Amazon eerste retailer in top-10 meest waardevolle merken | RetailDetail

Amazon eerste retailer in top-10 meest waardevolle merken

Amazon eerste retailer in top-10 meest waardevolle merken

Voor het eerst haalt een retailer de top-10 van meest waardevolle merken ter wereld: merkenspecialist Interbrand plakt een waarde van omgerekend net geen 34 miljard euro op het merk Amazon, bijna een derde meer dan een jaar geleden.

Drie retailers in top-100

In één jaar tijd steeg de merkwaarde van Amazon met liefst 29%, goed voor een tiende plaats. De merkwaarde wordt berekend op basis van drie criteria: de financiële bijdrage van het merk tot de bedrijfsresultaten, de impact van het merk op de doelgroep en de kracht van het merk om ook in de toekomst inkomsten te blijven genereren.

 

Verderop in de top-100 staat Ikea op 27 met een merkwaarde van 16,54 miljard dollar (ca. 15 miljard euro), eBay prijkt op 32 en is 13,94 miljard dollar waard (of omgerekend 12,5 miljard euro). Samen zijn de 100 meest waardevolle merken van de wereld zijn omgerekend 1.520 miljard euro waard, een stijging met 7,1% in één jaar tijd. Aan de top van het klassement wijzigt niets: Apple klimt 43% naar 170,28 miljard dollar (ca. 150 miljard euro), voor Google met 120,31 miljard dollar (ca. 105 miljard euro, +12%) en Coca-Cola staat met 78,42 miljard dollar (ca. 70 miljard euro, -4%).

 

Nieuw in de lijst zijn Lego op 82, Paypal op 97, Mini op 98, Moët & Chandon op 99 en Lenovo op 100 (Lenovo is na Huawei pas het tweede Chinese merk dat de top-100 haalt). Naar een Belgisch merk blijft het ook dit jaar vergeefs zoeken, maar onze noorderburen hebben wel drie merken in de top-100: Philips op 47 (-8%), Shell op 78 (-12%) en Heineken op 89 (+14%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.