Belgen besteden 350 miljoen euro aan de Sint

Belgen besteden 350 miljoen euro aan de Sint

Bijna 6 op de 10 Belgen kopen sinterklaascadeautjes voor hun kinderen, kleinkinderen, neefjes en nichtjes. Gemiddeld spenderen ze zo'n 70 euro per kind. En dat doen ze hoofdzakelijk in de fysieke handel.

Slechts 1 op de 5 koopt online

Volgens een bevraging van marktonderzoeksbureau Wes Research & Strategy bij 2.000 volwassenen blijkt dat 58% van de Belgen sinterklaascadeautjes koopt. Gezinnen met kinderen tot zes jaar zijn uiteraard de kampioenen (90%), gevolgd door gezinnen bij wie het jongste kind 6 tot 12 jaar is (86%). Al zullen ook grotere kinderen vaak iets in hun schoentje vinden: in de groep 13- tot 17-jarigen is dat nog altijd bij 62% van de gezinnen het geval. Ook de meeste grootouders vergeten hun kleinkinderen niet.

 

Opvallend: terwijl 65% van de Belgen die sinterklaascadeaus kopen het internet gebruikt om het aanbod in de verschillende winkels te vergelijken en om prijsverschillen te achterhalen, kopen veruit de meeste Belgen hun cadeautjes in de fysieke winkel (78%). Ondanks de groeiverwachting van de sector zelf koopt maar één op de vijf (19%) nu al hoofdzakelijk bij een webshop. En de Belg kiest duidelijk voor 'nieuw', want amper 2% shopt via tweedehandskanalen.

 

Gemiddeld spenderen (groot)ouders zo'n 70 euro per kind. Volgens Wes Research & Strategy betekent dit dat Sinterklaas de handel naar schatting zo'n 350 miljoen euro aan omzet oplevert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top