Belg blijft kampioen van de kortingsbon

Belg blijft kampioen van de kortingsbon

In 2014 werden in België liefst 85 miljoen kortingsbonnen afgegeven aan de winkelkassa. Gemiddeld spaarde de klant daarmee 1 euro per bon uit voor voedingsproducten en 1,20 euro voor non-food, goed voor een slordige 100 miljoen euro 'winst'.

6,4 kortingsbons per Belg

Elke Belg verzilverde vorig jaar gemiddeld 6,4 kortingsbonnen of coupons in de winkel. Dat becijferde HighCo Data Benelux, het bedrijf dat de financiële stromen en marketinganalyses van kortingsbonnen voor zijn rekening neemt. Sinds 2010 gebruikten we 600 miljoen kortingsbonnen, goed voor een besparing van 720 miljoen euro. Vorige jaren prijkte ons land ook al bovenaan op het couponlijstje.

 

"Die cijfers blijven al enkele jaren stabiel", zegt financieel directeur Willem Stox van HighCo Data in Het Nieuwsblad. "De Belgen blijven daarmee de actiefste knippers van bonnen en doen het nog iets beter dan de Fransen." Onze zuiderburen stranden op 5,6 bonnen per persoon.

 

Almaar vaker e-coupons

Driekwart van de bonnen halen we nog altijd in het verkooppunt zelf: op de verpakking van het product of via acties in de winkelrekken. Op de tweede plaats volgen de reclamebladen, maar ook de e-coupon is aan een sterke opmars bezig: "Dat zijn bonnen die op de website van een merk worden aangeboden, worden uitgeprint en zo aangeboden aan de kassa", zegt Stox. Het gaat hier intussen al om één miljoen geprinte coupons.

 

Verder werden nog 100.000 kortingen geïnd via gespecialiseerde apps op de smartphone, goed voor een stijging van 30% op een jaar tijd.

 

Overigens maken de Belgen ook gretig gebruik van "cashback-acties", waarbij ze na hun aankoop een deel van het bedrag terugbetaald krijgen. Met dergelijke acties bespaarde de Belg 70 miljoen euro sinds 2010. Dat komt overeen met ongeveer 11 miljoen aangevraagde betalingen die verwerkt werden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top