Amazon eerste retailer in top-10 meest waardevolle merken | RetailDetail

Amazon eerste retailer in top-10 meest waardevolle merken

Amazon eerste retailer in top-10 meest waardevolle merken

Voor het eerst haalt een retailer de top-10 van meest waardevolle merken ter wereld: merkenspecialist Interbrand plakt een waarde van omgerekend net geen 34 miljard euro op het merk Amazon, bijna een derde meer dan een jaar geleden.

Drie retailers in top-100

In één jaar tijd steeg de merkwaarde van Amazon met liefst 29%, goed voor een tiende plaats. De merkwaarde wordt berekend op basis van drie criteria: de financiële bijdrage van het merk tot de bedrijfsresultaten, de impact van het merk op de doelgroep en de kracht van het merk om ook in de toekomst inkomsten te blijven genereren.

 

Verderop in de top-100 staat Ikea op 27 met een merkwaarde van 16,54 miljard dollar (ca. 15 miljard euro), eBay prijkt op 32 en is 13,94 miljard dollar waard (of omgerekend 12,5 miljard euro). Samen zijn de 100 meest waardevolle merken van de wereld zijn omgerekend 1.520 miljard euro waard, een stijging met 7,1% in één jaar tijd. Aan de top van het klassement wijzigt niets: Apple klimt 43% naar 170,28 miljard dollar (ca. 150 miljard euro), voor Google met 120,31 miljard dollar (ca. 105 miljard euro, +12%) en Coca-Cola staat met 78,42 miljard dollar (ca. 70 miljard euro, -4%).

 

Nieuw in de lijst zijn Lego op 82, Paypal op 97, Mini op 98, Moët & Chandon op 99 en Lenovo op 100 (Lenovo is na Huawei pas het tweede Chinese merk dat de top-100 haalt). Naar een Belgisch merk blijft het ook dit jaar vergeefs zoeken, maar onze noorderburen hebben wel drie merken in de top-100: Philips op 47 (-8%), Shell op 78 (-12%) en Heineken op 89 (+14%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top