Belgisch consumentenvertrouwen schiet omhoog | RetailDetail

Belgisch consumentenvertrouwen schiet omhoog

Belgisch consumentenvertrouwen schiet omhoog

Het vertrouwen van de Belgische consument is in februari voor de derde maand op rij gestegen en staat nu op zijn hoogste peil sinds februari 2014.

Vrees voor werkloosheid op laagste punt sinds 2011

De consumentenbarometer van de Nationale Bank verbeterde in februari van -9 punten naar -5 punten. Daarmee zit de index opnieuw boven het niveau van het langetermijngemiddelde van -7 punten voor de periode 1990-2015. In november 2014 stond de aanwijzer nog op -14 punten.

 

De verbetering deed zich bovendien voor op alle vlakken: de Belg kijkt zowel gunstiger aan tegen de algemene toestand van de economie als tegen zijn persoonlijke situatie. De vrees voor werkloosheid is nu zelfs teruggevallen tot het laagste peil sinds augustus 2011.

 

Voor de berekening van de index van het consumentenvertrouwen voert de Nationale Bank van België maandelijks een enquête bij een wisselende steekproef van 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Ook wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengebald in één cijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.