Belgische consumenten verliezen fors aan vertrouwen | RetailDetail

Belgische consumenten verliezen fors aan vertrouwen

Belgische consumenten verliezen fors aan vertrouwen

Het vertrouwen van de Belgische consumenten is in september teruggevallen tot het laagste peil dit jaar, uit vrees voor een verslechtering van de algemene economische toestand in het land.

Consument vreest werkloosheid

Vooral de vrees voor een toename van de werkloosheid tijdens de komende twaalf maanden is fors gestegen. Daarmee is een abrupt einde gekomen aan een stelselmatige verbetering op dat vlak: de voorbije maanden was de vrees voor een stijging van de werkloosheid nog teruggevallen tot het laagste niveau in vier jaar. Mogelijk hebben de vele berichten over de tragere groei van de economie in China daarin meegespeeld.

 

Dit zorgde er wel voor dat de conjunctuurbarometer van de Nationale Bank in september afsloot op -10 punten. In juli en augustus stond de aanwijzer op -6 punten. In juni zelfs nog op – 2 punten, het beste peil in vier jaar. Met de terugval zit de barometer onder het langetermijngemiddelde van -7 punten voor de periode 1990-2015. Bovendien is de hele vooruitgang van dit jaar al weggeveegd.

 

Om het consumentenvertrouwen te peilen, voert de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij een wisselende steekproef van 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.