RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Liesbeth Mortier
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omzet e-commerce vorig jaar over 10 miljard euro

icon
Algemeen21 maart, 2018

E-commerce zit in de lift, ook in België. Toch is er nog erg veel groeipotentieel online: dat is de belangrijkste conclusie van BeCommerce, dat in zijn Market Monitor 2017 een online omzet van 10,05 miljard euro noteert voor België.

 

Kaap van 10 miljard euro gerond

Ook het voorbije jaar nam het belang van e-commerce toe in ons land. Zo’n 8,4 miljoen Belgen winkelden in 2017 minstens één keer online: samen rondden ze 86,5 miljoen aankopen online af, goed voor een omzet van net iets meer dan 10 miljard euro. Dat is een verbetering met 11% in vergelijking met de omzet van 2016 en brengt het totale aantal uitgaven die de Belg online doet op 17%, een stijging met 1% tegenover het jaar voordien.

 

Dat blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat GfK jaarlijks uitvoert in opdracht van BeCommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers. De cijfers tonen ook aan dat Belgen vooral voor diensten graag een beroep doen op het gemak van online winkelen: maar liefst 63% van alle diensten worden online aangeschaft, terwijl slechts 9% van de producten over de digitale toonbank vliegen.

 

Reizen en evenementen, maar ook voeding

Vooral “vliegtuigtickets en accommodatie (niet in pakket)” doen het erg goed, met 86% online uitgevoerde transacties in die categorie. De top drie wordt verder aangevuld met “tickets voor attracties en events” (75% online aankopen) en afgesloten met “pakketreizen” (64% van de online bestedingen).

 

De sterkste groei is er dan weer binnen de categorie “voeding”. De trend om ook voedingsmiddelen online te bestellen tekende zich al in 2016 af en wordt nu overtuigend bevestigd met een groei van maar liefst 27% (1,4% online aandeel ten opzichte van 1,1% in 2016).

 

On demand zit in de lift

Als het aan de Belgen ligt, mogen online gekochte producten nog sneller aan huis geleverd worden: liefst op een uitgekozen moment (“on demand”) en zonder (te hoge) verzendingskosten. Dat zijn meteen de belangrijkste nadelen die de Belgische consumenten nog koppelen aan online shopping, al wegen de troeven nog steeds sterk door: een kleine 40% lauwert het gemak van thuis bestellen als belangrijkste voordeel; meer dan een derde waardeert vooral de hoeveelheid tijd die online winkelen uitspaart.

 

Het enige cijfer dat enigszins stabiel blijft tegenover 2016, is het aantal Belgen dat zich aan online winkelen waagt (8,4 miljoen). Meer flexibiliteit in de levering, de “on demand”-trend die zich wereldwijd steeds scherper aftekent, is wellicht de sleutel om het aantal online verbruikers op te schroeven. Ook in België, want met een online marktaandeel dat tien keer lager ligt dan in buurtje Nederland (terwijl de economie daar slechts 1,5 keer groter is), is er nog veel onontgonnen terrein te veroveren.

 

Bekijk hier de infographic

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN