Belg blijft kampioen van de kortingsbon

Belg blijft kampioen van de kortingsbon

In 2014 werden in België liefst 85 miljoen kortingsbonnen afgegeven aan de winkelkassa. Gemiddeld spaarde de klant daarmee 1 euro per bon uit voor voedingsproducten en 1,20 euro voor non-food, goed voor een slordige 100 miljoen euro 'winst'.

6,4 kortingsbons per Belg

Elke Belg verzilverde vorig jaar gemiddeld 6,4 kortingsbonnen of coupons in de winkel. Dat becijferde HighCo Data Benelux, het bedrijf dat de financiële stromen en marketinganalyses van kortingsbonnen voor zijn rekening neemt. Sinds 2010 gebruikten we 600 miljoen kortingsbonnen, goed voor een besparing van 720 miljoen euro. Vorige jaren prijkte ons land ook al bovenaan op het couponlijstje.

 

"Die cijfers blijven al enkele jaren stabiel", zegt financieel directeur Willem Stox van HighCo Data in Het Nieuwsblad. "De Belgen blijven daarmee de actiefste knippers van bonnen en doen het nog iets beter dan de Fransen." Onze zuiderburen stranden op 5,6 bonnen per persoon.

 

Almaar vaker e-coupons

Driekwart van de bonnen halen we nog altijd in het verkooppunt zelf: op de verpakking van het product of via acties in de winkelrekken. Op de tweede plaats volgen de reclamebladen, maar ook de e-coupon is aan een sterke opmars bezig: "Dat zijn bonnen die op de website van een merk worden aangeboden, worden uitgeprint en zo aangeboden aan de kassa", zegt Stox. Het gaat hier intussen al om één miljoen geprinte coupons.

 

Verder werden nog 100.000 kortingen geïnd via gespecialiseerde apps op de smartphone, goed voor een stijging van 30% op een jaar tijd.

 

Overigens maken de Belgen ook gretig gebruik van "cashback-acties", waarbij ze na hun aankoop een deel van het bedrag terugbetaald krijgen. Met dergelijke acties bespaarde de Belg 70 miljoen euro sinds 2010. Dat komt overeen met ongeveer 11 miljoen aangevraagde betalingen die verwerkt werden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top