Belgische non-foodretail kent kleine terugval in eerste kwartaal | RetailDetail

Belgische non-foodretail kent kleine terugval in eerste kwartaal

Belgische non-foodretail kent kleine terugval in eerste kwartaal

In het eerste kwartaal van 2015 is de verkoop in de non-foodsector met 0,5 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. Vooral de verkoop van consumentenelektronica kende een zware klap. Telecommunicatie tekende dan weer een sterke groei op.

Minder sterke terugval dan in 2014

Volgens cijfers van onderzoeksbureau GfK kwam de omzet van de non-foodsector in het eerste kwartaal uit op 1,436 miljard euro. Dat is 0,5 procent lager dan een jaar eerder. Het is bovendien ook minder dan in het vorige kwartaal, toen er voor 1,538 miljard euro werd verkocht.


Grootste daler was het segment consumentenelektronica, dat met 11 procent terugviel naar 214 miljoen euro. Ook fotografie daalde met 7 procent naar 40 miljoen euro. Verder kenden IT (-3,2 procent) en kantoorbenodigdheden (-0,2 procent) nog een daling.


Een aantal andere sectoren mochten dan weer een mooie groei optekenen. Zo klom de verkoop van telecommunicatie met 11,4 procent naar 233 miljoen euro en kende de verkoop van kleine huishoudelijke apparaten een groei van 6,7 procent naar 123 miljoen euro. Ook de omzet voor grote huishoudelijke apparaten groeide met 1,2 procent naar 316 miljoen euro.


GfK stelt vast dat de terugval van 0,5 procent voor de volledige markt minder groot was dan een jaar geleden, maar dat er nog steeds enkele segmenten zijn die achterblijven en het moeilijk hebben om positieve resultaten neer te zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.