Amerikaanse bedrijven steken 125 miljard in strijd tegen klimaatopwarming

Amerikaanse bedrijven steken 125 miljard in strijd tegen klimaatopwarming

Dertien grote Amerikaanse bedrijven, waaronder Google, Coca-Cola, Walmart en Apple, hebben vandaag bekendgemaakt dat ze 140 miljard dollar (125 miljard euro) gaan investeren in de vermindering van hun CO2-uitstoot.

Investeren in duurzaamheid

Daarmee tonen de bedrijven hun steun aan een initiatief van de Amerikaanse regering, die bedrijven wil betrekken in de strijd tegen de klimaatverandering. Naast het verlagen van de CO2-uitstoot beloven de bedrijven ook 1.600 megawatt extra hernieuwbare energie te creëren en te gaan investeren in bedrijven die werken aan duurzaamheid. Tot slot moet ook het waterverbruik aangepakt worden.

 

De meeste bedrijven hebben daarvoor privé-initiatieven uitgewerkt: zo wil Walmart de ontbossing in de toeleveringsketen tegen 2020 tot nul herleiden, terwijl Apple voor het einde van volgend jaar 280 megawatt extra schone energie wil opwekken. Pakjesdienst UPS wil dan weer investeren in zuinige en schone technologie voor zijn wagenpark.

 

Bij de bedrijven die hun steun hebben toegezegd, zitten ook nog grote producenten als PepsiCo, Cargill, General Motors en Microsoft, en diverse bedrijven uit de financiële sector. De Amerikaanse regering hoopt binnen enkele maanden nog een lijst met bedrijven toe te voegen aan de dertien die nu hun steun hebben uitgesproken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Niet alle retailers zijn fan van Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk zijn er een aantal retailers die bewust Black Friday vermijden. Sommige onder hen gaan zelfs nog een stapje verder en maken van Black Friday gebruik om een andere boodschap over consumeren te sturen.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

(Update) Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een 30-tal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Back to top