Belgische bedrijven gaan goed om met consumentenklachten

Belgische bedrijven gaan goed om met consumentenklachten

Belgische bedrijven gaan goed om met consumentenklachten
http://www.shutterstock.com/nl/pic-291867131/

Uit onderzoek van de Economische Inspectie blijkt dat Belgische bedrijven consumentenklachten over het algemeen goed afhandelen. In bijna 90 procent van de gevallen worden de regels daarrond gerespecteerd.

 

“Cruciaal voor imago”

De Economische Inspectie voerde onlangs 138 controles uit en moest amper 17 waarschuwingen geven aan bedrijven die de klachten niet goed hadden afgehandeld. Daarbij ging het vooral over een gebrek aan informatie, die aan de klant moet worden gecommuniceerd.

 

Zo moeten bedrijven hun algemene contactgegevens ter beschikking stellen en het telefoonnummer en e-mailadres van hun klachtendienst. Bovendien moeten ze zo snel mogelijk reageren op klachten en die grondig behandelen om tot een oplossing te komen.

 

“Dit algemeen onderzoek toont aan dat ondernemingen de klachten die ze van consumenten ontvangen wel degelijk goed opvolgen. Een snelle en correcte afhandeling van klachten is cruciaal voor het imago van een onderneming en van groot belang voor het vertrouwen van de consument in die onderneming”, aldus Chantal De Pauw, woordvoerster van de FOD Economie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.