Belgische bedrijven gaan goed om met consumentenklachten

Belgische bedrijven gaan goed om met consumentenklachten
http://www.shutterstock.com/nl/pic-291867131/

Uit onderzoek van de Economische Inspectie blijkt dat Belgische bedrijven consumentenklachten over het algemeen goed afhandelen. In bijna 90 procent van de gevallen worden de regels daarrond gerespecteerd.

 

“Cruciaal voor imago”

De Economische Inspectie voerde onlangs 138 controles uit en moest amper 17 waarschuwingen geven aan bedrijven die de klachten niet goed hadden afgehandeld. Daarbij ging het vooral over een gebrek aan informatie, die aan de klant moet worden gecommuniceerd.

 

Zo moeten bedrijven hun algemene contactgegevens ter beschikking stellen en het telefoonnummer en e-mailadres van hun klachtendienst. Bovendien moeten ze zo snel mogelijk reageren op klachten en die grondig behandelen om tot een oplossing te komen.

 

“Dit algemeen onderzoek toont aan dat ondernemingen de klachten die ze van consumenten ontvangen wel degelijk goed opvolgen. Een snelle en correcte afhandeling van klachten is cruciaal voor het imago van een onderneming en van groot belang voor het vertrouwen van de consument in die onderneming”, aldus Chantal De Pauw, woordvoerster van de FOD Economie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top