Bedenker Playmobil overleden | RetailDetail

Bedenker Playmobil overleden

Bedenker Playmobil overleden

Horst Brandstätter, de bedenker van de populaire Playmobil-speelgoedfiguurtjes, is vorige woensdag op 81-jarige leeftijd overleden. Dat heeft producent Geobra-Brandstätter gisteren bekendgemaakt.

Van doodskisten tot 2,8 miljard 'poppetjes'

Misschien doet de naam Horst Brandstätter niet meteen een belletje rinkelen, maar zijn 'uitvinding' des te meer: Playmobil, na Lego en Barbie ongetwijfeld het bekendste speelgoed ter wereld. Hij was het die het Duitse bedrijf van zijn twee ooms, dat onderdelen voor doodskisten maakte, in 1974 omvormde tot producent van de plastic speelgoedfiguurtjes.

 

Het werd een waanzinnig succes: alles samen zijn al 2,8 miljard Playmobilfiguurtjes verkocht. Geobra-Brandstätter, dat ook nog plastic bloembakken produceert, was vorig jaar goed voor een omzet van 596 miljoen euro. Er werken 4.000 mensen. In Zirndorf, waar de hoofdzetel is gevestigd, is ook een Playmobil-themapark gebouwd, net als in Athene, Malta, Florida en Parijs.

 

Om de toekomst van de fabriek en de speelgoedfiguurtjes veilig te stellen, had Brandstätter eerder al een stichting opgericht. Die wordt nu eigenaar van het bedrijf. Horst Brandstätter overleed vorige week na een korte ziekte. Hij werd 81.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.