Belgen en Nederlanders weer bereid tot kopen

Belgen en Nederlanders weer bereid tot kopen

Zowel de Belgische als de Nederlandse consument zijn weer bereid om grotere aankopen te doen, maar aan de vooruitzichten van onder andere de Duitse consument kunnen ze nog lang niet tippen, blijkt uit een bevraging van marktonderzoeker GfK.

Trend zit boven langjarig gemiddelde

De bereidheid van de Belgische consument om goederen en diensten aan te kopen, lag in maart 2015 acht punten boven het langjarig gemiddelde, die van de Nederlandse consument kwam één punt boven dit langjarig gemiddelde uit. De koopbereidheid van de Belgische consument klom midden 2014 voor het eerst sinds medio 2011 weer boven het langjarig gemiddelde uit, om vervolgens met de nullijn te blijven flirten. De jongste drie maanden steeg de index van 1,6 naar 8 punten, wat erop duidt dat de consument nog steeds terughoudend blijft.

 

De voorzichtigheid van de consument is ingegeven door de minder gunstige inkomensverwachting: die barometer steeg in het eerste kwartaal weliswaar met 6,7 punten, maar bleef toch op -18 punten hangen, wat dus nog aanzienlijk onder het langjarig gemiddelde is. De Belgische economie is het afgelopen jaar ook niet zo hard gegroeid als die in de meeste andere lidstaten van de Europese Unie.

 

Nederlanders behoudend, Duitsers optimistisch

In Nederland is de consument nog iets behoudender: daar kwam de koopbereidheid in maart slechts uit op 1 punt. Dat is wel de eerste keer in meer dan vijf jaar geleden dat de index nog positief stond. Ook in Nederland staat de inkomensverwachting trouwens nog steeds onder druk met een negatieve score van 13,6 punten.

 

Globaal genomen noteerde GfK een verbetering van de stemming onder de consumenten in West- en Zuid-Europa. Vooral de Duitsers hebben er een goed oog in: hun koopbereidheid steeg tot liefst + 63 punten. Ze zien daar ook de mogelijkheden toe, want hun inkomensverwachting kwam op + 53 punten uit. In Oost-Europa overheerst dan weer het pessimisme: de impact van het conflict in Oekraïne en de effecten van de economische sancties tegen Rusland spelen een belangrijke rol voor consumenten in deze regio.

 

De bevindingen van het GfK-onderzoek zijn gebaseerd op een consumentenonderzoek dat in opdracht van de Europese Commissie maandelijks in alle lidstaten van de Europese Unie wordt uitgevoerd. Daartoe worden telkens 40.000 volwassenen ondervraagd over onder meer hun koopbereidheid, hun inkomensverwachting en hun spaarneiging. Van de positieve vooruitzichten worden dan de negatieve afgetrokken en vervolgens wordt het langjarig gemiddelde gelijkgesteld aan 0. Een positief saldo duidt er dus op dat de trend boven het langjarig gemiddelde zit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top