Belgische consumenten verliezen fors aan vertrouwen

Belgische consumenten verliezen fors aan vertrouwen

Het vertrouwen van de Belgische consumenten is in september teruggevallen tot het laagste peil dit jaar, uit vrees voor een verslechtering van de algemene economische toestand in het land.

Consument vreest werkloosheid

Vooral de vrees voor een toename van de werkloosheid tijdens de komende twaalf maanden is fors gestegen. Daarmee is een abrupt einde gekomen aan een stelselmatige verbetering op dat vlak: de voorbije maanden was de vrees voor een stijging van de werkloosheid nog teruggevallen tot het laagste niveau in vier jaar. Mogelijk hebben de vele berichten over de tragere groei van de economie in China daarin meegespeeld.

 

Dit zorgde er wel voor dat de conjunctuurbarometer van de Nationale Bank in september afsloot op -10 punten. In juli en augustus stond de aanwijzer op -6 punten. In juni zelfs nog op – 2 punten, het beste peil in vier jaar. Met de terugval zit de barometer onder het langetermijngemiddelde van -7 punten voor de periode 1990-2015. Bovendien is de hele vooruitgang van dit jaar al weggeveegd.

 

Om het consumentenvertrouwen te peilen, voert de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij een wisselende steekproef van 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste Belgische Blokkers volgens nieuw concept heropend

23/11/2017

Het Nederlandse Blokker heeft de voorbije de eerste vestigingen die volgens het nieuwe concept van de keten zijn ingericht, heropend. In Nederland is het nieuwe concept al bij meer dan 300 winkels te vinden.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Back to top