Belgisch consumentenvertrouwen schiet omhoog | RetailDetail

Belgisch consumentenvertrouwen schiet omhoog

Belgisch consumentenvertrouwen schiet omhoog

Het vertrouwen van de Belgische consument is in februari voor de derde maand op rij gestegen en staat nu op zijn hoogste peil sinds februari 2014.

Vrees voor werkloosheid op laagste punt sinds 2011

De consumentenbarometer van de Nationale Bank verbeterde in februari van -9 punten naar -5 punten. Daarmee zit de index opnieuw boven het niveau van het langetermijngemiddelde van -7 punten voor de periode 1990-2015. In november 2014 stond de aanwijzer nog op -14 punten.

 

De verbetering deed zich bovendien voor op alle vlakken: de Belg kijkt zowel gunstiger aan tegen de algemene toestand van de economie als tegen zijn persoonlijke situatie. De vrees voor werkloosheid is nu zelfs teruggevallen tot het laagste peil sinds augustus 2011.

 

Voor de berekening van de index van het consumentenvertrouwen voert de Nationale Bank van België maandelijks een enquête bij een wisselende steekproef van 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Ook wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengebald in één cijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top