Belgische non-foodretail kent kleine terugval in eerste kwartaal

Belgische non-foodretail kent kleine terugval in eerste kwartaal

In het eerste kwartaal van 2015 is de verkoop in de non-foodsector met 0,5 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar. Vooral de verkoop van consumentenelektronica kende een zware klap. Telecommunicatie tekende dan weer een sterke groei op.

Minder sterke terugval dan in 2014

Volgens cijfers van onderzoeksbureau GfK kwam de omzet van de non-foodsector in het eerste kwartaal uit op 1,436 miljard euro. Dat is 0,5 procent lager dan een jaar eerder. Het is bovendien ook minder dan in het vorige kwartaal, toen er voor 1,538 miljard euro werd verkocht.


Grootste daler was het segment consumentenelektronica, dat met 11 procent terugviel naar 214 miljoen euro. Ook fotografie daalde met 7 procent naar 40 miljoen euro. Verder kenden IT (-3,2 procent) en kantoorbenodigdheden (-0,2 procent) nog een daling.


Een aantal andere sectoren mochten dan weer een mooie groei optekenen. Zo klom de verkoop van telecommunicatie met 11,4 procent naar 233 miljoen euro en kende de verkoop van kleine huishoudelijke apparaten een groei van 6,7 procent naar 123 miljoen euro. Ook de omzet voor grote huishoudelijke apparaten groeide met 1,2 procent naar 316 miljoen euro.


GfK stelt vast dat de terugval van 0,5 procent voor de volledige markt minder groot was dan een jaar geleden, maar dat er nog steeds enkele segmenten zijn die achterblijven en het moeilijk hebben om positieve resultaten neer te zetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top