Amazon eerste retailer in top-10 meest waardevolle merken

Amazon eerste retailer in top-10 meest waardevolle merken

Voor het eerst haalt een retailer de top-10 van meest waardevolle merken ter wereld: merkenspecialist Interbrand plakt een waarde van omgerekend net geen 34 miljard euro op het merk Amazon, bijna een derde meer dan een jaar geleden.

Drie retailers in top-100

In één jaar tijd steeg de merkwaarde van Amazon met liefst 29%, goed voor een tiende plaats. De merkwaarde wordt berekend op basis van drie criteria: de financiële bijdrage van het merk tot de bedrijfsresultaten, de impact van het merk op de doelgroep en de kracht van het merk om ook in de toekomst inkomsten te blijven genereren.

 

Verderop in de top-100 staat Ikea op 27 met een merkwaarde van 16,54 miljard dollar (ca. 15 miljard euro), eBay prijkt op 32 en is 13,94 miljard dollar waard (of omgerekend 12,5 miljard euro). Samen zijn de 100 meest waardevolle merken van de wereld zijn omgerekend 1.520 miljard euro waard, een stijging met 7,1% in één jaar tijd. Aan de top van het klassement wijzigt niets: Apple klimt 43% naar 170,28 miljard dollar (ca. 150 miljard euro), voor Google met 120,31 miljard dollar (ca. 105 miljard euro, +12%) en Coca-Cola staat met 78,42 miljard dollar (ca. 70 miljard euro, -4%).

 

Nieuw in de lijst zijn Lego op 82, Paypal op 97, Mini op 98, Moët & Chandon op 99 en Lenovo op 100 (Lenovo is na Huawei pas het tweede Chinese merk dat de top-100 haalt). Naar een Belgisch merk blijft het ook dit jaar vergeefs zoeken, maar onze noorderburen hebben wel drie merken in de top-100: Philips op 47 (-8%), Shell op 78 (-12%) en Heineken op 89 (+14%).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top