Belgen besteden 350 miljoen euro aan de Sint

Belgen besteden 350 miljoen euro aan de Sint

Bijna 6 op de 10 Belgen kopen sinterklaascadeautjes voor hun kinderen, kleinkinderen, neefjes en nichtjes. Gemiddeld spenderen ze zo'n 70 euro per kind. En dat doen ze hoofdzakelijk in de fysieke handel.

Slechts 1 op de 5 koopt online

Volgens een bevraging van marktonderzoeksbureau Wes Research & Strategy bij 2.000 volwassenen blijkt dat 58% van de Belgen sinterklaascadeautjes koopt. Gezinnen met kinderen tot zes jaar zijn uiteraard de kampioenen (90%), gevolgd door gezinnen bij wie het jongste kind 6 tot 12 jaar is (86%). Al zullen ook grotere kinderen vaak iets in hun schoentje vinden: in de groep 13- tot 17-jarigen is dat nog altijd bij 62% van de gezinnen het geval. Ook de meeste grootouders vergeten hun kleinkinderen niet.

 

Opvallend: terwijl 65% van de Belgen die sinterklaascadeaus kopen het internet gebruikt om het aanbod in de verschillende winkels te vergelijken en om prijsverschillen te achterhalen, kopen veruit de meeste Belgen hun cadeautjes in de fysieke winkel (78%). Ondanks de groeiverwachting van de sector zelf koopt maar één op de vijf (19%) nu al hoofdzakelijk bij een webshop. En de Belg kiest duidelijk voor 'nieuw', want amper 2% shopt via tweedehandskanalen.

 

Gemiddeld spenderen (groot)ouders zo'n 70 euro per kind. Volgens Wes Research & Strategy betekent dit dat Sinterklaas de handel naar schatting zo'n 350 miljoen euro aan omzet oplevert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

De boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zowat 7 miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.
Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Back to top