Belg blijft kampioen van de kortingsbon | RetailDetail

Belg blijft kampioen van de kortingsbon

Belg blijft kampioen van de kortingsbon

In 2014 werden in België liefst 85 miljoen kortingsbonnen afgegeven aan de winkelkassa. Gemiddeld spaarde de klant daarmee 1 euro per bon uit voor voedingsproducten en 1,20 euro voor non-food, goed voor een slordige 100 miljoen euro 'winst'.

6,4 kortingsbons per Belg

Elke Belg verzilverde vorig jaar gemiddeld 6,4 kortingsbonnen of coupons in de winkel. Dat becijferde HighCo Data Benelux, het bedrijf dat de financiële stromen en marketinganalyses van kortingsbonnen voor zijn rekening neemt. Sinds 2010 gebruikten we 600 miljoen kortingsbonnen, goed voor een besparing van 720 miljoen euro. Vorige jaren prijkte ons land ook al bovenaan op het couponlijstje.

 

"Die cijfers blijven al enkele jaren stabiel", zegt financieel directeur Willem Stox van HighCo Data in Het Nieuwsblad. "De Belgen blijven daarmee de actiefste knippers van bonnen en doen het nog iets beter dan de Fransen." Onze zuiderburen stranden op 5,6 bonnen per persoon.

 

Almaar vaker e-coupons

Driekwart van de bonnen halen we nog altijd in het verkooppunt zelf: op de verpakking van het product of via acties in de winkelrekken. Op de tweede plaats volgen de reclamebladen, maar ook de e-coupon is aan een sterke opmars bezig: "Dat zijn bonnen die op de website van een merk worden aangeboden, worden uitgeprint en zo aangeboden aan de kassa", zegt Stox. Het gaat hier intussen al om één miljoen geprinte coupons.

 

Verder werden nog 100.000 kortingen geïnd via gespecialiseerde apps op de smartphone, goed voor een stijging van 30% op een jaar tijd.

 

Overigens maken de Belgen ook gretig gebruik van "cashback-acties", waarbij ze na hun aankoop een deel van het bedrag terugbetaald krijgen. Met dergelijke acties bespaarde de Belg 70 miljoen euro sinds 2010. Dat komt overeen met ongeveer 11 miljoen aangevraagde betalingen die verwerkt werden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.