Belgen en Nederlanders weer bereid tot kopen

Belgen en Nederlanders weer bereid tot kopen

Zowel de Belgische als de Nederlandse consument zijn weer bereid om grotere aankopen te doen, maar aan de vooruitzichten van onder andere de Duitse consument kunnen ze nog lang niet tippen, blijkt uit een bevraging van marktonderzoeker GfK.

Trend zit boven langjarig gemiddelde

De bereidheid van de Belgische consument om goederen en diensten aan te kopen, lag in maart 2015 acht punten boven het langjarig gemiddelde, die van de Nederlandse consument kwam één punt boven dit langjarig gemiddelde uit. De koopbereidheid van de Belgische consument klom midden 2014 voor het eerst sinds medio 2011 weer boven het langjarig gemiddelde uit, om vervolgens met de nullijn te blijven flirten. De jongste drie maanden steeg de index van 1,6 naar 8 punten, wat erop duidt dat de consument nog steeds terughoudend blijft.

 

De voorzichtigheid van de consument is ingegeven door de minder gunstige inkomensverwachting: die barometer steeg in het eerste kwartaal weliswaar met 6,7 punten, maar bleef toch op -18 punten hangen, wat dus nog aanzienlijk onder het langjarig gemiddelde is. De Belgische economie is het afgelopen jaar ook niet zo hard gegroeid als die in de meeste andere lidstaten van de Europese Unie.

 

Nederlanders behoudend, Duitsers optimistisch

In Nederland is de consument nog iets behoudender: daar kwam de koopbereidheid in maart slechts uit op 1 punt. Dat is wel de eerste keer in meer dan vijf jaar geleden dat de index nog positief stond. Ook in Nederland staat de inkomensverwachting trouwens nog steeds onder druk met een negatieve score van 13,6 punten.

 

Globaal genomen noteerde GfK een verbetering van de stemming onder de consumenten in West- en Zuid-Europa. Vooral de Duitsers hebben er een goed oog in: hun koopbereidheid steeg tot liefst + 63 punten. Ze zien daar ook de mogelijkheden toe, want hun inkomensverwachting kwam op + 53 punten uit. In Oost-Europa overheerst dan weer het pessimisme: de impact van het conflict in Oekraïne en de effecten van de economische sancties tegen Rusland spelen een belangrijke rol voor consumenten in deze regio.

 

De bevindingen van het GfK-onderzoek zijn gebaseerd op een consumentenonderzoek dat in opdracht van de Europese Commissie maandelijks in alle lidstaten van de Europese Unie wordt uitgevoerd. Daartoe worden telkens 40.000 volwassenen ondervraagd over onder meer hun koopbereidheid, hun inkomensverwachting en hun spaarneiging. Van de positieve vooruitzichten worden dan de negatieve afgetrokken en vervolgens wordt het langjarig gemiddelde gelijkgesteld aan 0. Een positief saldo duidt er dus op dat de trend boven het langjarig gemiddelde zit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top