Belgische consumenten verliezen fors aan vertrouwen

Belgische consumenten verliezen fors aan vertrouwen

Het vertrouwen van de Belgische consumenten is in september teruggevallen tot het laagste peil dit jaar, uit vrees voor een verslechtering van de algemene economische toestand in het land.

Consument vreest werkloosheid

Vooral de vrees voor een toename van de werkloosheid tijdens de komende twaalf maanden is fors gestegen. Daarmee is een abrupt einde gekomen aan een stelselmatige verbetering op dat vlak: de voorbije maanden was de vrees voor een stijging van de werkloosheid nog teruggevallen tot het laagste niveau in vier jaar. Mogelijk hebben de vele berichten over de tragere groei van de economie in China daarin meegespeeld.

 

Dit zorgde er wel voor dat de conjunctuurbarometer van de Nationale Bank in september afsloot op -10 punten. In juli en augustus stond de aanwijzer op -6 punten. In juni zelfs nog op – 2 punten, het beste peil in vier jaar. Met de terugval zit de barometer onder het langetermijngemiddelde van -7 punten voor de periode 1990-2015. Bovendien is de hele vooruitgang van dit jaar al weggeveegd.

 

Om het consumentenvertrouwen te peilen, voert de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij een wisselende steekproef van 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top