RetailDetail

Alweer forse daling van boekenverkoop

Alweer forse daling van boekenverkoop

De boekenverkoop blijft klappen krijgen: in de eerste helft van 2014 daalde de boekenomzet in Vlaanderen met 4,5% tot 84,7 miljoen euro en het aantal verkochte exemplaren zelfs met 6,6% tot 6,5 miljoen stuks. Internet is nog het enige kanaal dat groeit.

Dankzij Eerste Wereldoorlog

Het is al het derde jaar op rij dat de boekenverkoop in de min gaat, zo blijkt uit de halfjaarcijfers van Boek.be. Vooral literaire fictie moet een stevige klap incasseren (-11,9%): "De verkoop van de top 10 titels bedraagt dit voorjaar slechts de helft van de omzet van vorig jaar", terwijl de boekenverkoop traditioneel sterk afhankelijk is van bestsellers.

 

De informatieve non-fictie doet het dit voorjaar wel goed met een stijging met 5,1%, die vooral te danken is aan het grote aantal geschiedenisboeken naar aanleiding van de herdenking van de Eerste Wereldoorlog.

 

Internet enige groeier

Voor het eerst publiceert Boek.be ook betrouwbare cijfers over de verkoop van digitale boeken of e-boeken in Vlaanderen. In het tweede kwartaal van 2014 ging het om 99.000 exemplaren (ter vergelijking: in hetzelfde kwartaal gingen er nog 3,2 miljoen papieren boeken over de toonbank).

 

"Uiteraard wordt deze verkoop vooral online gerealiseerd, waardoor 1 boek op 4 dat bij een webshop wordt gekocht vandaag een e-boek is", klinkt het. De internetboekhandel is meteen de enige groeier binnen de dalende markt, met een +14,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hiermee stijgt het aandeel van de online winkels binnen de totale boekenverkoop al boven de 12,5% uit. Alle andere marktkanalen (boekenwinkels én supermarkten) zien hun verkoop dalen.

 

In heel wat Europese landen is overigens dezelfde negatieve trend merkbaar: Nederland en Spanje krijgen de zwaarste klappen met respectievelijk -11,12% en -9,1%, Duitsland (-3,8%) en Frankrijk (-4,2% ) doen het iets minder slecht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.