Belgische non-foodretail kent kleine terugval in eerste kwartaal

Belgische non-foodretail kent kleine terugval in eerste kwartaal

In het eerste kwartaal van 2015 is de verkoop in de non-foodsector met 0,5 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. Vooral de verkoop van consumentenelektronica kende een zware klap. Telecommunicatie tekende dan weer een sterke groei op.

Minder sterke terugval dan in 2014

Volgens cijfers van onderzoeksbureau GfK kwam de omzet van de non-foodsector in het eerste kwartaal uit op 1,436 miljard euro. Dat is 0,5 procent lager dan een jaar eerder. Het is bovendien ook minder dan in het vorige kwartaal, toen er voor 1,538 miljard euro werd verkocht.


Grootste daler was het segment consumentenelektronica, dat met 11 procent terugviel naar 214 miljoen euro. Ook fotografie daalde met 7 procent naar 40 miljoen euro. Verder kenden IT (-3,2 procent) en kantoorbenodigdheden (-0,2 procent) nog een daling.


Een aantal andere sectoren mochten dan weer een mooie groei optekenen. Zo klom de verkoop van telecommunicatie met 11,4 procent naar 233 miljoen euro en kende de verkoop van kleine huishoudelijke apparaten een groei van 6,7 procent naar 123 miljoen euro. Ook de omzet voor grote huishoudelijke apparaten groeide met 1,2 procent naar 316 miljoen euro.


GfK stelt vast dat de terugval van 0,5 procent voor de volledige markt minder groot was dan een jaar geleden, maar dat er nog steeds enkele segmenten zijn die achterblijven en het moeilijk hebben om positieve resultaten neer te zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top