Belg blijft kampioen van de kortingsbon

Belg blijft kampioen van de kortingsbon

In 2014 werden in België liefst 85 miljoen kortingsbonnen afgegeven aan de winkelkassa. Gemiddeld spaarde de klant daarmee 1 euro per bon uit voor voedingsproducten en 1,20 euro voor non-food, goed voor een slordige 100 miljoen euro 'winst'.

6,4 kortingsbons per Belg

Elke Belg verzilverde vorig jaar gemiddeld 6,4 kortingsbonnen of coupons in de winkel. Dat becijferde HighCo Data Benelux, het bedrijf dat de financiële stromen en marketinganalyses van kortingsbonnen voor zijn rekening neemt. Sinds 2010 gebruikten we 600 miljoen kortingsbonnen, goed voor een besparing van 720 miljoen euro. Vorige jaren prijkte ons land ook al bovenaan op het couponlijstje.

 

"Die cijfers blijven al enkele jaren stabiel", zegt financieel directeur Willem Stox van HighCo Data in Het Nieuwsblad. "De Belgen blijven daarmee de actiefste knippers van bonnen en doen het nog iets beter dan de Fransen." Onze zuiderburen stranden op 5,6 bonnen per persoon.

 

Almaar vaker e-coupons

Driekwart van de bonnen halen we nog altijd in het verkooppunt zelf: op de verpakking van het product of via acties in de winkelrekken. Op de tweede plaats volgen de reclamebladen, maar ook de e-coupon is aan een sterke opmars bezig: "Dat zijn bonnen die op de website van een merk worden aangeboden, worden uitgeprint en zo aangeboden aan de kassa", zegt Stox. Het gaat hier intussen al om één miljoen geprinte coupons.

 

Verder werden nog 100.000 kortingen geïnd via gespecialiseerde apps op de smartphone, goed voor een stijging van 30% op een jaar tijd.

 

Overigens maken de Belgen ook gretig gebruik van "cashback-acties", waarbij ze na hun aankoop een deel van het bedrag terugbetaald krijgen. Met dergelijke acties bespaarde de Belg 70 miljoen euro sinds 2010. Dat komt overeen met ongeveer 11 miljoen aangevraagde betalingen die verwerkt werden.

Tags: