Belgen en Nederlanders weer bereid tot kopen | RetailDetail

Belgen en Nederlanders weer bereid tot kopen

Belgen en Nederlanders weer bereid tot kopen

Zowel de Belgische als de Nederlandse consument zijn weer bereid om grotere aankopen te doen, maar aan de vooruitzichten van onder andere de Duitse consument kunnen ze nog lang niet tippen, blijkt uit een bevraging van marktonderzoeker GfK.

Trend zit boven langjarig gemiddelde

De bereidheid van de Belgische consument om goederen en diensten aan te kopen, lag in maart 2015 acht punten boven het langjarig gemiddelde, die van de Nederlandse consument kwam één punt boven dit langjarig gemiddelde uit. De koopbereidheid van de Belgische consument klom midden 2014 voor het eerst sinds medio 2011 weer boven het langjarig gemiddelde uit, om vervolgens met de nullijn te blijven flirten. De jongste drie maanden steeg de index van 1,6 naar 8 punten, wat erop duidt dat de consument nog steeds terughoudend blijft.

 

De voorzichtigheid van de consument is ingegeven door de minder gunstige inkomensverwachting: die barometer steeg in het eerste kwartaal weliswaar met 6,7 punten, maar bleef toch op -18 punten hangen, wat dus nog aanzienlijk onder het langjarig gemiddelde is. De Belgische economie is het afgelopen jaar ook niet zo hard gegroeid als die in de meeste andere lidstaten van de Europese Unie.

 

Nederlanders behoudend, Duitsers optimistisch

In Nederland is de consument nog iets behoudender: daar kwam de koopbereidheid in maart slechts uit op 1 punt. Dat is wel de eerste keer in meer dan vijf jaar geleden dat de index nog positief stond. Ook in Nederland staat de inkomensverwachting trouwens nog steeds onder druk met een negatieve score van 13,6 punten.

 

Globaal genomen noteerde GfK een verbetering van de stemming onder de consumenten in West- en Zuid-Europa. Vooral de Duitsers hebben er een goed oog in: hun koopbereidheid steeg tot liefst + 63 punten. Ze zien daar ook de mogelijkheden toe, want hun inkomensverwachting kwam op + 53 punten uit. In Oost-Europa overheerst dan weer het pessimisme: de impact van het conflict in Oekraïne en de effecten van de economische sancties tegen Rusland spelen een belangrijke rol voor consumenten in deze regio.

 

De bevindingen van het GfK-onderzoek zijn gebaseerd op een consumentenonderzoek dat in opdracht van de Europese Commissie maandelijks in alle lidstaten van de Europese Unie wordt uitgevoerd. Daartoe worden telkens 40.000 volwassenen ondervraagd over onder meer hun koopbereidheid, hun inkomensverwachting en hun spaarneiging. Van de positieve vooruitzichten worden dan de negatieve afgetrokken en vervolgens wordt het langjarig gemiddelde gelijkgesteld aan 0. Een positief saldo duidt er dus op dat de trend boven het langjarig gemiddelde zit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.