Belgische consumenten verliezen fors aan vertrouwen

Belgische consumenten verliezen fors aan vertrouwen

Het vertrouwen van de Belgische consumenten is in september teruggevallen tot het laagste peil dit jaar, uit vrees voor een verslechtering van de algemene economische toestand in het land.

Consument vreest werkloosheid

Vooral de vrees voor een toename van de werkloosheid tijdens de komende twaalf maanden is fors gestegen. Daarmee is een abrupt einde gekomen aan een stelselmatige verbetering op dat vlak: de voorbije maanden was de vrees voor een stijging van de werkloosheid nog teruggevallen tot het laagste niveau in vier jaar. Mogelijk hebben de vele berichten over de tragere groei van de economie in China daarin meegespeeld.

 

Dit zorgde er wel voor dat de conjunctuurbarometer van de Nationale Bank in september afsloot op -10 punten. In juli en augustus stond de aanwijzer op -6 punten. In juni zelfs nog op – 2 punten, het beste peil in vier jaar. Met de terugval zit de barometer onder het langetermijngemiddelde van -7 punten voor de periode 1990-2015. Bovendien is de hele vooruitgang van dit jaar al weggeveegd.

 

Om het consumentenvertrouwen te peilen, voert de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij een wisselende steekproef van 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.

Tags: