RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

icon
Algemeen15 mei, 2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere ‘customer journey’. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

 

Veranderend retaillandschap

“Winning at the moment of purchase”, zo luidt de titel van het Trade & Shopper Marketing Congress dat RetailDetail en LD&Co samen organiseren op 12 juni. Het is een onmisbaar congres van en voor mensen die met sell-out bezig zijn, ongeacht of hun titel category manager, trade of shopper marketeer, business development manager… is. “We gaan na wat er leeft in het vak en brengen testimonials van experten en ervaren professionals.  Op die manier krijgen de deelnemers inzicht en inspiratie die hen kan helpen in het uitvoeren van hun vak”, zegt Luc Desmedt, zaakvoerder van LD&Co.

 

Dat vak wordt er niet eenvoudiger op: “Door de complexiteit van de customer journey is het niet evident om op alle belangrijke ’touchpoints’ even prominent aanwezig te zijn. Het moment van de aankoop is zo mogelijk nog crucialer geworden. Daarbij komt dat de samenwerking met retailers er niet simpeler op wordt: het retaillandschap wordt grondig hertekend, de onderlinge concurrentie is bikkelhard en de verwachtingen tegenover leveranciers liggen steeds hoger.”

 

Grote uitdagingen

Ook in deze turbulente tijden blijven de basisregels van retail wel gelden: shoppers aantrekken en ervoor zorgen dat ze kopers worden, zowel op winkelniveau als per categorie, dat is waar het om draait. Voor leveranciers is een grondige kennis van hun categorie, van retailers en shoppers dan ook onontbeerlijk. “Die inzichten moet je bovendien pragmatisch doorvertalen naar een efficiënt sell-outplan dat rekening houdt met de praktische mogelijkheden en beperkingen van de retailers.”

 

De meeste leveranciers erkennen vandaag het belang van sell-outmanagement binnen de commerciële strategie wel, maar worstelen nog vaak met de optimale invulling ervan, meent Desmedt. “Trade marketing is een relatief nieuwe, afzonderlijke tak van sport, met eigen regels en met specifieke organisatorische, strategische en tactische uitdagingen. Wat is de plaats van trade marketing in de organisatie? Hoe verloopt de interactie met sales en marketing? Welke bevoegdheden krijgt de afdeling? Is er voldoende ruimte om de business vanuit categorieperspectief te bekijken en niet louter vanuit merkenperspectief? Welke rol speelt trade marketing in de contacten met retailers? Welke data wil je verzamelen en hoe ga je ze analyseren? Hoe kan je het promotiebeleid optimaliseren? Wat is het ideale planogram voor de categorie?”

 

Bekende namen

Het Trade & Shopper Marketing Congress biedt een uniek forum om inzichten en ervaringen te delen die kunnen helpen om deze grote uitdagingen aan te pakken, en ook de mogelijkheid om vakgenoten te ontmoeten. Het programma benadert het thema vanuit verschillende invalshoeken en brengt een mix van grotere en minder grote spelers, waaronder Coca-Cola European Partners, McCain Foods Belgium, Mondelēz International, Philips Lighting Benelux en Daltix, een veelbelovende start-up die in staat is om op een zeer efficiënte en snelle manier waardevolle data te genereren.

 

Het Trade & Shopper Marketing Congress vindt plaats op dinsdag 12 juni in Living Tomorrow in Vilvoorde. Via deze link vind je meer informatie over het congress en kan je tickets bestellen. Wacht niet te lang, want vol is vol!

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN