Amazon eerste retailer in top-10 meest waardevolle merken

Amazon eerste retailer in top-10 meest waardevolle merken

Voor het eerst haalt een retailer de top-10 van meest waardevolle merken ter wereld: merkenspecialist Interbrand plakt een waarde van omgerekend net geen 34 miljard euro op het merk Amazon, bijna een derde meer dan een jaar geleden.

Drie retailers in top-100

In één jaar tijd steeg de merkwaarde van Amazon met liefst 29%, goed voor een tiende plaats. De merkwaarde wordt berekend op basis van drie criteria: de financiële bijdrage van het merk tot de bedrijfsresultaten, de impact van het merk op de doelgroep en de kracht van het merk om ook in de toekomst inkomsten te blijven genereren.

 

Verderop in de top-100 staat Ikea op 27 met een merkwaarde van 16,54 miljard dollar (ca. 15 miljard euro), eBay prijkt op 32 en is 13,94 miljard dollar waard (of omgerekend 12,5 miljard euro). Samen zijn de 100 meest waardevolle merken van de wereld zijn omgerekend 1.520 miljard euro waard, een stijging met 7,1% in één jaar tijd. Aan de top van het klassement wijzigt niets: Apple klimt 43% naar 170,28 miljard dollar (ca. 150 miljard euro), voor Google met 120,31 miljard dollar (ca. 105 miljard euro, +12%) en Coca-Cola staat met 78,42 miljard dollar (ca. 70 miljard euro, -4%).

 

Nieuw in de lijst zijn Lego op 82, Paypal op 97, Mini op 98, Moët & Chandon op 99 en Lenovo op 100 (Lenovo is na Huawei pas het tweede Chinese merk dat de top-100 haalt). Naar een Belgisch merk blijft het ook dit jaar vergeefs zoeken, maar onze noorderburen hebben wel drie merken in de top-100: Philips op 47 (-8%), Shell op 78 (-12%) en Heineken op 89 (+14%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Niet alle retailers zijn fan van Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk zijn er een aantal retailers die bewust Black Friday vermijden. Sommige onder hen gaan zelfs nog een stapje verder en maken van Black Friday gebruik om een andere boodschap over consumeren te sturen.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

(Update) Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een 30-tal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Back to top