Belgische consumenten verliezen fors aan vertrouwen

Belgische consumenten verliezen fors aan vertrouwen

Het vertrouwen van de Belgische consumenten is in september teruggevallen tot het laagste peil dit jaar, uit vrees voor een verslechtering van de algemene economische toestand in het land.

Consument vreest werkloosheid

Vooral de vrees voor een toename van de werkloosheid tijdens de komende twaalf maanden is fors gestegen. Daarmee is een abrupt einde gekomen aan een stelselmatige verbetering op dat vlak: de voorbije maanden was de vrees voor een stijging van de werkloosheid nog teruggevallen tot het laagste niveau in vier jaar. Mogelijk hebben de vele berichten over de tragere groei van de economie in China daarin meegespeeld.

 

Dit zorgde er wel voor dat de conjunctuurbarometer van de Nationale Bank in september afsloot op -10 punten. In juli en augustus stond de aanwijzer op -6 punten. In juni zelfs nog op – 2 punten, het beste peil in vier jaar. Met de terugval zit de barometer onder het langetermijngemiddelde van -7 punten voor de periode 1990-2015. Bovendien is de hele vooruitgang van dit jaar al weggeveegd.

 

Om het consumentenvertrouwen te peilen, voert de Nationale Bank maandelijks een enquête uit bij een wisselende steekproef van 1850 gezinnen. Hen wordt gevraagd hoe ze de evolutie van de economie en van de werkloosheid inschatten. Voorts wordt gepeild naar hun verwachtingen voor hun persoonlijke financiële situatie en hun spaarvermogen. Dit alles wordt vervolgens samengevat in één cijfer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top