Belgische non-foodretail kent kleine terugval in eerste kwartaal

Belgische non-foodretail kent kleine terugval in eerste kwartaal

In het eerste kwartaal van 2015 is de verkoop in de non-foodsector met 0,5 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. Vooral de verkoop van consumentenelektronica kende een zware klap. Telecommunicatie tekende dan weer een sterke groei op.

Minder sterke terugval dan in 2014

Volgens cijfers van onderzoeksbureau GfK kwam de omzet van de non-foodsector in het eerste kwartaal uit op 1,436 miljard euro. Dat is 0,5 procent lager dan een jaar eerder. Het is bovendien ook minder dan in het vorige kwartaal, toen er voor 1,538 miljard euro werd verkocht.


Grootste daler was het segment consumentenelektronica, dat met 11 procent terugviel naar 214 miljoen euro. Ook fotografie daalde met 7 procent naar 40 miljoen euro. Verder kenden IT (-3,2 procent) en kantoorbenodigdheden (-0,2 procent) nog een daling.


Een aantal andere sectoren mochten dan weer een mooie groei optekenen. Zo klom de verkoop van telecommunicatie met 11,4 procent naar 233 miljoen euro en kende de verkoop van kleine huishoudelijke apparaten een groei van 6,7 procent naar 123 miljoen euro. Ook de omzet voor grote huishoudelijke apparaten groeide met 1,2 procent naar 316 miljoen euro.


GfK stelt vast dat de terugval van 0,5 procent voor de volledige markt minder groot was dan een jaar geleden, maar dat er nog steeds enkele segmenten zijn die achterblijven en het moeilijk hebben om positieve resultaten neer te zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top