Belgische non-foodretail kent kleine terugval in eerste kwartaal

Belgische non-foodretail kent kleine terugval in eerste kwartaal

In het eerste kwartaal van 2015 is de verkoop in de non-foodsector met 0,5 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. Vooral de verkoop van consumentenelektronica kende een zware klap. Telecommunicatie tekende dan weer een sterke groei op.

Minder sterke terugval dan in 2014

Volgens cijfers van onderzoeksbureau GfK kwam de omzet van de non-foodsector in het eerste kwartaal uit op 1,436 miljard euro. Dat is 0,5 procent lager dan een jaar eerder. Het is bovendien ook minder dan in het vorige kwartaal, toen er voor 1,538 miljard euro werd verkocht.


Grootste daler was het segment consumentenelektronica, dat met 11 procent terugviel naar 214 miljoen euro. Ook fotografie daalde met 7 procent naar 40 miljoen euro. Verder kenden IT (-3,2 procent) en kantoorbenodigdheden (-0,2 procent) nog een daling.


Een aantal andere sectoren mochten dan weer een mooie groei optekenen. Zo klom de verkoop van telecommunicatie met 11,4 procent naar 233 miljoen euro en kende de verkoop van kleine huishoudelijke apparaten een groei van 6,7 procent naar 123 miljoen euro. Ook de omzet voor grote huishoudelijke apparaten groeide met 1,2 procent naar 316 miljoen euro.


GfK stelt vast dat de terugval van 0,5 procent voor de volledige markt minder groot was dan een jaar geleden, maar dat er nog steeds enkele segmenten zijn die achterblijven en het moeilijk hebben om positieve resultaten neer te zetten.

Tags: