Belgen besteden 350 miljoen euro aan de Sint

Belgen besteden 350 miljoen euro aan de Sint

Bijna 6 op de 10 Belgen kopen sinterklaascadeautjes voor hun kinderen, kleinkinderen, neefjes en nichtjes. Gemiddeld spenderen ze zo'n 70 euro per kind. En dat doen ze hoofdzakelijk in de fysieke handel.

Slechts 1 op de 5 koopt online

Volgens een bevraging van marktonderzoeksbureau Wes Research & Strategy bij 2.000 volwassenen blijkt dat 58% van de Belgen sinterklaascadeautjes koopt. Gezinnen met kinderen tot zes jaar zijn uiteraard de kampioenen (90%), gevolgd door gezinnen bij wie het jongste kind 6 tot 12 jaar is (86%). Al zullen ook grotere kinderen vaak iets in hun schoentje vinden: in de groep 13- tot 17-jarigen is dat nog altijd bij 62% van de gezinnen het geval. Ook de meeste grootouders vergeten hun kleinkinderen niet.

 

Opvallend: terwijl 65% van de Belgen die sinterklaascadeaus kopen het internet gebruikt om het aanbod in de verschillende winkels te vergelijken en om prijsverschillen te achterhalen, kopen veruit de meeste Belgen hun cadeautjes in de fysieke winkel (78%). Ondanks de groeiverwachting van de sector zelf koopt maar één op de vijf (19%) nu al hoofdzakelijk bij een webshop. En de Belg kiest duidelijk voor 'nieuw', want amper 2% shopt via tweedehandskanalen.

 

Gemiddeld spenderen (groot)ouders zo'n 70 euro per kind. Volgens Wes Research & Strategy betekent dit dat Sinterklaas de handel naar schatting zo'n 350 miljoen euro aan omzet oplevert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Back to top