Belgen besteden 350 miljoen euro aan de Sint | RetailDetail

Belgen besteden 350 miljoen euro aan de Sint

Belgen besteden 350 miljoen euro aan de Sint

Bijna 6 op de 10 Belgen kopen sinterklaascadeautjes voor hun kinderen, kleinkinderen, neefjes en nichtjes. Gemiddeld spenderen ze zo'n 70 euro per kind. En dat doen ze hoofdzakelijk in de fysieke handel.

Slechts 1 op de 5 koopt online

Volgens een bevraging van marktonderzoeksbureau Wes Research & Strategy bij 2.000 volwassenen blijkt dat 58% van de Belgen sinterklaascadeautjes koopt. Gezinnen met kinderen tot zes jaar zijn uiteraard de kampioenen (90%), gevolgd door gezinnen bij wie het jongste kind 6 tot 12 jaar is (86%). Al zullen ook grotere kinderen vaak iets in hun schoentje vinden: in de groep 13- tot 17-jarigen is dat nog altijd bij 62% van de gezinnen het geval. Ook de meeste grootouders vergeten hun kleinkinderen niet.

 

Opvallend: terwijl 65% van de Belgen die sinterklaascadeaus kopen het internet gebruikt om het aanbod in de verschillende winkels te vergelijken en om prijsverschillen te achterhalen, kopen veruit de meeste Belgen hun cadeautjes in de fysieke winkel (78%). Ondanks de groeiverwachting van de sector zelf koopt maar één op de vijf (19%) nu al hoofdzakelijk bij een webshop. En de Belg kiest duidelijk voor 'nieuw', want amper 2% shopt via tweedehandskanalen.

 

Gemiddeld spenderen (groot)ouders zo'n 70 euro per kind. Volgens Wes Research & Strategy betekent dit dat Sinterklaas de handel naar schatting zo'n 350 miljoen euro aan omzet oplevert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.